Advarer
Aktuelle tips og råd
Over halvparten av oss er bekymret for vår digitale sikkerhet. Med riktig kunnskap – og gode tjenester – er det lettere å beskytte seg mot farene som truer på nett og mobil.
Kontokapring
Isaks Instagram-konto ble brukt til kryptosvindel
Ny svindelmetode
Slik kan kriminelle opprette abonnement i ditt navn
Sikkerhetstjenester du får hos oss
Disse fire sikkerhetstjenestene er inkludert i alle våre private mobilabonnement. Husk at du også alltid får Nettvern+ inkludert hvis du har bredbånd fra Telenor.
Ønsker du et ekstra lag med sikkerhet?
Noen av våre abonnement inkluderer også tjenesten Nettvern+, mens SAFE er vårt tilbud til deg som ønsker et ekstra lag av sikkerhet på toppen av det som allerede er inkludert i ditt mobilabonnement.
Har du fått en svindelmelding- eller e-post du ønsker å tipse oss om? Da kan du rapportere det inn her.
Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar – men kan dessverre ikke svare opp alle meldingene vi får. Hvis du trenger hjelp, anbefaler vi at du tar kontakt med Kundeservice.
Det er lett å tenke at «det skjer ikke meg» – men visste du at?
Hvis du er usikker på om dine e-postdetaljer kan være på avveie, finnes det heldigvis en enkel måte du kan sjekke dette på.
Med et lite klikk kan du søke på e-postadressen din i den populære e-postsjekken vår – og se om vi har oppdaget sikkerhetsbrudd. Ønsker du et automatisk varsel hver gang vi oppdager et slikt brudd, anbefaler vi ekstratjenesten SAFE.
Slik fungerer e-postsjekken
La eksperten forklare
Digital sikkerhet kan være komplisert, og det kan være vanskelig å forstå. Vi har derfor bedt vår sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch forklare fire viktige sikkerhetstema på en måte som er enkel å forstå. Han gir også gode tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel.
Hvordan kommer informasjonen din på avveie?
Hackere bruker det «det mørke nettet»
– Svindlere blir stadig mer kreative
Bilder, kortinformasjon, adresser, passord, brukernavn, personnummer og annen sensitiv informasjon ligger lagret i forskjellige tjenester vi bruker hver dag. For å gjøre tilgangen lettere, lagrer vi kanskje innloggingsinformasjon i nettleseren vår eller bruker samme passord på flere tjenester. Får noen tak i passordet ditt til en tjeneste, er veien kort til andre tjenester, og alt innholdet du har lagret der, hvis du bruker det samme passordet flere steder.
Du kan bli lurt til å gi fra deg informasjon i et phishing-angrep.
Sensitiv informasjon kan bli lekket hvis en tjeneste du bruker blir utsatt for et sikkerhetsbrudd.
Skjer ofte i nære relasjoner
Selv om mange tenker at ID-tyveri blir utført av fremmede, opplever flere å bli frastjålet sin identitet av noen som står dem nær. Simon Kleveland i HELP-forsikring sier at ID-tyveri ofte skjer i nære relasjoner, der ID-tyven har enkelt tilgang til offerets personlige informasjon.
– Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken.
Dette bør du gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri
Mange blir rammet uten at de vet det selv
Som nevnt kan ID-tyveri også skje som følge av datalekkasjer fra tjenester vi bruker hver dag. De 600 000 e-postadressene og passordene nevnt lengre opp, ble lekket da blant annet Linkedin og Dropbox be hacket i 2012.
Når store selskaper blir hacket, henter hackeren ut personopplysningene til alle brukerne som benytter seg av tjenestene. På denne måten kan dine personopplysninger komme på avveie, helt uten at du er klar over det selv. Du kan scrolle opp for å ta e-postsjekken for å se om din e-postadresse er på avveie.
«Bare tenk deg alle steder der opplysninger om deg fremkommer.»
– Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor.
Datalekkasjer kan lede til e-postsvindel
Etter store datalekkasjer, havner ofte e-postadresser og passord i databaser på det mørke nettet, en del av internett der ulovlige varer og tjenester blir solgt.
Hvis din e-postadresse eller annen sensitiv informasjon blir lekket ut i en database, kan du oppleve å få personifiserte e-poster, såkalt phishing. Disse e-postene ser ut som at de kommer fra en seriøs aktør, som for eksempel en bank. Jo mer informasjon svindleren har fått tak i om deg, desto mer genuin vil e-posten kunne se ut.
Svindlerens mål er ofte å få deg til å trykke på en link inne i mailen, der du må skrive inn for eksempel innlogging til en tjeneste eller betalingskortinformasjon for å gå videre.
Tegn på at en SMS eller e-post kan være phishing
🔈 Phishing forklart på tre minutter
Episode 2: Phishing (2:52 min)
Daglig mottar mange nordmenn e-poster og SMSer fra svindlere som forsøker å lure oss. I denne episoden forklarer vi hva phishing er og hvordan du kan unngå å bli svindlet.
Kan være vanskelig å rydde opp
Har du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være krevende å rydde opp etter tyvene. Kravene kan være mange, og du risikerer å stå fast uten advokathjelp.
– Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.
Pass også på åpne, trådløse nett
«Svein» fikk identiteten sin stjålet på usikret nett:
– Jeg fikk panikk.
Vi tar din digitale trygghet på alvor og har mer nyttig sikkerhetsinnhold for deg: