Dame på PCen sin

Viktige endringer i 2025


Fra og med mai 2025 kan du logge inn på e-post med Telenor ID.

Endringene gjelder for webmailen. Hvis du ikke allerede har en Telenor ID, vil du ved første innlogging registrere en bruker.

Selv om tradisjonell innlogging ikke blir avviklet før 15. september 2025, har vi gjort Telenor ID tilgjengelig allerede nå for å gjøre overgangen så enkel som mulig. Vi anbefaler å ta det i bruk med en gang.

Dersom du logger inn med Telenor ID etter 15. september 2025 vil fortsatt alt være som før i din e-postkonto. Det er kun innloggingen som er annerledes.

Hvem gjelder dette for?

Dette gjelder for alle som logger inn på Online e-post webmail.

  • Hva er webmail?

    Når du logger deg på e-posten din gjennom Online.no, logger du deg på webmailen. Vi har økt sikkerheten i webmailen ved å innføre Telenor ID som innlogging. Dette er den sikreste måten å bruke Online e-post på.

  • For deg som bruker Online e-post i et e-postprogram som for eksempel Outlook eller Apple Mail

    Dersom du bruker et annet e-postprogram som for eksempel Outlook, eller en annen app for e-post på telefonen, så skal du ikke logge inn med Telenor ID. I slike eksterne e-postprogrammer er det fortsatt ditt gamle brukernavn og passord som gjelder.

  • For deg som bruker Online e-post som bedriftskonto

    Dersom e-postkontoen er registrert på en bedrift og ikke på en person, vil det ikke være mulig å ta i bruk Telenor ID. Først må brukere med bedriftskonto sikre at en person er registrert som bruker av e-postkontoen. 

    Om du har tilgang til Telenor Mine Sider, finner du under "e-post" og "innstillinger" hvem som er registrert som bruker av e-posten. For å endre bruker må du kontakte kundeservice

Hva er Telenor ID?

Telenor ID er en sikker og felles innlogging med tofaktorautentisering for alle appene og tjenestene til Telenor. Nå innføres det også for Online e-post for å gi deg en tryggere innlogging og effektiv beskyttelse av din konto mot uautorisert tilgang.

Telenor ID gir bedre sikkerhet enn brukernavn og passord alene. Det kreves en engangskode når du logger deg inn, og det utføres en automatisk sikkerhetssjekk hver gang du logger inn for å avgjøre om innloggingen er trygg.

For maksimal sikkerhet kan du velge passordløs innlogging. Passordløs innlogging innebærer bruk av biometriske data, som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, for å bekrefte identiteten din og sikre at kun du får tilgang til kontoen din. Les mer om passordløs innlogging her.

Lurer du på om du allerede har en Telenor ID?

Hvis du har en annen tjeneste fra Telenor, som for eksempel et mobilabonnement eller bredbånd, har du mest sannsynlig allerede en Telenor ID også.

Du må oppgi ditt telefonnummer når du logger inn for første gang med Telenor ID, og da får du beskjed om nummeret allerede har en Telenor ID opprettet på seg.

Steg for steg: Slik logger du deg inn med Telenor ID

  1. Klikk Logg inn med Telenor IDOnline.no

  2. Skriv inn ditt telefonnummer og klikk Fortsett.
    (dersom du ikke har en eksisterende Telenor ID ser du nå en blå infoboks hvor det står: "Du lager nå en ny Telenor ID").

  3. Du mottar nå en bekreftelseskode på din telefon. Skriv den inn, og klikk på pilen for å gå videre.

  4. Skriv inn ditt eksisterende passord for Telenor ID, eller lag et nytt.

    • Har du glemt passordet ditt? Da klikker du «Glemt passord?» nederst i høyre hjørnet og følger prosessen for å sette opp et nytt. I denne prosessen anbefaler vi å velge BankID som alternativ for gjenoppretting av passordet, slik at du ikke får tilsendt til e-posten.

  5. Klikk på Fortsett.

  6. Dersom du ønsker passordløs innlogging, har du mulighet til å sette det opp nå. Denne muligheten får du også ved senere innlogginger. Passordløs innlogging er det sikreste alternativet, og vi anbefaler derfor å sette det opp.

