Samfunnsansvar og bærekraft i Telenor
Samfunnsansvar ligger i hjertet av virksomheten vår. Vi jobber for å maksimere samfunnsnytten av våre tjenester, skape verdier for hele samfunnet og bidra til en bærekraftig morgendag gjennom vår digitaliserings- og inkluderingsagenda og ved å være en pådriver for det grønne skiftet. Vårt arbeid med bærekraft går derfor langs to akser:
Klima og miljø
Sosial bærekraft
Vi bidrar til å forebygge nettmobbing og utenforskap
Barn og unge i Norge opplever dessverre mobbing og utenforskap både på Internett, på skolen og på sine fritidsaktiviteter. Sammen med Norges Røde Kors har vi utviklet BRUK HUE. Vi støtter også tjenesten Kors på halsen.
BRUK HUE er et gratis undervisningsopplegg for å forebygge nettmobbing og utenforskap. Undervisningsopplegget fokuserer på utfordringene rundt digitale kommunikasjonsmidler og mobbing. BRUK HUE har siden 2009 nådd over 600.000 barn, foreldre og lærere.
Kors på halsen er et gratis og anonymt samtaletilbud for alle opp til 18 år på chat, telefon og mail. Vi har støttet Kors på halsen i over 30 år, og er stolte over hva vi har fått til sammen.
Likestilling og mangfold
Vi i Telenor skal lede an i digitaliseringen av Norge, og utvikle fremtidens produkter og tjenester. For å klare dette er vi avhengig av en arbeidsstyrke med et bredt mangfold som gjenspeiler samfunnet. Vår ambisjon er blant annet å bedre kjønnsbalansen i selskapet og tiltrekke oss kvalifiserte kandidater fra begge kjønn i rekrutteringsprosesser. Som arbeidsgiver ønsker vi å gi like muligheter til alle, og det er helt nødvendig for oss å arbeide for mangfold og inkludering.
Open Mind
Som arbeidsgiver ønsker vi å gi like muligheter til alle. Gjennom programmet Open Mind bidrar vi til å inkludere mennesker som står utenfor arbeidslivet. Programmet, som startet i 1996 og gjennomføres i samarbeid med NAV, har to målgrupper: personer med nedsatt funksjonsevne og personer med høyere utdanning og innvandrerbakgrunn fra land utenfor EU. I løpet av det ettårige programmet vil deltakerne opparbeide seg verdifull kunnskap og reell arbeidserfaring, og øke sine muligheter til å skaffe seg relevant arbeid. Hele 75 prosent av de som har deltatt i programmet har fått fast jobb, enten i eller utenfor Telenor.