ID-tyveri: Når noen stjeler identiteten din

150 000 nordmenn ble utsatt for ID-tyveri i 2017 og 2018. Til tross for at halvparten av oss er bekymret for våre digitale sikkerhet, har så få som 15 % ID-tyveriforsikring.

Da vi spurte folk på gata om ID-tyveri er noe de er bekymret for, lærte vi fort at det er et tema som engasjerer. Selv om de fleste er bekymret, er det likevel noen som tenker «det skjer ikke meg».

Men ID-tyveri kan skje hvem som helst.

 

«Svein» fikk identiteten sin stjålet på usikret nett:

– Jeg fikk panikk.

Lukk
Vi hjelper deg ved ID-tyveri
Lær mer

Har du kontroll over din personlige informasjon?

Bilder, kortinformasjon, adresser, passord, brukernavn, personnummer og annen sensitiv informasjon ligger lagret i forskjellige tjenester og nettsteder vi bruker hver dag. For å gjøre tilgangen lettere, lagrer vi kanskje innloggingsinformasjon i nettleseren vår eller bruker samme passord på flere tjenester. Får noen tak i passordet ditt til en tjeneste, er veien kort til andre tjenester og alt innholdet du har lagret der hvis du bruker det samme passordet flere steder.

Sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch

«Bare tenk deg alle steder der opplysninger om deg fremkommer.»

– Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor.

150 000

nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri i 2017 og 2018.

8 av 10

nordmenn er bekymret for å bli svindlet når de handler på nett.

600 000

antall norske passord og e-postadresser som har blitt lekket etter sikkerhetsbrudd.

Skjer ofte i nære relasjoner

Selv om mange tenker at ID-tyveri blir utført av fremmede, opplever flere å bli frastjålet sin identitet av noen som står dem nær. Simon Kleveland i HELP-forsikring sier at ID-tyveri ofte skjer i nære relasjoner, der ID-tyven har enkelt tilgang til offerets personlige informasjon.

Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken.

i

Dette bør du gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri

  1. Det første du bør gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri, er å politianmelde forholdet, slik at politiet kan etterforske saken. I tillegg er en politianmeldelse ofte det eneste dokumentet du kan bruke for å avvise betalingskrav.

  2. Vær rask med å ta kontakt med banken for å få sperret kort og kontoer. Det kan også være lurt å legge inn kredittsperrer hos kredittopplysningsselskapene.

  3. Mottar du informasjon om at en ny konto har blitt opprettet i ditt navn eller liknende bør du reagere umiddelbart og ta kontakt med banken eller selskapet kontoen har blitt opprettet hos. Det er også viktig at du overfor selskapet raskt påpeker hvilke transaksjoner du mener er gjort av andre i ditt navn, det vil si hvilke du ikke har godkjent.

  4. Prøv å se tilbake – hva kan årsaken være? Hvor kan det ha startet? Slik kan det bli enklere å vurdere skadeomfanget.

  5. Du bør også bytte passord på kontoer og nettjenester, samt låse postkassen din. Har du mistanke om at svindlerne har endret postadressen din, bør du ta umiddelbar kontakt med Posten for å høre om det er lagt inn midlertidig adresseendring. Du bør også undersøke hvilken postadresse du står registrert med i folkeregisteret.

Få advokathjelp med SAFE hvis du blir utsatt for ID-tyveri >

Mange blir rammet uten at de vet det selv

Som nevnt tidligere, kan ID-tyveri også skje som følge av datalekkasjer fra tjenester vi bruker hver dag. De 600 000 e-postadressene og passordene nevnt lengre opp, ble lekket da blant annet Linkedin og Dropbox be hacket i 2012.

Når store selskaper blir hacket, henter hackeren ut personopplysningene til alle brukerne som benytter seg av tjenestene. På denne måten kan dine personopplysninger komme på avveie, helt uten at du er klar over det selv.

Under kan du sjekke om e-postadressen din har blitt lekket som følge av et sikkerhetsbrudd.

 
i

Slik fungerer e-postsjekken

E-postsjekken gir beskjed om sikkerhetsbrudd dersom vi finner din e-postadresse på steder den ikke burde være. Et eksempel på dette er lister med e-postadresser og annen innloggingsinformasjon som ligger til salgs på det mørke nettet.

Vi overvåker ikke passord, men dette er noe som ofte ligger til salgs sammen med e-postadressene. Dersom din e-postadresse har blitt utsatt for et sikkerhetsbrudd, anbefaler vi derfor at du endrer passord alle steder der du benytter samme passord som på e-postadressen.

Vi lagrer ikke e-postadressene du skriver inn i feltet.

Datalekkasjer kan lede til e-postsvindel

Etter store datalekkasjer, havner ofte e-postadresser og passord i databaser på det mørke nettet, en del av internett der ulovlige varer og tjenester blir solgt.

Hvis din e-postadresse eller annen sensitiv informasjon blir lekket ut i en database, kan du oppleve å få personifiserte e-poster, såkalt phishing. Disse e-postene ser ut som at de kommer fra en seriøs aktør, som for eksempel en bank. Jo mer informasjon svindleren har fått tak i om deg, desto mer genuin vil e-posten kunne se ut.

Svindlerens mål er ofte å få deg til å trykke på en link inne i mailen, der du må skrive inn for eksempel innlogging til en tjeneste eller betalingskortinformasjon for å gå videre.

i

Tegn på at en SMS eller e-post kan være phishing

  • Banken din eller en annen seriøs aktør vil aldri be deg sende personlig informasjon via SMS eller mail.

  • Falske e-poster ber deg gjerne trykke på en link for å komme videre. På en datamaskin kan du holde musepekeren over linken for å se hvilken side linken fører til før du klikker på den.

  • Selv om språket i falske e-poster er blitt bedre og bedre, bærer det preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate. Leser man e-posten nøye vil de fleste se at det er noe som ikke stemmer.

  • Er avsenders e-postadresse eksempelvis vefekwjek123@telenors.no eller adressen tilsier at e-posten kommer fra et annet land, som kundeservice@telenor.dk, er det grunn til å være skeptisk.

🔈 Phishing forklart på tre minutter

Episode 2: Phishing (2:52 min)

Daglig mottar mange nordmenn e-poster og SMSer fra svindlere som forsøker å lure oss. I denne episoden forklarer vi hva phishing er og hvordan du kan unngå å bli svindlet.

Hør alle episodene her ›

Kan være vanskelig å rydde opp

Har du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være krevende å rydde opp etter tyvene. Kravene kan være mange, og du risikerer å stå fast uten advokathjelp.

Mann som betaler noe med mobilen

Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.

Du skal ikke stå alene hvis du blir utsatt for ID-tyveri

Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal beskytte seg mot et potensielt ID-tyveri. Enda verre er det å takle påkjennelsen av at noen har tatt kontroll over din identitet på nett alene. Derfor har vi lansert tjenesten SAFE.

Med SAFE sørger vi for at du surfer tryggere på trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og gir deg hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

Lær mer om SAFE

Vi tar din digitale trygghet på alvor og har mer nyttig sikkerhetsinnhold for deg: