Vi oppgraderer nettet ditt

Kobbernettet har blitt over 100 år gammelt. Dette er linjer som i sin tid ble bygget for å tilby fasttelefon, og etter hvert bredbånd. Kobbernettet klarer ikke lenger å møte behovet for fart, stabilitet og kapasitet slik du som kunde forventer. I tillegg er nettet sårbart for feil. Derfor skal vi litt etter litt å bytte ut det gamle kobbernettet med sikrere løsninger som lever opp til dine forventninger. Der det eldre utstyret ikke kan brukes til fiber eller mobil, vil vi selvsagt rydde opp etter oss.

Moderniseringen har allerede pågått en stund. Telenor bygger ut mobil- og fibernettet for over 5 milliarder hvert år. Med dette arbeidet danner vi grunnlaget for tilgang til neste generasjons mobilnett (5G) og moderne fiberkabler i mange norske hjem. Utbyggingen av 5G har nå startet for fullt og vi ruller ut fremtidens mobilnett over hele landet. Se oversikten her.

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen forteller om bakgrunnen for moderniseringen i denne filmen.

Når gjelder dette for deg?

Hvis du er tilknyttet kobbernettet, vil vi kontakte deg med informasjon om planlagt tidspunkt for endringer i ditt område i god tid før vi setter i gang.

Hvis du opplever feil på linjen din, er det viktig at du kontakter oss så fort som mulig. I enkelte tilfeller beslutter vi å hjelpe deg over på en ny løsning i stedet for å reparere. Dette er fordi reparasjoner på kobbernettet kan være svært kostbare, og nye kompliserte feil kan oppstå i løpet av kort tid.

Vi sørger for at du blir tilbudt ny og fremtidsrettet løsning, og opprettholder dine gamle abonnement frem til alternativer er klare og fungerer.

Fasttelefoni

Fasttelefonen vil bestå. Vi har leveringsplikt på taletjenester og for de som ønsker det kan vi tilby  telefoniprodukter som ligner en vanlig fasttelefon. Her finner du en oversikt over alternativer til kobbernettets telefoniløsning.

Se artikkel om at kobbernettet forsvinner og fasttelefonen består

Internett

Vi leverer bredbånd via ulike teknologier avhengig av hvor i landet du bor. Dette er en oversikt over våre bredbåndsprodukter:

Spørsmål og svar

?

Koronasituasjonen

?

Hva gjør jeg dersom det ikke er bredbåndsdekning via fiber eller mobil der jeg bor?

?

Hvordan fungerer Telenors dekningskart?

?

Hva skjer med tilleggstjenestene og alarmene mine?

?

Kan jeg reparere min kobbertilkobling for egen regning?

Se flere