Løs problemer med e-post

Her finner du løsninger på kjente problemer knyttet til sending og mottak av e-post, og utfordringer knyttet til overgangen av ny Online e-post. .

  • Kan ikke sende e-post

    1. Sjekk om du opplever samme problem på online.no.

      • Hvis det er samme problem på webmailen, gå til Webmail fungerer ikke

      • Hvis det fungerer normalt der, gå videre til neste steg

    2. Hvis du kan motta e-post, men ikke sende, er årsaken normalt problemer med utgående innstillinger.

    3. Sjekk at du har lagt inn riktig server og port som beskrevet under generelt oppsett. Merk at det er påkrevd å ha autentisering av brukernavn og passord for utgående server fra 19.02.2020. Om du ikke får sendt e-post etter denne datoen er det altså sannsynlig at du må legge inn dette for at e-posten skal fungere igjen.

    Åpne Online e-post
  • Kan ikke motta e-post

    1. Sjekk om du opplever samme problem på webmailen på https://www.online.no/

      • Hvis det er samme problem på webmailen, gå til Webmail fungerer ikke

      • Hvis det fungerer normalt der, gå videre til neste steg

    2. Fungerer det å sende e-post, men ikke motta? Dersom problemet gjelder for all innkommende e-post, er det sannsynlig at innstillingene for innkommende server må endres. Følg oppsett for Online e-post for riktige innstillinger.

    I enkelte tilfeller kan problemet også skyldes at innboksen er full. Maks grense for innboksen er 25 000 e-post. Forsøk å slette et par meldinger fra webmailen dersom du mistenker at dette kan være tilfelle. Du vil normalt bli varslet om at du nærmer deg grensen.

    Åpne Online e-post
  • Blir ikke problemet løst - Legg til konto på nytt

    Dersom du ikke får løst problemet kan løsningen være å legge til e-postkontoen på nytt. 

    Slett kontoen fra e-postprogrammet (OBS: Har du satt opp e-postkonto med POP på Mac, iPad eller iPhone vil all e-post bli slettet. Her bør du ta sikkerhetskopi eller lagre alt innholdet først) 

    Legg til kontoen på nytt med IMAP-oppsett.

    Gå til Oppsett

Problemer med webmail på Online.no

Dersom du opplever problemer med din Online e-post er dette det første du bør sjekke. Opplever du at mailen ikke fungerer her, er det altså stor sannsynlighet for at problemet skyldes noe med selve kontoen.

Dette kan være alt fra feil passord dersom du ikke får logget inn, til at e-postkontoen er deaktivert eller slettet. Deaktivering skjer automatisk dersom du ikke har logget deg inn i løpet av de siste 6 månedene. Du finner hjelp til disse problemstillingene under.

Hvis du ikke får løst problemet, ta kontakt med oss på kundeservice så vi kan hjelpe deg.

Problemer etter oppdateringen av Online e-post i 2023:

  • Det mangler e-post i mine mapper

    E-postene er ikke borte, de ligger i en annen mappe. Dette kan skje når man bruker flere e-postlesere for samme e-postkonto, for eksempel e-postprogram på telefonen og samtidig bruker webmail-versjonen til Online e-post. 

    Løsningen er å sette samme standard-mappe i alle e-postlesere du bruker, slik at de fungerer synkront. Se neste punkt for hvor du gjør det.

  • Lage standardmapper

    I webmailen til Online e-post finner du mappe-innstillingene.

    Slik går du frem:

    1. Logg inn på din e-post på Online.no

    2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ på venstresiden

      preferanser

    3. Trykk Avansert

    4. Se Oppsett av hovedmappe og velg alternativet som er relevant for deg er (AppleMail for iPhone og Outlook er mye brukt) 

      oppsett av hovedmappe

    5. Ved siden av Oppsett av hovedmappe kan du åpne en liste med e-postlesere. Her velger du den som er relevant for deg, for eksempel så er AppleMail (iPhone) og Outlook mye brukt:

    6. Etter du har gjort dette kan det være at du må sette opp e-postkontoen din på nytt i e-postleseren din, slik at alt blir oppdatert. Her får du hjelp til oppsett av konto.

  • Slettet e-post kommer tilbake i innboksen

    Dette løses ved at du følger veiledningen i punktet over om hvordan du setter standard-mapper.

