Sikkerhet

Er du blitt svindlet? Dette bør du gjøre

Opplever du å ha blitt svindlet, er det spesielt tre ting du bør gjøre så fort som mulig – og deretter to ting som kan være til stor hjelp.

Ung kvinne som er blitt svindlet. Dette bør du gjøre om du blir svindlet.

9 av 10 nordmenn har opplevd å bli utsatt for digitale svindelforsøk det siste halvåret. Med andre ord er det mer nyttig enn noen gang å ha oversikt over hva du skal gjøre om du rammes av svindel.

Det viktigste du bør huske på, er å ikke vente. Kvier du deg for å si fra, kan det gi svindlerne akkurat den tiden de trenger for å gjennomføre bankoverføringen eller ta kontroll over brukerkontoene dine.

Selv om du bare mistenker at noen kan ha svindlet deg, bør du derfor følge disse fem stegene:

1. Kontakt banken og forsikringsselskapet ditt

Har du overført penger eller frykter at kriminelle har fått tilgang til enten BankID eller kontoopplysninger? I så fall bør du aller først kontakte banken din.

Dersom banken rekker å registrere saken i tide, øker sjansen for at de lykkes med å stanse overføringen eller spore pengene. Banken kan også hjelpe deg med å få sperret kort og kontoer for å hindre ytterligere misbruk.

Har du en forsikringsavtale, bør du også melde fra til forsikringsselskapet så tidlig som mulig. Er pengene allerede tappet fra konto, kreves det som regel en individuell vurdering av om du har rett til erstatning eller ikke.

2. Kartlegg situasjonen – endre passord om nødvendig

Mistenker du at svindlerne har fått tak i brukernavnet og passordet ditt? Undersøk om du rekker å tilbakestille passordet før det er for sent. 

Er det en risiko for at kontoinformasjonen kan brukes til å skaffe seg kontroll over andre kontoer? Kartlegg hvilke ytterligere tilganger svindlerne kan skaffe seg med informasjonen de besitter. Bruker du for eksempel samme brukernavn og passord på andre tjenester? 

Endre passord der du mistenker at svindlerne kan få tilgang – og aktiver tofaktorautentisering der det er mulig.

Her kan du enkelt sjekke om e-posten din er på avveie ›

3. Anmeld saken til politiet

Når du har fått oversikt over situasjonen, anbefaler vi at du anmelder saken til politiet. En politianmeldelse kan være viktig av flere grunner: I tillegg til at det kan bidra til å oppløse din egen sak, bidrar det til å gi politiet oversikt over omfanget av lignende saker.

Har du tatt skjermbilder av kommunikasjonen med svindlerne, eller dokumentert forløpet på andre måter, kan dette være viktige digitale spor i politiets etterforskning.

Er du usikker på om du skal anmelde, tipse eller kun rådføre deg, kan du kontakte ditt lokale politi for å få veiledning.

4. Sjekk om du har rett til advokathjelp og økonomisk kompensasjon

Som Telenor-kunde kan du ha rett til juridisk rådgivning og advokathjelp på flere måter. Med sikkerhetspakken SAFE har du inkludert svindelforsikring som gir deg rett til advokathjelp og økonomisk kompensasjon. 

Opplever du utpressing eller å få privat innhold delt på nett, kan du få hjelp via tjenesten Nettslett, som er inkludert alle Telenors private mobilabonnement. Med Nettslett kan du ta kontakt med en advokat hos Telenors samarbeidspartner HELP, som kan hjelpe med alt fra rådgivning til politianmeldelse, og sletting av uønsket innhold. 

Slik kontakter du HELP

Ta kontakt med HELP forsikring via www.help.no, på telefon 22 99 99 99 eller ved å sende en mail til post@help.no for å opprette en sak.

Start gjerne med å fortelle hva saken gjelder og hva du trenger hjelp til.

Når saken er registrert blir du kontaktet av en HELP-advokat med kompetanse på rettsområdet som saken gjelder, og som vil være ansvarlig for å følge opp saken din og deg videre.

5. Tips Telenor

Ved å tipse Telenor om svindel og svindelforsøk kan du bidra til at nye svindelmetoder blir avslørt – og at andre unngår å bli utsatt for samme type svindel i fremtiden.

Nylig innførte Telenor også muligheten for at du enkelt kan rapportere inn SMS-er du mistenker er svindel på iPhone. Trykker du på «Rapporter uønsket» under meldingen, vil Telenor motta meldingen – og kan deretter analysere og blokkere tilsvarende meldinger om det viser seg å være svindel.

Meld fra om svindel og svindelforsøk her ›

Om du tror en melding du har mottatt er svindel, kan du enkelt melde det inn til Telenor
RAPPORTER UØNSKET SMS: Du kan enkelt rapportere inn SMS-er du mistenker er svindel til Telenor, slik at andre kan unngå å bli lurt av samme melding.