IoT-hjelp til bedriftskunder

Hjelp, veiledninger og ofte stilte spørsmål om IoT for deg som har bedriftsabonnement fra Telenor.

Hva er IoT?

  • IoT står for "Internet of Things", eller tingenes internett på norsk

  • Alle tingene rundt oss kan kobles til internett så lenge de har plass til de tekniske komponentene som kreves

  • Tingene er utstyrt med sensorer, programvare og annen teknologi som tillater dem å samle og utveksle data med hverandre

  • Du kan ta beslutninger basert på fakta og skape enda mer komplekse analyser av det du måler

  • Typiske bruksområder er alt fra smarthøyttalere og sporingstjenester til digitale kjørebøker og sensorer som måler temperatur, strøm, luftkvalitet, fuktighet og vann

Vi har to abonnement å velge mellom. IoT Total passer for alle ting og sensorer med høy hastighet. IoT Sensor er optimert for bruk av sensorer med lavt strøm- og dataforbruk. Les mer om abonnementene her

Her er våre kunders oftest stilte spørsmål med svar om:

1. Abonnement

?

Hva er forskjellen på IoT Total og IoT Sensor?

Abonnementene har forskjellig teknologisk støtte. IoT Total passer for alle ting og sensorer med høy hastighet. IoT Sensor er optimert for bruk av sensorer med lavt strøm- og dataforbruk.

IoT Total abonnementet passer for de aller fleste behov. Det har meget høy hastighet. Ettersom du betaler kun for data du bruker, kan du bruke mye data en måned og lite neste måned, og allikevel alltid få en gunstig pris. Du har tilgang de ulike nettene (2G/4G/5G/LTE-M) og tjenester som Mobil tale og SMS. I tillegg muligheter for overvåking av enheten. Alt i ett og samme IoT abonnement.

IoT Sensor er et spesialisert IoT abonnement for LPWA (Low Power Wide Area) sensorer som skal sende lite data og leve svært lenge på et innebygget batteri. Datahastigheten er lav. Her får du alle de nyeste strømsparingsfunksjoner i LTE-M og NB IoT-nettet. eDRX, PSM med mer. Det er ingen mulighet for SMS eller tale. Til gjengjeld vil du kunne nå en sensor langt nede i en brønn med hele 10 - 12 års batterilevetid. NB IoT gir svært god rekkevidde, lavt energiforbruk og lave kostnader.

Les mer om begge abonnementene og forskjellene her

?

Hvorfor bør du vurdere IoT Total neste gang du bestiller IoT-abonnement?

IoT Total er spesielt gunstig for kunder med varierende databruk per måned. Abonnementet tilpasser seg enhetens databruk. Etablering og månedspris betales forskuddsvis, mens trafikkpris – altså bruk av data – betales etterskuddsvis basert på trinnvis bruk foregående måned.  Ved månedsskifte settes datamengde ned på det laveste nivå i datastigen (0 MB), og så justeres tilgjengelig datamengde automatisk i forhold til bruken av data. Bruker du ikke data, betaler du kun månedspris og for eventuelle tilleggstjenester.

For veldig mange kunder gir denne prismodellenen lavere månedspris og mye mindre administrasjon. IoT Total inkluderer friheten til å konsentrere seg om virksomheten sin, men abonnementet selv tilpasser seg månedens databehov.

Les mer om IoT Total her

?

Hva er forskjellen på M2M Total og IoT Total?

M2M Total er et tradisjonelt maskin-til-maskin abonnement som virker på 2G- og 4G-nettene.

Det er velegnet for 2G og eldre tale-protokollbasert utstyr. Ettersom vi planlegger å avvikle M2M Total abonnementet når 2G-nettet legges ned i 2025, anbefaler vi å ikke bygge nye IoT-løsninger basert på M2M Total abonnementet. Det kan også være smart å legge en plan for overgang til IoT over 4G/5G i tide. M2M Total selges ikke lengre men videreføres inntil videre.

IoT Total er et robust og fleksibelt 4G abonnement, velegnet for enheter med lite databruk, høy databruk, varierende databruk eller stabil databruk per måned. IoT Total har både mulighet for 4G-tale (VoLTE) og fast IP adresse. Les mer om IoT Total her

Den viktigste forskjellen er at med M2M Total så har du et basis abonnement og kjøper datapakker i tillegg. Bruk ut over datapakken betales som pay-as-you-go trafikk med kr 6/ MB. IoT Total har en trappebasert prismodell som gjør at du slipper å bekymre deg for å oppdatere datapakken hvis du bruker mye en måned.

?

Hva skjer med M2M total?

Abonnementet M2M Total selges ikke lengre. Abonnementet M2M Total videreføres inntil videre. Her er våre abonnement som vi selger i dag

?

Hva skjer med LTE-M?

Tidligere hadde Telenor egne LTE-M abonnement. Disse selges ikke lengre og på sikt vil disse migreres. LTE-M kan brukes både begge abonnementene IoT Sensor og IoT Total. Her er våre abonnement som vi selger i dag.

?

Kan jeg migrere mitt M2M abonnement over til IoT Total? 

JA. Har du allerede et aktivt M2M abonnement kan dette migreres til IoT Total.  

Ved en migrasjon er det unntak for krav om både 600-serien SIM-kort og APN-lås. 

NB! Hvis du har et gammelt 2G SIM-kort i din IoT-enhet kan ikke abonnementet migreres, og SIM-kortet må byttes. 

?

Hvordan kan jeg bestille et IoT-abonnement?

Her kan du lese mer om abonnementene.

Du kan bestille abonnementet enten i Min Bedrift (krever Telenor ID) eller i nettbutikken vår.

2. Priser

?

Hva koster IoT Total? 

Etablering (betales bare første mnd) og månedspris betales forskuddsvis, mens trafikkpris – altså bruken av data – betales etterskuddsvis basert på det datatrinnet enheten brukte foregående måned.  Ved månedsskifte settes datamengde ned på 0, og så justeres tilgjengelig datamengde automatisk i forhold til enhetens bruk av data. 

Dette gjør at du aldri trenger å betale for dyr overskuddstrafikk eller at du sitter igjen med en datapakke du ikke klarer å bruke opp. Du trenger heller ikke huske på å endre datapakke om behovet skulle endre seg. Les mer om IoT Total her

Etablering

15,-

Månedspris

20,-

IoT Total

Pris pr trinn

0 - 3 MB

9,-

3 - 10 MB

19,-

10 - 30 MB

39,-

30 - 100 MB

99,-

100 - 300 MB

149,-

300 MB - 1 GB

199,-

1 - 3 GB

299,-

3 - 10 GB

399,-

10 - 30 GB

699,-

30 - 100 GB

999,-

100 - 300 GB

1.499,-

300 - 1000 GB

3.499,-

Pris per GB etter siste trinn

3,-

?

Hva koster SMS, MMS og tale?

Priser

  • Sende SMS: 0,59

  • Sende MMS: 1,59

  • Startpris samtale: 0,59

  • Minuttpris samtale 1,99

Det er kun mulig med SMS, MMS og tale med IoT Total abonnement (ikke IoT Sensor).

Les mer om abonnementene her

3. Dekning

?

Hvor har Telenor dekning?

Telenor har et mobilnett i verdensklasse. Nå er 4G- og 5G-nettet optimalisert for IoT, slik at ting og sensorer enkelt kan kobles på nett, kommunisere med hverandre og samle inn store mengder data.

Telenor tilbyr landsdekkende NB-IoT og LTE-M dekning i Norge. Les mer om vår dekning og sjekk dekningskartet for spesifikk dekning på en lokasjon.

?

Hvilke frekvensbånd støtter Telenor?

Telenor har implementert NB-IoT og LTE-M på 800MHz båndet. Enkelte steder i landet vil det benyttes 900MHz. Se dekningskartet for detaljer.

?

Jeg har bestilt IoT Total og har utstyr som benytter 2G, hva gjør jeg da?

IoT Total fungerer på 2G, men vi anbefaler deg på det sterkeste å benytte 4G/5G-utstyr da 2G-nettet vil avvikles i slutten av 2025. Innen da må alle enheter som kun støtter 2G/3G skiftes ut. Les mer om 2G-ufasningen her. 

4G/5G-nettet er mer sikre, robuste og fleksible. 4G/5G-nettet fungerer like bra for applikasjoner og sensorer som trenger mye båndbredde og høye hastigheter, som for utstyr som bruker minimalt med data og er avhengig av lang batterilevetid og dekning på vanskelige steder. Les mer om dekning her

Bestiller du IoT Total gjennom en av våre kanaler, vil du alltid få SIM i 600-serien. Dersom du skal aktivere IoT Total på SIM du har fra før av, må du sjekke nummerserien (se spørsmålet "Hvilke SIM-kort kan jeg bruke?" under)

?

Hva skjer fram mot 2025 når 2G nettet legges ned? 

2G-nettet avvikles mot slutten av 2025. Det er derfor viktig å oppgradere utstyr som utelukkende fungerer på 2G-nettet i god tid før 2025. Fra 2023 vil Telenor gradvis innføre betaling for oppkoblede enheter som utelukkende benytter 2G. Les mer om 2G-ufasningen her. 

4. Sikkerhet

?

Hvordan sikrer man dataene?

Gjennom Telenors nett, er dataene kryptert i henhold til standardene for 4G. Ønskes ytterliggere beskyttelse av kommunikasjonen, tilbyr Telenor egne VPN mellom kundens og Telenors nett med IPSEC kryptert kommunikasjon. Les mer om sikkerhetstjenesten MDA Go.

?

Hvilken APN (identifikator) skal benyttes?

APN (Access Point Name) er en adresse du må skrive inn i din mobiltelefon eller IoT-enhet for å få tilgang til mobildata-nettet fra enheten. Vårt APN-navn er «telenor.iot». IoT Total og NB IoT abonnementene er låst til dette APNet. APN-lås betyr at du ikke vil kunne bruke andre APN uten å kontakte Telenor for å få låst opp APN-låsen. Det krever ikke brukernavn/passord, men autentiseres via SIM-kortet.

APNet er ikke synlig fra det åpne internett, og data-trafikken går i et eget Telenor internt VPN-nett. Det betyr at dine IoT-enheter ikke kan ses av hackere som skanner nettet for å finne sårbare enheter de kan ta over.  

Telenor leverer også kundespesifikke APN med sikkerhetstjenesten MDA Go. Disse kan også brukes. Her er teknisk informasjon om MDA Go.

Dersom du har tilleggstjenesten Fast IP på IoT Total, benyttes APNet <mdatelenor.no>.

Ved migrering fra M2M Total til IoT Total vil du kunne beholde det APNet du har på enheten fra før.

Har du noen av våre sikkerhetstjenester som MDA GO eller Fast IP adresse har vi et egne APN for disse:

  • APN for MDA GO og fast IP adresse : <mdatelenor.no>. (Evt kundespesifikt MDA GO APN) 

  • APN for Telenor Kontrollsenter (TKS) : Kundespesifikt APN benyttes. 

  • APN for M2M Total : telenor.m2m 

APN 'internet.public ' er et tilbud for kunder med helt spesielle behov. Vi anbefaler ikke kunder å bruke dette APNet. Om det likevel ønskes, så er bruk/oppsett på kundens eget ansvar og kunden må være klar over ulemper og begrensninger: 

  • Uforutsette høye kostnader. Ved bruk av «internet.public» vil trafikk som genereres utenfra, dvs. fra internett, telles/takseres på abonnementet. Hvilket betyr at kunde kan risikere å bli fakturert for data kunden selv ikke har benyttet. Det er alltid aktiviteter fra internett som prøver seg på portscanning, hacking etc. Denne risikoen må kunde være kjent med 

  • Uforutsette høye roamingkostander. Kunde vil fortsatt ha en offentlig IP adresse fra Norge og problemstillingen i punkt 1 gjelder også her 

  • Høyere strøm / batteri bruk. Siden portscanning, hackingforsøk og lignende vekker devicen til live og bruker strøm til attach til nettet og signalering, vil en device på dette APN bruke mer strøm og ha kortere batterilevetid

?

Er fast IP-adresse inkludert i abonnementet?

Fast IP-adresse er et tilleggsprodukt som det betales for.

Etableringspris er kr 199,- og månedspris er kr 99,-

Fast IP-adresse er tilgjengelig i Min Bedrift etter at det inngått en avtale om å kunne bestille fast IPv4. En virksomhet kan ha maks fem IP-adresser. Ved behov for flere IP-adresser, kan man bestille sikkerhetstjenesten MDA Go som er et eget avtaleprodukt.

?

Hvordan kan terminal nås fra IoT-plattformen?

IoT-terminaler i Telenors nett er beskyttet mot tilgang fra internett. I praksis vil det si at dataforbindelse opprettes fra selve terminalen mot plattforen. Er det behov for å opprette dataforbindelse fra plattformen og til terminalen, kan Telenor tilby produkter hvor det settes opp et VPN mellom kundens og Telenors nett.

Vi tilbyr også Fast IP adresse som eget tilleggsprodukt (priser er etableringspris 199,- og  månedspris på 99,-). Fast IP-adresse er tilgjengelig i Min Bedrift etter at det inngått en avtale om å kunne bestille fast IPv4. En virksomhet kan ha maks fem IP-adresser. Ved behov for flere IP-adresser, kan man bestille MDA Go som er et eget avtaleprodukt. Les mer om tjenesten MDA Go.

5. Generelt

?

Hva må jeg sjekke dersom jeg vil bytte til IoT med Telenor?

Før du kan bytte må du sjekke følgende:

  • Sjekk om du bruker riktigTelenor APN (telenor.iot), hvis du ikke har kundespesifikt APN eller fast IP

  • Sjekk at SIM kort er i 600 serien (oversikt over SIM-nummer ligger i Min Bedrift)

Her kan du lese mer om hvordan komme i gang med IoT

?

Hvilke SIM-kort kan jeg bruke?

Det benyttes egne SIM-kort for NB-IoT og LTE-M teknologiene. Kortene som brukes må være i 600-serien.

Merk: eksisterende/gamle SIM-kort fra andre abonnement kan ikke gjenbrukes.

Vi tilbyr high-temp SIM-kort i alle formfaktorer, 2FF, 3FF, 4FF (ikke high-temp) og MFF2 (SIM med høyere temperatur-toleranser, loddbare modul SIM, og eSIM).

Merk: profilbytte på eSIM over NB-IoT støttes ikke.

Er du usikker på om SIM-kortene dine er i 600 serien kan du sjekke SIM-nummeret (ICC) i Min Bedrift.  Siffer syv og åtte i nummeret skal være 60. Har du tilgang til selve SIM-kortet identifiserer du nummerserien som vist:

SIM-nr

Telenor kan levere eSIM (eUICC) som støtter GSM standarden for M2M, insurance modellen, basert på minimumsbestilling på 1000 SIM kort i Min Bedrift 3.0, primært basert på loddbare SIM kort (MFF2), unntaksvis også 2FF, 3FF og 4FF. Kunder må på forhånd signere «eSIM tjenestebilag» som beskriver noen av forutsetningene for at kunden på et eventuelt senere tidspunkt kan benytte funksjonaliteten til å bytte operatør ved å initiere og gjennomføre et «SM-SR change» prosjekt med aktuelle aktører.

SIM

PIN-koder > Default er «1111» som er deaktivert.

Les mer om eSIM her

?

Hva er eSIM?

  • SIM betyr ‘Subscriber Identity Module’ og gir deg adgang til å bruke mobilnettet 

  • eSIM har samme funksjon som et vanlig SIM-kort, bortsett fra at du med et eSIM kan bytte mellom mobiloperatører uten å måtte bytte SIM-kort fysisk

  • Du bytter mobiloperatør og abonnement ved laste ned en ny SIM-profil fra mobiloperatøren du vil bytte til, og aktiverer den deretter på eSIM-kortet

  • Det finnes to ulike eSIM for IoT-løsninger:

    • Consumer eSIM (GSMA-godkjent: SGP .02) er for private brukere og mobiloperatør-profilen lastes ned fra din telefon via en QR kode. Du må fysisk håndtere enheten for å få en operatør profil og et abonnement. 

    • eSIM for IoT, også kalt M2M eSIM (GSMA-godkjent: SGP .22), er for bedriftsbruk og eier av enhetene og eSIM-kortene kan styre nedlasting av operatør profiler og abonnement sentralt. Du trenger ikke fysisk tilgang til enheten for å oppdatere SIM profilen. 

  • eSIM er særlig praktisk for IoT-løsninger som har mange enheter og enheter er vanskelige eller umulige å komme til, som for eksempel enheter med vanntett forsegling hvor det er umulig å bytte fysiske SIM-kort

  • eSIM kan også være et programmerbart SIM-kort i mini-, micro- eller nanoformat, da kalles det eUICC SIM-kort

Les mer om eSIM her eller bestill enten i Min Bedrift (krever Telenor ID) eller i nettbutikken vår.

?

Er testdata inkludert i abonnementene?

JA. Det er inkludert i begge abonnementene.

Testdata er data du kan bruke for å teste enheten og som du ikke faktureres for. Du betaler kun for de SIM-kortene som er i bruk. Det betyr at du kan bestille for eksempel 200 SIM med abonnement og ta dem i bruk løpende ettersom du ruller ut din løsning.

Når du bestiller IoT Total abonnement får du en testkvote på hvert abonnement som er på 30 KB, 4 SMS eller 4 minutter tale.
Vi fakturerer deg ikke før du har brukt opp testmengden. Dette gjelder maksimalt i 12 måneder etter at SIM kortet er aktivert i mobilnettet. Slik kan du enkelt komme i gang og rulle ut din IoT-løsning. Les mer om IoT Total her

Når du bestiller IoT Sensor abonnement får en testkvote på hvert abonnement som er på 150 Byte, 4 SMS eller 4 minutter tale.
Vi fakturerer deg ikke før du har brukt opp testmengden. Dette gjelder maksimalt i 12 måneder etter at SIM kortet er aktivert i mobilnettet. Slik kan du enkelt komme i gang og rulle ut din IoT-løsning. Les mer om IoT Sensor her

?

Hva er forskjellen på IoT Delt data og Delt data M2M?

IoT Delt Data er et avtaleprodukt for M2M abonnement og IoT Total abonnement, der disse deler felles datamengde (databøtte) som øker automatisk med økende akkumulert datamengde. IoT Delt Data har en datastige og har erstattet M2M Delt Data som har to datastiger. Fordelen med en lang datastige er at man ikke trenger å bytte avtaleprodukt om det skulle være store endringer i gjennomsnittlig databruk.

IoT Delt Data har 25 trinn fra 20MB til 3000 GB, og dette gir bedre kontroll over kostnadene, mindre administrasjon av mange abonnement som bruker data og gir synergi mellom IoT/M2M abonnement som bruker forskjellig mengde data.  

Delt Data M2M selges ikke lenger, men gjelder for eksisterende kunder som har dette idag.

?

Hva er IoT Kontrollsenter?

Telenor IoT Kontrollsenter er bygget på Ciscos IoT-plattform, og er det markedsledende verktøyet for administrasjon og selvbetjening av M2M-abonnement. Du får innsikt i forbruk og kan selv betjene alt fra produksjonsanlegg til smarte biler nett, sette opp regler for å trigge både varsling og endring, alt over nett.

Les mer om IoT Kontrollsenter

?

Hvilke kommunikasjonsprotokoller benyttes?

Alle TCP/IP baserte applikasjonsprotokoller kan benyttes. Noen kommunikasjonsmoduler har innebygget støtte for flere kommunikasjonsprotokoller. CoAP og MQTT er eksempler på applikasjonsprotokoller som er ofte benyttet på IoT enheter.

?

Hva med terminaler som støtter flere teknologier samtidig (NB-IoT/LTE-M/GPRS)?

Terminaler som både støtter NB-IoT og LTE-M kan benyttes i vårt nett, men kun én av teknologiene kan benyttes om gangen. Man kan veksle mellom teknologiene på terminalen på ulike måter. Det er ingen sømløs overgang mellom teknologiene.

Det vil ikke være mulig å benytte 2G/3G-teknologi med et NB-IoT eller LTE-M abonnement da vi ikke støtter 2G/3G fall-back.

?

Hvilken teknologi bør jeg velge?

Det finnes fire ulike teknologier å velge mellom. WiFi eller 4G/5G passer for deg som skal sende store datamengder. NB-IoT og LTE-M og LoRaWan passer for deg som sender små datamengder.

Les mer om teknologi her

?

Hvordan oppnå best mulig batterilevetid?

Strøm- og batteriforbruk er avhengig av mange ulike faktorer. F.eks. hvilken type modul som brukes og hvilket kommunikasjonsmønster applikasjonen benytter.

Noen generelle tips er:

  • Benytt nye egenskaper som PSM‚ eDRX, Release Assistance Indicator (kommer senere) for å spare strøm. Beregne inn hvordan dere kan tilpasse disse egenskapene til deres kommunikasjonsmønster og tilgjengelighet på terminalen til deres effektbudsjett.

  • Ved å benytte Power Save Mode (PSM) istedenfor å skru av terminalen i inaktive tilstander vil man spare strøm ved at terminalen ikke trenger å registrere seg på nytt i nettet når den går ut av PSM modus.

  • Begrens antall initierte datatransmisjoner, send for eksempel en større datapakke én gang enn mange mindre pakker flere ganger.

  • Et optimalisert antennedesign gjør at man vil oppleve bedre dekning og bruke mindre effekt ved sending av data.

Her er mer teknisk informasjon om DRX, eDRX og PSM

?

Hvilke NB-IoT/LTE-M terminaler støtter Telenor?

Telenor støtter terminaler som følger standarden for:

  • Cat-M1 (LTE-M) og Cat-NB1 (NB-IoT)

  • Cat-M2 (LTE-M) og Cat-NB2 (NB-IoT) blir støttet etter hvert

  • LTE Band 20 (800 MHz)

?

Hva er IoT Delt Data? 

IoT Delt Data er et avtaleprodukt for M2M og IoT Total abonnement. Når du har en IoT Delt Data-avtale deler alle dine IoT og M2M abonnement en felles datamengde (databøtte). Størrelsen på databøtten øker for hvert nytt M2M eller IoT SIM din bedrift kjøper. Og hvis du bruker mer data enn det som er inkludert i databøtten øker den automatisk til neste trinn, slik at du aldri går tom for data. Neste måned starter databøtten automatisk på det nivået du endte på forrige måned. Ønsker du å sette ned datamengden igjen, kan du enkelt gjøre det i Min Bedrift. 

IoT Delt Data har erstattet M2M Delt Data.  

Har du spørsmål til Delt Data, ta kontakt med din selger. 

?

Hvordan kobler man opp terminal på NB-IoT/LTE-M?

Terminalen (dvs. kommunikasjonsmodulen) og abonnementet må støtte den teknologien som ønskes benyttet.

De fleste moduler vil koble seg opp automatisk. Første oppkobling kan ta noe tid, ettersom terminalen vil søke gjennom alle frekvensbånd.

For terminaler som kobler opp manuelt og som støtter standariserte AT kommandoer (Hayes command set), kan disse kommandoene benyttes for å koble seg opp og sjekke status:

  • AT+CFUN=1 // skru på radio

  • AT+COPS=1,2, "24201" // Registrere seg på Telenors nett

  • AT+CSQ // Sjekke signalstyrke

  • AT+CEREG? // Sjekke status på registrering mot nettet

Her er mer teknisk informasjon om oppsett

?

