Kom i gang med SAFE

Nå som du har bestilt SAFE er du godt i gang med å få tryggheten du fortjener. Men for at du skal få fullt utbytte av SAFE må du først aktivere noen av tjenestene.

Mann i sofa

Dette må du gjøre for å få mest mulig ut av SAFE

Vi anbefaler å laste ned Mitt Telenor-appen for den beste opplevelsen av SAFE. Du kan benytte deg av Mine Sider dersom du ønsker det.

  1. Aktiver ID-vakt ved å legge til e-postadresser du ønsker at ID-vakt skal monitorere for deg. Husk å verifisere denne via lenken du får på e-post, slik at vi kan varsle deg ved sikkerhetsbrudd. Se detaljert forklaring her.

  2. Aktiver Kredittvakt ved å logge inn med BankID og gi samtykke til å motta varsler hvis kreditt tas opp i ditt navn. Se detaljer forklaring her.

  3. Aktiver VPN når du kobler på ukjente nett, slik at du kan surfe trygt – i hele verden. Se detaljert forklaring her.

  4. Svindelforsikring er automatisk aktivert, så den trenger du ikke å tenke mer på.

Du kan enkelt fikse dette her:

1. Åpne Mitt Telenor-appen

Gå til sikkerhet nederst på siden, deretter på SAFE. Trykk på varselet øverst på siden eller ID-vakt-kortet lenger ned.

Sikkerhetsapp-skjermbilde på mobil

2. Skriv inn e-postadressen

Skriv inn e-postadressen du ønsker at ID-vakt skal monitorere, og varsle deg om. Du kan legge til flere e-postadresse senere.

Skjermbilde av e-postregistrering

3. Husk å verifisere e-posten

Dette gjør du ved å gå inn på mailen din og trykke på «Bekreft e-post» i mailen du har fått fra oss. Du har nå aktivert ID-vakt.

Mobilskjerm viser e-post bekreftelse

1. Åpne Mitt Telenor-appen

Gå til sikkerhet nederst på siden, deretter på SAFE. Trykk på varselet øverst på siden, videre får du mer informasjon om aktivering.

Sikkerhetsapp på mobil med varsler

2. BankID og gi samtykke

Logg inn med BankID for å identifisere deg, deretter må du gi samtykke for at Telenor skal kunne varsle deg om ny Kreditt.

Skjermbilde av samtykkeforespørsel

3. Kredittvakt er nå aktivert

Du vil kunne se din kreditt når du trykker på «Se oversikt». Du vil motta SMS og varsel i appen ved ny kreditt i ditt navn.

Skjermbilde av "Kredittvakt er aktivert" på mobil

1. Åpne Mitt Telenor-appen

Gå til sikkerhet nederst på siden, deretter på SAFE. Trykk på varselet fra VPN øverst på siden, videre får du mer informasjon om aktivering.

Skjermbilde av sikkerhetsapp

2. Tillat deling av posisjon

Tillat deling av posisjon for å bruke VPN. Dette gjør at VPN vil skru seg på automatisk, på de nettverk du har lagret.

Skjermbilde av VPN-innstillinger på mobil

3. VPN er nå aktivert

VPN er nå klar til bruk. Vi anbefaler at du bruker VPN når du kobler til ukjente nett – og når du er på ferie i utlandet.

VPN-app på mobil viser "klar til bruk"
  • Hvorfor må jeg verifisere e-posten min?

    Det er viktig at du verifiserer e-posten din slik at vi er sikre på at den tilhører deg. Hvis du ikke verifiserer e-postadressen etter du har lagt den inn til monitorering i Mitt Telenor, kan vi dessverre ikke varsle deg om e-postdetaljene dine kommer på avveie.

  • Hvordan fungerer Kredittvakt? – og hva blir jeg varslet om?

    Med Kredittvakt er du bedre sikret mot økonomisk svindel, og blir automatisk varslet hvis noen tar opp usikrede lån eller kreditt i ditt navn – eller hvis en eksiterende kredittramme blir utvidet.

    I en slik situasjon vil du motta varsel på SMS og i Mitt Telenor-appen. Her vil du også få mer informasjon om hva du bør foreta deg hvis du ikke kjenner til kreditten, og hvem du kan kontakte for videre hjelp.

    Vi lagrer ikke informasjon om dine forbrukslån eller kredittkort, og denne vil kun bli brukt i forbindelse med varslinger og visning av tjenesten.

    Tjenesten leveres av Norsk Gjeldsinformasjon som er eid av de største bankene/finansforetakene i Norge.

  • Hvordan fungerer ID-vakt?

    Ved å legge inn dine e-postadresser kan vi monitorere disse på det mørke nettet, og varsle deg hvis personinformasjon knyttet til en av e-postadressene lekkes på nett. Det inkluderer passord, betalingskort og personnummer. 

    Hvis du får et varsel fra oss, vil du også få tips og råd til hva du bør foreta deg videre for å unngå å bli svindlet.  

  • Hva er egentlig VPN?

    VPN betyr virtuelt privat nettverk, og gir deg en trygg linje å surfe på når du logger på åpne, trådløse nett. Det betyr at hackere ikke kan overvåke det du gjør på mobilen eller få tilgang til din personlige informasjon.

    For å aktivere VPN-profilen må du følge instruksjonene i Mitt Telenor-appen. Du må skru på VPN hver gang du kobler til et nytt ukjent nett.

  • Kan jeg bruke SAFE i utlandet?

    Du har fortsatt SAFE når du reiser utenfor Norge. Ved å takke ja til push-meldingen vi sender deg, vil VPN automatisk skru seg på under hele turen. Du vil fortsatt bli varslet hvis vi oppdager at din personinformasjon har blitt lekket på nett, eller hvis kreditt tas opp i ditt navn.

    Svindelforsikringen er også gyldig i utlandet. Ved saker knyttet til ID-tyveri er det som oftest banken din man går til sak mot, og dermed vil det falle under norsk rett. Hvis saken faller under skandinavisk verneting, får du også dekket dette igjennom forsikringen. Så lenge handelen foregår mellom skandinaviske borgere, har det ikke noe å si hvor du fysisk befinner deg. Et eksempel kan være at du bestiller noe på Finn.no mens du er på ferie, da vil saken fortsatt dekkes – så lenge det er en annen nordmenn du har handlet med.

    Du kan også ringe for å få gode råd, uansett hvor du befinner deg i verden.

  • Hva er vilkårene for SAFE?