Svindelforsøk
Vi gir deg tips og råd om hva du bør gjøre når du har mottatt en tvilsom SMS eller e-post

Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenkelig ut? Lurer du på hvordan du kan skille en reell e-post fra en falsk? Her gir vi deg noen tips om hva du bør sjekke, og mulighet til å melde inn opplevde svindelforsøk.
Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?
NB! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS
Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS
Stopp - Tenk - Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?
Sjekk avsenderadressen på e-post
I mange tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut
Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?
Ikke klikk på lenken eller vedlegg
Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegg
Besøk istedenfor den offisielle nettsiden fra avsenderen ved å skrive inn adressen i nettleseren. Om innholdet er reelt, vil du som regel finne samme informasjon der
Ikke oppgi sensitive opplysninger
Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på
Gå gjerne inn på nettsiden direkte i din nettleser (f.eks gå direkte inn på telenor.no, ikke via lenken i SMS/e-post)
E-post og SMS om faktura eller refusjon
Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura
Besøk nettbanken og se om du faktisk er belastet to ganger eller om det ligger en ubetalt faktura der
Har du betalt inn faktura til oss to ganger eller har krav på refusjon så vil du automatisk få tilbakebetalt beløpet til den kontoen du sist betalte fra
Se nøye på språket og innholdet
Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design
Selv om språket i falske e-poster har blitt bedre og bedre, bærer det ofte preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate
Diskuter med andre
Ring en venn, en kollega eller et familiemedlem
Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig
Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke
For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no
Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge
De vanligste svindelformene
-
Spoofing
Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer
-
Microsoft-svindel
Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer
-
Wangiri
Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre
-
Phishing
Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS
-
Flubot
SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app
-
Falske nettbutikker
Nettvern kan redde deg fra å bli lurt!
Uansett hva svindlerne er ute etter, innebærer fremgangsmåten deres som oftest at du sendes til en falsk nettside som er opprettet for å få tak i din private informasjon.
Nettvern og Nettvern+ er sikkerhetsfilter fra Telenor som gjør at du kan surfe litt tryggere.
Slik fungerer sikkerhetsfiltrene Nettvern og Nettvern+
Sikkerhetsfiltrene sjekker alltid om nettsider du prøver å gå inn på er utrygge. Hvis du klikker deg inn på en utrygg nettside vil sikkerhetsfilteret blokkere forsøket og stoppe deg før du blir lurt.
Selv om Nettvern stopper mange svindelforsøk, er det lurt å ta forhåndsregler når du er på nett. Du kan lese mer om det og Nettvern+ ved å trykke på knappen under
Ønsker du melde ifra om svindelforsøk?
Har du mottatt en e-post eller SMS du mener er mistenkelig?
Du kan sende den inn til oss via skjemaet under, så vil vi ta det videre med vår sikkerhetsavdeling.
Opplevd andre typer svindel?
Hvis du har blitt utsatt for andre typer svindel, anbefaler vi at du tar kontakt med oss på kundeservice så vi kan hjelpe deg!