Sikkerhetsmåneden er her

Sikkerhet er viktig – hver dag, hele året. Men visste du at oktober er den nasjonale sikkerhetsmåneden?

Kunnskap er viktig for å beskytte seg mot farene som truer på nett, og nå har du en perfekt anledning til å finpusse på denne. For det er faktisk slik at halvparten av oss er bekymret for vår digitale sikkerhet.

info icon

Hva er ID-tyveri?

I et ID-tyveri gir noen seg ut for å være en annen. ID-tyven kan ha stjålet sensitiv informasjon som kortinformasjon, personnummer, passord og brukernavn til kontoer eller innlogging til e-postadresser.

Din trygghet er viktig for oss
Se våre tjenester

«Svein» fikk identiteten sin stjålet på usikret nett:

– Jeg fikk panikk.

Vi hjelper deg ved ID-tyveri
Lær mer

La eksperten forklare  

Mange synes digital sikkerhet er kompliserte saker, og at det er fryktelig mye å sette seg inn i. Vi har derfor bedt vår sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch forklare fire viktige sikkerhetstema på en måte som er enkel å forstå. Han gir også gode tips om hvordan du kan beskytte deg.

150 000

nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri i 2017 og 2018.

8 av 10

nordmenn er bekymret for å bli svindlet når de handler på nett.

600 000

norske passord og e-postadresser er på avveie på det mørke nettet.

Hvis du er usikker på om dine e-postdetaljer kan være på avveie, finnes det heldigvis en enkel måte du kan sjekke dette på. Med et lite klikk kan du søke på e-postadressen din i den populære e-postsjekken vår – og se om vi har oppdaget sikkerhetsbrudd. Ønsker du et automatisk varsel hver gang vi oppdager et slikt brudd, anbefaler vi ekstratjenesten SAFE.

i

Slik fungerer e-postsjekken

Hvordan kommer informasjonen din på avveie?

Har du kontroll over din personlige informasjon?

Bilder, kortinformasjon, adresser, passord, brukernavn, personnummer og annen sensitiv informasjon ligger lagret i forskjellige tjenester vi bruker hver dag. For å gjøre tilgangen lettere, lagrer vi kanskje innloggingsinformasjon i nettleseren vår eller bruker samme passord på flere tjenester. Får noen tak i passordet ditt til en tjeneste, er veien kort til andre tjenester, og alt innholdet du har lagret der, hvis du bruker det samme passordet flere steder.

info icon

Slik kan informasjon komme på avveie:

Sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch

«Bare tenk deg alle steder der opplysninger om deg fremkommer.»

– Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor.

Skjer ofte i nære relasjoner

Selv om mange tenker at ID-tyveri blir utført av fremmede, opplever flere å bli frastjålet sin identitet av noen som står dem nær. Simon Kleveland i HELP-forsikring sier at ID-tyveri ofte skjer i nære relasjoner, der ID-tyven har enkelt tilgang til offerets personlige informasjon.

Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken.

i

Dette bør du gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri

Mange blir rammet uten at de vet det selv

Som nevnt kan ID-tyveri også skje som følge av datalekkasjer fra tjenester vi bruker hver dag. De 600 000 e-postadressene og passordene nevnt lengre opp, ble lekket da blant annet Linkedin og Dropbox be hacket i 2012.

Når store selskaper blir hacket, henter hackeren ut personopplysningene til alle brukerne som benytter seg av tjenestene. På denne måten kan dine personopplysninger komme på avveie, helt uten at du er klar over det selv.

Under kan du sjekke om e-postadressen din har blitt lekket som følge av et sikkerhetsbrudd.

 

Datalekkasjer kan lede til e-postsvindel

Etter store datalekkasjer, havner ofte e-postadresser og passord i databaser på det mørke nettet, en del av internett der ulovlige varer og tjenester blir solgt.

Hvis din e-postadresse eller annen sensitiv informasjon blir lekket ut i en database, kan du oppleve å få personifiserte e-poster, såkalt phishing. Disse e-postene ser ut som at de kommer fra en seriøs aktør, som for eksempel en bank. Jo mer informasjon svindleren har fått tak i om deg, desto mer genuin vil e-posten kunne se ut.

Svindlerens mål er ofte å få deg til å trykke på en link inne i mailen, der du må skrive inn for eksempel innlogging til en tjeneste eller betalingskortinformasjon for å gå videre.

i

Tegn på at en SMS eller e-post kan være phishing

🔈 Phishing forklart på tre minutter

Episode 2: Phishing (2:52 min)

Daglig mottar mange nordmenn e-poster og SMSer fra svindlere som forsøker å lure oss. I denne episoden forklarer vi hva phishing er og hvordan du kan unngå å bli svindlet.

Hør alle episodene her ›

Kan være vanskelig å rydde opp

Har du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være krevende å rydde opp etter tyvene. Kravene kan være mange, og du risikerer å stå fast uten advokathjelp.

Mann som betaler noe med mobilen

Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.

Du skal ikke stå alene hvis du blir utsatt for ID-tyveri

Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal beskytte seg mot et potensielt ID-tyveri. Enda verre er det å takle påkjennelsen av at noen har tatt kontroll over din identitet på nett alene. Derfor har vi lansert tjenesten SAFE.

Med SAFE sørger vi for at du surfer tryggere på trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og gir deg hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

Lær mer om SAFE

Våre tjenester som gjør deg tryggere på nett

Vi tar din digitale trygghet på alvor og har mer nyttig sikkerhetsinnhold for deg: