Ta din digitale sikkerhet på alvor

Den digitale hverdagen er dessverre ikke fri for trusler eller andre farer, og det er ikke alltid like lett å vite hva som er trygt. Derfor har vi inkludert flere viktige sikkerhetstjenester i våre mobilabonnement.

Under finner du informasjon, tjenester og løsninger som gjør deg tryggere på nett.

Din sikkerhet er viktig for oss

Telenors sikkerhetsmiljø jobber døgnet rundt for at du skal være trygg på nett og mobil – slik du skal kunne leve din digitale hverdag uten for mange bekymringer.

Kvinne på cafe

Telenorkunder surfer tryggere

Nettvern er et filter som ligger innebygget i selve Telenornettet. Filteret stopper deg fra å gå inn på nettsteder med svindelforsøk eller virus, slik at du surfer tryggere på nett.

Lær mer om Nettvern ›

Dame med mobil

SAFE – et ekstra lag med trygghet

Med SAFE surfer du tryggere på trådløse nettverk, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie – og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE ikon

Fem vanlige spørsmål om sikkerhet

?

Hva gjør jeg hvis jeg blir svindlet på nett?

Det første du bør gjøre hvis du har blitt svindlet på nett, er å politianmelde forholdet. Ofte er en politianmeldelse det eneste som hjelper hvis du skal avvise krav om betaling av lån eller tjenester som har blitt kjøpt av identitetstyven.

Varsle banken, forsikringsselskap og andre steder du har konto eller som ID-tyven kan tenkes å kontakte eller misbruke i ditt navn.

Vurder også frivillig kredittsperre. En slik sperre hindrer at svindlerne kan ta opp mer kreditt i ditt navn. Alle steder det blir foretatt en kredittsjekk, vil bli avvist. En slik sperre vil også hindre svindleren i å etablere abonnement, lån, åpne kontoer og lignende i ditt navn.

Det du også bør gjøre er å bytte passord på de stedene der sikkerhetsbruddet har skjedd. Har noen for eksempel lurt til seg Paypal-passordet ditt, må du bytte passord der, og alle andre steder du bruker det samme passordet. Alle kontoer bør ha unike passord.

Ønsker du å være tryggere i fremtiden?

Vi har lansert SAFE – en tjeneste som gjør deg tryggere på nett. Med SAFE sørger vi for at du surfer trygt på offentlig trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

Lær mer om SAFE her

?

Hvordan fungerer Nettslett?

Nettslett er en tjeneste der du blant annet kan få advokathjelp, psykologbistand og hjelp til å fjerne privat innhold på avveie. Dette omfatter innhold som blir skrevet om deg på nett, eller private bilder som blir spredt uten ditt samtykke.

Har du Nettslett og blir utsatt for netthets eller spredning av private bilder, tar du kontakt med HELP via www.help.no, på telefon 22 99 99 99 eller ved å sende en mail til post@help.no.

Nettslett er inkludert i alle våre private mobilabonnement. Nettslett er også inkludert i tjenesten SAFE, under Svindelforsikring.

Lær mer om Nettslett

?

Er det farlig å ta telefonen hvis telefonsvindlere ringer?

Telefonsvindel kommer i mange former, men det er ikke farlig å ta en telefon som viser seg å være fra en svindler.

Samtidig er det greit å vite at hvis du har blitt oppringt fra et nummer som viser seg å være telefonsvindel, kan det koste deg penger hvis du ringer tilbake. Dette er ofte den type telefonsvindel der telefonen kun ringer en gang, for at du nettopp skal ringe tilbake.

Det som derimot er skadelig er å gi personlig informasjon til en svindler. Dette er kjent som phishing, og svindlerne er ofte svært overbevisende. En huskeregel er å aldri gi personlig informasjon som passord, personnummer eller kortinformasjon over telefon, SMS eller mail. Følg heller aldri instruksjoner fra den som ringer, som for eksempel å gi tilgang til PC eller mobil.

?

Hvordan kan jeg forsikre meg mot ID-tyveri?

Identitetstyveri kan ramme hvem som helst. Store bedrifter kan bli hacket, og kundeinformasjon kan bli lekket og solgt på Dark web, altså det mørke nettet. ID-tyveri skjer ofte også i nære relasjoner, der gjerningspersonen har enkel tilgang til offerets personlige informasjon.

Med tjenesten SAFE har du Svindelforsikring. Da kan du få økonomisk kompensasjon som følge av et ID-tyveri og advokatbistand ved en potensiell tvist.

For å forebygge ID-tyveri, har du med SAFE også ID-vakt inkludert. ID-vakt varsler deg hvis e-postadressene dine eller kortinformasjonen din ligger til salgs på det mørke nettet.

Lær mer om SAFE

?

Hvordan kan jeg gjøre profilene mine private på sosiale medier?

For å sikre ditt personvern på sosiale medier, kan du starte med å gjøre profilene dine private. Dette forhindrer at fremmede kan hente ut informasjon om deg eller bildene dine.

På Facebook og Instagram kan du også bestemme om eldre innlegg du har delt skal være synlige, hvem som kan se innholdet ditt, hvem som kan tagge deg og finne profilen din, eller om bildene dine kan bli delt videre.

Se hvordan du gjør profilene dine private her

Sjekk om e-postadressen din er på avveie

Sensitiv informasjon som passord, e-postadresser og brukernavn selges for store summer på det mørke nettet. Under kan du sjekke om din e-post har blitt utsatt for et sikkerhetsbrudd.

Søk på e-postadresse