  7. Dersom du ikke har verifisert Telenor ID med din BankID må du gjøre det nå. Dette gjør du kun én gang. 

Innlogging med Telenor ID

  • Kan alle logge inn med Telenor ID? 

     Ja, men du må også ha BankID. BankID brukes for å verifisere Telenor ID.

    Dette betyr også at man må ha fylt 13 år for å kunne bruke Telenor ID og Online e-post. 

    For å fortsette å bruke kontoen uten Telenor ID må man ta i bruk et eksternt e-postprogram som Outlook eller Apple Mail.

  • Kan jeg fortsette å logge inn med brukernavn og passord som vanlig hvis jeg vil?

    Du må aktivere Telenor ID. Med Telenor ID bekrefter du at det faktisk er du som logger inn på e-postkontoen din og ikke noen som har funnet ut passordet ditt. Dette ekstra sikkerhetsnivået er helt nødvendig i dagens digitale samfunn og vi innfører det for å sikre din konto og data. 

  • Hvorfor er Telenor ID sikrere enn mitt tradisjonelle brukernavn og passord?

    Når du logger deg inn på e-postkontoen din med Telenor ID, så bekrefter du at det er du som logger inn ved å legge inn en kode du mottar fra oss. I tillegg anbefaler vi å innføre passordløs innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykkgjenkjenning. 

    Telenor ID vil være en sikkerhet dersom passordet ditt kommer på avveie. Sammen med passordet ditt vil Telenor ID utgjøre en såkalt tofaktorautentisering av deg når du logger inn på e-postkontoen. 

  • Hva gjør jeg hvis jeg allerede har en Telenor ID, men har glemt passordet mitt?

    Følg veiledningen i selve innloggingen dersom du har glemt passordet ditt (legg inn skjermbilde av dette steget):

    1. Klikk Glemt passord? nederst i høyre hjørne

    2. Velg Gjenopprettelse med BankID

    3. Logg inn på din BankID

    4. Opprett nytt passord

    5. Klikk Fortsett

  • Hva skjer hvis jeg venter til etter fristen den 15. september 2025 med å aktivere Telenor ID?

    Etter 15. september 2025 kan du ikke lenger bruke ditt gamle brukernavn og passord til å logge inn. Det er derfor obligatorisk å logge inn med Telenor ID neste gang du skal inn i Online e-post webmail. Ellers er alt som før, det er ingenting inne i selve e-postkontoen din som endrer seg etter denne datoen.

  • Bruker du en e-postkonto som egentlig tilhører en annen person?

    Når Telenor ID blir eneste innloggingsalternativ den 15. september 2025, vil det ikke være mulig å logge inn for dem som ikke står oppført som bruker av e-postkontoen. Vi anbefaler derfor å kontakte oss og registrere seg som bruker så fort som mulig. 

  • Hvor lang tid tar det for meg å aktivere Telenor ID?

    Det går fort å logge inn med Telenor ID. Dersom du allerede har registrert en Telenor ID og du må gjenopprette passordet til den, kan det ta et par minutter ekstra.

E-postkontoer som er registrert på bedrifter

  • Er din e-postkonto registrert på en bedrift?

    Dersom e-postkontoen er registrert på en bedrift og ikke på en person, vil det ikke være mulig å ta i bruk Telenor ID. Først må brukere med bedriftskonto sikre at en person er registrert som bruker av e-postkontoen.

    Om du har tilgang til Telenor Mine Sider, finner du under "e-post" og "innstillinger" hvem som er registrert som bruker av e-posten. For å endre bruker må du kontakte kundeservice.

Trenger du mer hjelp?

Feilsøk epost

Løs problemer

Opplever du feil på din e-post?

Les mer
Glemt passord

Glemt passord?

Få hjelp til å bytte passord

Les mer
Hjelp til e-post

Hjelp til e-post

Gå tilbake til hjelpeside for e-post

Les mer
kontakt kundeservice

Kontakt oss

Se ulike måter du kan kontakte oss på

Les mer