Kan jeg flytte enheter fra Mobilt Bredbånd til IoT Total? 

NEI. Det er ikke mulig å migrere fra Mobilt Bredbånd til IoT Total. Du bør da kjøpe nytt IoT SIM-kort og opprette et nytt IoT Total abonnement. 

?

Hva skjer med MIC og Start IoT? 

Telenor har avviklet MIC og Start IoT.

?

Hvordan kan jeg hindre at devicen min bruker for mye data?

Det kan være viktig med ekstra kontroll på at dataforbruket ikke blir for stort. Det finnes to ulike løsninger: 

  1. Varsel / varsel og sperr

Tilleggstjenestene «varsel», eller «varsel og sperr» fungerer både for M2M Total og IoT Total. Tjenestene er kostnadsfrie.  

I Min Bedrift kan du enkelt legge på tilleggstjenestene «varsel», eller «varsel og sperr» pr abonnement enkeltvis eller i bulk.  

"Varsel og sperr" sender SMS og stopper trafikken når valgt nivå nås. Du velger selv i Min Bedrift hvilket nivå og hvor varselet om dataforbruk skal sendes. Det er ulike nivåer for IoT Total og M2M Total.  

Siden mange IoT enheter ikke kan ta imot SMS er viktig at du legger på ‘alternativt kontakt nummer’ i Min Bedrift. 'Alternativt kontakt nummer’ er et telefonnummer eller en e-post adresse som skal motta varsel. Du kan legge det både på enkelt abonnement og for alle nummer under en fakturakonto.   

«Varsel» og «varsel og sperr» kan også brukes til å begrense antall taleminutter eller sms. Dette gjelder også dersom du har datapakke. 

2. Datakontroll

Datakontroll Norge sperrer bruk av data når pakken er brukt opp. Har du M2M abonnement med datapakke og legger på Datakontroll Norge i Min Bedrift sperres bruken når datapakken er brukt opp. Du kan enkelt legge på ny datapakke i Min Bedrift om du trenger mer data. Neste måned kan du bruke abonnementet med valgt datapakke som før. Datakontroll ligger under sikkerhet i Min Bedrift. 

Datakontroll utland sperrer abonnementet etter at det er brukt kr 548 i roaming uten for EU/EØS. Ønsker du å bruke mer data kan du sende SMS til 1999 med “FORTSETT UTLAND” da øker du grensen med nye kr 500. Les mer her: https://www.telenor.no/bedrift/mobil/datakontroll/ 

Hvorfor velge Telenor på dine IoT?

Internet of Things - Norges beste IoT-dekning

Norges beste IoT-dekning

Norges mest utbygde IoT-nett, som sikrer dekning for NB-IoT, LTE-M og 4/5G i verdensklasse

Internet of Things - partner ikon

Godt partnerskap

VI leverer ende-til-ende løsninger sammen med de viktigste IoT-aktørene i Norge

Internet of Things - Sikkerhet, symbol av hengelås

Sikkerhet i verdensklasse

Med vårt Iot-nett, sikkerhetsløsninger, support, beredskap og overvåkning 24/7/365 er du godt beskyttet

internet of things - enkelt å komme igang, ikon av rakett som tar av

Enkelt å komme i gang

Alt du trenger er et SIM-kort og et abonnement, så er enhetene dine koblet på det landsdekkende nettet vårt

Internet of things - fleksibel pris, ikon av kr

Fleksibel prisstruktur

Du trenger ikke å bekymre deg for overbruk eller å gå tom for data med vår prismodell

Internet of things - roaming i utlandet ikon, wifi i koffert

Roaming i utlandet

Vi har roaming-avtaler med over 200 land slik at sikrer vi din IoT-konnektivitet i utlandet

Fant du ikke svar på det du lurte på?