    Vi har fått tilbakemelding om at det har vært noen tilfeller av dette på iPhone, dette betyr at AppleMail skal velges i listen under Oppsett av hovedmappe. Se punktet over.

    Etter du har gjort dette sletter du kontoen din i AppleMail og setter den opp på nytt.

    OBS: Hvis du har satt opp kontoen med POP, må du sjekke om det ligger kopi av epostene i webmailen før du sletter kontoen. Det er en risiko for at alt e-postinnhold vil bli slettet permanent fra din enhet hvis du ikke har kopi på server aktivert.


    Dersom det ikke ligger kopi av epostene på serveren/i webmailen, anbefaler vi at du sikkerhetskopierer e-postkontoen på den enheten du bruker før du sletter konto og setter opp på nytt. Hvordan dette utføres vil variere fra enhet til enhet.

  • Det har dukket opp flere kopier av en mappe, med ett eller flere 1-tall bak. Hva gjør jeg?

    Dette er duplikater. Du kan slette de med 1-tall bak og kun beholde original mappen. Dersom det er for mange til at du klarer å slette de manuelt kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg. 

  • E-post forsvinner når den flyttes fra en mappe til innboksen

    Det kan oppstå en liten forsinkelse når du flytter e-poster til innboks-mappen. E-posten forsvinner ikke, det tar bare litt tid før den er synlig. Vi jobber med å forbedre dette. 

  • Jeg har fått mange kopier av e-poster

    Dette er et kjent problem, og du må bare slette duplikatene. Det er en engangsfeil, så problemet blir løst når du sletter dem. 

Andre problemer

  • E-posten min er deaktivert

    Det er per nå ikke mulig å gjenåpne e-postkontoer på Mine Sider. Ønsker du å gjenåpne din e-post, ta kontakt med oss på Kundeservice for videre hjelp.

  • Glemt passord

    1. Åpne Telenor Mine Sider 

    1. Logg inn eller opprett en TelenorID (Du trenger ikke å være telenorkunde) 

    1. Velg Gå til e-post under tjenester 

    1. Velg Endre passord på ønsket konto og følg anvisningene 

    Endre passord
  • Får mye spam og uønsket e-post

    Still spam-filterstyrken til kraftig:

    1. Logg inn på online.no fra PC eller Mac 

    2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ til venstre på skjermen 

    3. Velg Spam 

    4. Sett Filterstyrke til Kraftig 

    5. For å flytte Spam til en egen mappe anbefaler vi at Filtereffekt står på Karantene

  • Har du mottatt varsel om Telenors Sender Policy Framework (SPF)?

    Sender Policy Framework (SPF) forhindrer forfalskning og misbruk av din e-postadresse. Dette gjøres ved at mottaker-systemet verifiserer at e-posten er sendt fra en av Telenors godkjente servere. Dersom dette ikke kan verifiseres vil meldingen bli avvist.

    For å sikre at dine meldinger blir akseptert, må du bruke Telenors egne SMTP-servere: smtp.online.no

    Se hvordan du setter opp e-post med riktig server og innstillinger.

  • Feilmelding: "554 5.7.1 Your email sending is blocked. ..."

    Av sikkerhetsmessige årsaker vil det ikke være mulig å sende e-post med Telenor e-post (@online.no) uten å være logget inn med passord. Dette innebærer at e-postprogrammet ditt må settes opp med riktige innstillinger, brukernavn og passord for å fungere.

    I en overgangsperiode vil det være mulig å sende e-post uten passord på utgående server, men antall e-post du kan sende hver dag vil begrenses. Sender du flere e-poster vil du få en feilmelding som sier: "554 5.7.1 Your email sending is blocked. Configure your client with username and password to send more mails."

    Har du glemt passordet ditt?  

    1. Åpne Telenor Mine Sider 

    2. Logg inn eller opprett en TelenorID (Du trenger ikke å være telenorkunde) 

    3. Velg Gå til e-post under Tjenester 

    4. Velg Endre passord på ønsket konto og anvisningene 

  • Windows Live Mail har sluttet å fungere?

    Dette skyldes at sikkerhetssertifikatet til det gamle e-postprogrammet ikke oppdateres lengre. For å kunne sende e-post må du derfor bytte e-postprogram (outlook, thunderbird, windows live e.l.) eller bruke online webmail.