Hvorfor stenger Telenor ned 2G-nettet?
Utfasingen av 2G-nettet er en del av vår modernisering av mobilnettet der 2G-frekvenser blir overført til 5G
Få kunder bruker 2G-nettet i dag
De fleste bruker 4G og 5G fordi de trenger mye kapasitet
4G og 5G er mer robust og med færre feil og mindre nedetid
2G-nettet bruker mye strøm, derfor det er mer effektivt å bytte til 4G og 5G. 4G og 5G muliggjør for eksempel lavere batteriforbruk på enhetene
Når stenges 2G-nettet?
2G-nettet fungerer som normalt i 2025, deretter starter utfasingen.
Hva betyr dette for din bedrift?
1. Bytt utstyr så fort du kan
Dersom du bruker utstyr som er avhengig av 2G-nettet anbefaler vi at du allerede nå bytter ut utstyret ditt til noe som støtter 4G eller 5G. Slik slipper du å unngå å miste tilgang til nettet. Kontakt din leverandør dersom du har spørsmål til utstyret ditt.
2. Bestill nytt SIM-kort og abonnement
Vi anbefaler å bytte ut SIM-kortet sammen med nytt utstyr for å sikre at du unngår problemer. Vi anbefaler også å oppgradere til våre abonnement. Her er våre IoT-abonnement og mobilabonnement
3. Ikke aktiver nye abonnement med 2G-utstyr
Det blir dyrere for bedriften å ta i brukt 2G-utstyr nå, da dere uansett må oppgradere innen kort tid.
4. Dersom du ikke bytter 2G-utstyret vil det slutte å fungere
Har du fortsatt abonnement med 2G-utstyr etter 2025 vil du etterhvert miste tilgang til nettet.
Vi hjelper deg gjerne!
Sjekk ditt utstyr i Min Bedrift eller kontakt din leverandør som du kjøpte utstyret av.
Har du spørsmål? Sjekk våre ofte stilte spørsmål og svar under.
Fant du ikke det du lurte på? Ta kontakt med Kundeservice på 80 03 51 35.
Ofte stilte spørsmål & svar
Generelt
-
Hvorfor slukkes 2G-nettet og hvem har bestemt dette?
-
Hva menes med at Telenors 2G-nett stenger ned?
-
Hva menes med 2G-utstyr?
-
Må kunde dekke alle kostnader med bytte av utstyr?
-
Hva gjør Telia og COM4?
-
Hvor kan vi si opp abonnementene våre?
-
Jeg vil klage - hvor henvender jeg meg?
Ditt utstyr
-
Hvordan ser jeg om bedriften min har 2G-utstyr, og om det er i bruk?
-
Jeg har fått en e-post fra dere. Hva må jeg gjøre?
-
Hva skjer hvis jeg har et M2M-abonnement?
-
Hva skjer hvis jeg har utstyr eller SIM som ikke støtter 4G/LTE?
-
Hva gjør jeg hvis jeg har en mobiltelefon som kun fungerer med 2G?
-
Hva gjør jeg hvis jeg har en telefon uten 4G tale?
-
Vil utstyr i Norge med utenlandsk SIM-kort miste 2G-nettet samtidig med norske SIM-kort?
-
Kan Telenor hjelpe meg med å finne ut hva mine SIM-kort og abonnement brukes til?
-
Kan dere hjelpe oss med å anbefale eller bytte abonnement?
-
Kan jeg beholde mitt gamle SIM-kort?