Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?

NB! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS


Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS

  • Stopp - Tenk - Sjekk.

  • Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?

Sjekk avsenderadressen på e-post

  • I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut.

  • Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?

Ikke klikk på lenken eller vedlegg

  • Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg.

  • Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der.

Ikke oppgi sensitive opplysninger

  • Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på.

  • Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)

E-post og SMS om faktura eller refusjon

  • Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura.

  • Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der.

Se nøye på språket og innholdet

  • Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design.

  • Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate.

Diskuter med andre

  • Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem.

  • Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig.

Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke

For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no

Les artikkel på online.no

Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge

De vanligste svindelformene

  • Spoofing

    Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer
    Chevron down 14x14px
  • Microsoft-svindel

    Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer
    Chevron down 14x14px
  • Wangiri

    Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre
    Chevron down 14x14px
  • Phishing

    Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS
    Chevron down 14x14px
  • Flubot

    SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app
    Chevron down 14x14px
  • Falske nettbutikker

    Chevron down 14x14px

SAFE - en sikkerhetspakke for ditt digitale liv

Det har aldri vært viktigere med personvern på nett. Visste du at over 600 000 norske passord og e-postadresser ligger til salgs på det mørke nettet? Eller at over 100 000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri de to siste årene? Mange kobler seg også på åpne, trådløse nett uten å tenke på konsekvensene.

Som Telenor-kunde får du allerede mange sikkerhetsfordeler inkludert i abonnementet ditt, men for deg som ønsker et ekstra lag av digital trygghet tilbyr vi sikkerhetspakken SAFE.

Hva får du med SAFE?

Med SAFE kan du surfe trygt på trådløse nett, bli varslet om dine personopplysninger havner på avveie – og få hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

  • Svindelforsikring som dekker husstanden

  • Advokathjelp ved misbruk av betalingskort

  • Trygg surfing på trådløse nett med VPN

  • Hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett

  • ID-vakt av 5 e-postadresser og betalingskort

  • Varsel om din personlige informasjon havner på avveie

Bestill SAFE for 129,–/md.

Nettvern kan redde deg fra å bli lurt!

Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som er opprettet for å få tak i din private informasjon.

Alle som surfer på Telenors nett, enten det er på mobil eller bredbånd, er sikret av Nettvern - som er et filter i selve nettet vårt.

Hvordan fungerer Nettvern?

Når du surfer i vårt nett, vil Nettvern-filteret forhindre deg fra å gå inn på nettsider som inneholder virus, svindelforsøk eller skadelig programvare. I stedet for å bli sendt til en potensielt farlig nettside, får du en beskjed fra Telenor om at du er i ferd med å åpne en usikker nettside. Dette reduserer skade på mobilen og datamaskinen, samt skåner deg fra svindelforsøk.

Les mer om Nettvern...

Ønsker du melde ifra om svindelforsøk?

Har du mottatt en e-post eller SMS du mener er mistenkelig?

Du kan sende den inn til oss via skjemaet under, så vil vi ta det videre med vår sikkerhetsavdeling.

Rapporter svindelforsøk

Opplevd andre typer svindel?

Hvis du har blitt utsatt for andre typer svindel, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice så vi kan hjelpe deg!

Kontakt oss