Utenlandske nummer
Aktuelle tips og råd
Over halvparten av oss er bekymret for vår digitale sikkerhet. Med riktig kunnskap – og gode tjenester – er det lettere å beskytte seg mot farene som truer på nett og mobil.


Ny svindelmetode
Slik kan du bli svindlet hjemme

Svindel
6 tips mot svindel i høst
Sikkerhetstjenester du får hos oss
Disse fire sikkerhetstjenestene er inkludert i alle våre private mobilabonnement. Husk at du også alltid får Nettvern+ inkludert hvis du har bredbånd fra Telenor.
Ønsker du et ekstra lag med sikkerhet?
Noen av våre abonnement inkluderer også tjenesten Nettvern+, mens SAFE er vårt tilbud til deg som ønsker et ekstra lag av sikkerhet på toppen av det som allerede er inkludert i ditt mobilabonnement.
Tips oss om svindelforsøk
Har du fått en svindelmelding- eller e-post du ønsker å tipse oss om? Da kan du rapportere det inn her.
Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar – men kan dessverre ikke svare opp alle meldingene vi får. Hvis du trenger hjelp, anbefaler vi at du tar kontakt med Kundeservice.
Datalekkasjer kan lede til e-postsvindel
Etter store datalekkasjer, havner ofte e-postadresser og passord i databaser på det mørke nettet, en del av internett der ulovlige varer og tjenester blir solgt.
Hvis din e-postadresse eller annen sensitiv informasjon blir lekket ut i en database, kan du oppleve å få personifiserte e-poster, såkalt phishing. Disse e-postene ser ut som at de kommer fra en seriøs aktør, som for eksempel en bank. Jo mer informasjon svindleren har fått tak i om deg, desto mer genuin vil e-posten kunne se ut.
Svindlerens mål er ofte å få deg til å trykke på en link inne i mailen, der du må skrive inn for eksempel innlogging til en tjeneste eller betalingskortinformasjon for å gå videre.
Hvis du er usikker på om dine e-postdetaljer kan være på avveie, finnes det heldigvis en enkel måte du kan sjekke dette på.
Med et lite klikk kan du søke på e-postadressen din i den populære e-postsjekken vår – og se om vi har oppdaget sikkerhetsbrudd. Ønsker du et automatisk varsel hver gang vi oppdager et slikt brudd, anbefaler vi ekstratjenesten SAFE.
Slik fungerer e-postsjekken
Sjekk om din e-postadresse er på avveie
La eksperten forklare
Digital sikkerhet kan være komplisert, og det kan være vanskelig å forstå. Vi har derfor bedt vår sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch forklare fire viktige sikkerhetstema på en måte som er enkel å forstå. Han gir også gode tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel.
Tegn på at en SMS eller e-post kan være phishing
🔈 Phishing forklart på tre minutter
Episode 2: Phishing (2:52 min)
Daglig mottar mange nordmenn e-poster og SMSer fra svindlere som forsøker å lure oss. I denne episoden forklarer vi hva phishing er og hvordan du kan unngå å bli svindlet.
Pass også på åpne, trådløse nett
Vi tar din digitale trygghet på alvor og har mer nyttig sikkerhetsinnhold for deg:
God økonomi blant nordmenn er også nøkkelen til en tredje type svindel som har vokst fram de siste årene: Hybridsvindel.
– Dette er svindlere som dukker opp på døra di, sier Wilkens.
Drar hjem til eldre
Hybridsvindel rammer spesielt eldre som bor alene. Svindlerne drar gjerne hjem til ofre, etter å ha sendt melding eller tatt kontakt på telefon. Ofte utgir svindlere seg for å være politi eller bank.
Oppskriften kan være at svindlerne tar kontakt og forteller at bankkort er misbrukt eller at nettbanken er hacket. Ved napp sender svindlerne personer for å «hjelpe til», mens de i virkeligheten tapper kontoer ved å ta fysisk kontroll over PC eller mobil, samt BankID eller kodebrikke.
Andre hybridsvindler går ut på at folk får beskjed om at de trenger teknisk støtte, og lar bedragere komme inn.