Hvorfor stenger Telenor ned 2G-nettet?

  • Utfasingen av 2G-nettet er en del av vår modernisering av mobilnettet der 2G-frekvenser blir overført til 5G​

  • Få kunder bruker 2G-nettet i dag

  • De fleste bruker 4G og 5G fordi de trenger mye kapasitet

  • 4G og 5G er mer robust og med færre feil og mindre nedetid​

  • 2G-nettet bruker mye strøm, derfor det er mer effektivt å bytte til 4G og 5G​. 4G og 5G muliggjør for eksempel lavere batteriforbruk på enhetene

Når stenges 2G-nettet?

2G-nettet fungerer som normalt i 2025, deretter starter utfasingen.

Hva betyr dette for din bedrift?

1. Bytt utstyr så fort du kan
Dersom du bruker utstyr som er avhengig av 2G-nettet anbefaler vi at du allerede nå bytter ut utstyret ditt til noe som støtter 4G eller 5G. Slik slipper du å unngå å miste tilgang til nettet. Kontakt din leverandør dersom du har spørsmål til utstyret ditt.
2. Bestill nytt SIM-kort og abonnement
Vi anbefaler å bytte ut SIM-kortet sammen med nytt utstyr for å sikre at du unngår problemer. Vi anbefaler også å oppgradere til vårt abonnement IoT Total.
3. Ikke aktiver nye abonnement med 2G-utstyr
Det blir dyrere for bedriften å ta i brukt 2G-utstyr nå, da dere uansett må oppgradere innen kort tid.
4. Dersom du ikke bytter 2G-utstyret vil det slutte å fungere
Har du fortsatt abonnement med 2G-utstyr etter 2025 vil du etterhvert miste tilgang til nettet.​

Vi hjelper deg gjerne!

Sjekk ditt utstyr i Min Bedrift (kommer snart) eller kontakt din leverandør som du kjøpte utstyret av.

Våre partnere kan også hjelpe deg med nytt utstyr.

Har du spørsmål? Sjekk våre ofte stilte spørsmål og svar under.

Fant du ikke det du lurte på? Ta kontakt med Kundeservice på 80 03 51 35.

Bilde av kunderådgiver

Ofte stilte spørsmål & svar

Generelt

  • Hvorfor slukkes 2G-nettet og hvem har bestemt dette?

    Telenor har besluttet dette. Det er svært lite trafikk i 2G-nettet. Vi ønsker å modernisere vårt nett og gjenbruke frekvensene som i dag er reservert for 2G, til 4G og 5G. 

    Telia slukker også sitt 2G-nett.

    Utenlandske operatører som bruker Telenors eller Telias nett må varsle sine kunder om at 2G-nettet avvikles.

    Her er informasjon fra NKOM:  https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025 

  • Hva menes med at Telenors 2G-nett stenger ned?​

    2G-dekning og kapasitet er uforandret i hele 2025. Telenor starter nedbygging av nettet etter 2025. Dersom brukere i Norge fortsatt har aktivt 2G-utstyr i nettet etter 2025 vil dette etter hvert slutte å fungere.

  • Hva menes med 2G-utstyr?

    Med 2G-utstyr menes kundens utstyr, både modem og tilhørende SIM-kort.

    Dersom modemet kun fungerer på 2G må hele utstyret byttes.

    Det kan også være software/programvare som må oppdateres.

    Vi anbefaler at alle SIM-kort fra før 2017 byttes ut.

    Du kan du sjekke ditt SIM-kort i Min Bedrift.  SIM-kortet skal være av typen IoT.

  • Må kunde dekke alle kostnader med bytte av utstyr?

    Ja, kunden må betale selv for nytt utstyr da kunden eier utstyret.

    Dersom du ønsker hjelp til å skaffe nytt utstyr ta kontakt med din leverandør, eller du kan kontakte en av våre partnere.

  • Hva gjør Telia og COM4?​

    Telia har samme tidsplan som Telenor. COM4 er videreselger på Telia sitt nett.​

  • Hvor kan vi si opp abonnementene våre?

    Har bedriften ikke lenger behov for abonnementene, logg inn i Min Bedrift eller ta kontakt med Kundservice på 80 03 51 35. 

  • Jeg vil klage - hvor henvender jeg meg?

    Ta kontakt med kundeservice på 80 03 51 35.

Ditt utstyr

  • Hvordan ser jeg om bedriften min har 2G-utstyr, og om det er i bruk? (Min Bedrift)

    Løsning kommer snart

  • Hva gjør jeg hvis jeg har en mobiltelefon som kun fungerer med 2G?

    Da må du kjøpe ny telefon, med nytt SIM-kort.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har en telefon uten 4G tale?

    Da må du kjøpe ny telefon for å kunne ringe.

  • Vil utstyr i Norge med utenlandsk SIM-kort miste 2G-nettet samtidig med norske SIM-kort?

    Ja

  • ​Kan Telenor hjelpe meg med å finne ut hva mine SIM-kort og abonnement brukes til?

    Nei, vi har dessverre ingen informasjon om dette.

  • Kan dere hjelpe oss med å anbefale eller bytte abonnement?

    De fleste kunder velger IoT Total. Les mer om abonnement her. Ønsker dere hjelp til nytt utstyr, kontakt din leverandør eller se vår oversikt over våre IoT partnere.

Hvorfor velge Telenor på dine IoT?

Internet of Things - Norges beste IoT-dekning

Norges beste IoT-dekning

Norges mest utbygde IoT-nett, som sikrer dekning for NB-IoT, LTE-M og 4/5G i verdensklasse

Internet of Things - partner ikon

Godt partnerskap

VI leverer ende-til-ende løsninger sammen med de viktigste IoT-aktørene i Norge

Internet of Things - Sikkerhet, symbol av hengelås

Sikkerhet i verdensklasse

Med vårt Iot-nett, sikkerhetsløsninger, support, beredskap og overvåkning 24/7/365 er du godt beskyttet

internet of things - enkelt å komme igang, ikon av rakett som tar av

Enkelt å komme i gang

Alt du trenger er et SIM-kort og et abonnement, så er enhetene dine koblet på det landsdekkende nettet vårt

Internet of things - fleksibel pris, ikon av kr

Fleksibel prisstruktur

Du trenger ikke å bekymre deg for overbruk eller å gå tom for data med vår prismodell

Internet of things - roaming i utlandet ikon, wifi i koffert

Roaming i utlandet

Vi har roaming-avtaler med over 200 land slik at sikrer vi din IoT-konnektivitet i utlandet