Sikkerhet

Obs! Denne e-posten kommer ikke fra Telenor

Svindlere sender i disse dager ut e-poster hvor de gir seg ut for å være Telenor. Slik gjenkjenner du de falske e-postene.

Falsk Telenor-epost: Dette er ikke en ekte e-post fra Telenor, men svindel

Kundeservice i Telenor har mottatt varsler fra en rekke kunder som har fått tilsendt mistenkelige e-poster fra noen som utgir seg for å være Telenor.

Men vær obs: Disse e-postene er falske, og kommer ikke fra oss.

Dette er den falske e-posten

Svindlerne påstår at de sender deg informasjon grunnet «plikter de har som følge av digitalytelsesloven», og at kontoen din har sendt ut tusenvis av spam-meldinger. 

Deretter oppfordres du til å klikke på en knapp for å avklare problemet. Gjør du ikke dette innen 48 timer, vil «kontoen din bli slettet».

Til tross for at disse e-postene ser profesjonelle ut, kan vi understreke at de er falske og ikke kommer fra Telenor.

Har du mottatt en slik e-post kan du derfor trygt slette den – og du bør ikke trykke på lenkene i den. Disse vil føre deg til falske nettsider, der målet er å lure deg til å oppgi privat informasjon, som for eksempel kontonummer og BankID. Hvis du har aktivert sikkerhetsfilteret Nettvern+ vil de falske nettsidene bli blokkert, og vi anbefaler at du aktiverer tjenesten hvis du ikke allerede har gjort det.

Har du allerede klikket på noe i e-posten og mistenker at du kan ha blitt rammet av svindelen, bør du følge disse rådene.

Hva er digitalytelsesloven og hvordan fungerer den?

Den falske e-posten refererer til en lov ved navn digitalytelsesloven. Dette er en ekte lov, som også danner et grunnlag for reelle e-poster som Telenor kan sende til deg som kunde – men ikke av den typen som svindlere her har sendt ut. 

Digitalytelsesloven trådte i kraft i 2023 og innførte nye regler som styrket forbrukernes rettigheter ved kjøp av digitale ytelser. Eksempler på slike ytelser kan være dataspill, apper til mobilen, strømmetjenester, nettaviser og lignende. 

Loven sikrer blant annet at digitale ytelser oppfyller de kvalitetskravene som forventes basert på avtalen som er inngått.

Under kan du se et eksempel på både svindel-eposten, samt en ekte e-post fra Telenor, med en påminnelse til en kunde om deres pågående abonnement på Online e-post. Her informeres det om at kunden har rett til å si opp abonnementet sitt om vedkommende ønsker det.

Falsk og ekte e-post fra Telenor
FALSK VS. EKTE TELENOR-EPOST: Til venstre ser du en falsk Telenor-epost, til høyre en ekte. Legg merke til at den falske e-posten ber deg trykke på en (farlig) lenke, mens den ekte bare inneholder informasjon uten forventning om at du skal trykke på noe.
Fire tips for å avsløre en falsk e-post:
  • Se nøye på språket som benyttes i e-posten. De falske e-postene har ofte skrivefeil og er ikke grammatisk korrekt. 

  • Se hvem som er avsender av e-posten. Ekte e-poster som Telenor sender ut i tråd med digitalytelsesloven sendes fra ikke-svar@edm.telenor.no

  • Tenk over hva det er avsender prøver å formidle. Har du egentlig en ubetalt faktura ventende i nettbanken? 

  • Prat med noen om innholdet i e-posten. Ofte kan slike samtaler bidra til å gjøre det tydeligere om dette er et svindelforsøk eller ikke. 

Her kan du få flere råd om svindelforsøk >