e-post oppsett - Telenor e-post
info icon

Kontoinnstillinger for Telenor e-post

Innstillingene er like uavhengig av hvilket e-postprogram du bruker. Utseende kan derimot variere fra program til program. Velg IMAP-oppsett, og fyll inn innkommende og utgående server med tilhørende porter.

Kontonavn: Valgfritt

Brukernavn: Din e-postadresse (det som er før "@online.no", maks 8 tegn).

Passord: Ditt passord

Innkommende server

  • Server: imap.online.no

  • Port: 993 m/SSL

Utgående server

  • Server: smtp.online.no

  • Port: 465 m/SSL (Du kan også bruke 587 m/SSL eller TLS)

Problemer med å sende mail?

Fra 19.02.2020 er det påkrevd med autentisering på utgående server (smtp.online.no) for alle som bruker Telenor e-post. Dette kan føre til at e-post som har fungert fint tidligere plutselig stopper å fungere eller får en feilmelding når du forsøker å sende mail.

Endringen er gjort av sikkerhetshensyn da e-post som sendes uten slik autentisering er mer sårbar for misbruk i form av bl.a. "spam".

Løsningen er å legge til brukernavn og passord for utgående server. Dette gjør du ved å endre innstillingene i e-postprogrammet ditt. Se våre veiledninger for mer hjelp.

Slik setter du opp eller endrer innstillinger for Telenor e-post

Har du en av mobiltypene eller e-postprogrammene nedenfor kan du følge våre veiledninger for e-post oppsett steg for steg. Vi viser deg også hvordan du endrer innstillinger etter at e-posten er satt opp.

Administrer e-postkontoer

På Mine sider kan du legge til, fjerne eller endre din e-postkonto. Du finner alle valg ved å trykke på Administrer e-post under Snarveier.

i

Opprett ny e-postadresse

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Administrer e-postkontoer under Snarveier

  3. Velg Opprett ny e-postadresse

Tips: Har du allerede en e-postadresse fra Telenor som ikke dukker opp i oversikten? Velg Legg til e-postadresse og fyll inn tilhørende brukernavn og passord

i

Reaktiver en deaktivert e-postadresse

  1. Logg inn på Mine sider - linken tar deg direkte til Administrer e-post

  2. Velg fanen for Deaktiverte

  3. Velg Gjenopprett

Dersom kontoen ikke ligger under Deaktiverte må du kontakte Kundeservice for videre hjelp.

i

Slett e-postkonto

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Administrer e-postkontoer under Snarveier

  3. Velg Innstillinger til høyre for e-postkontoen du ønsker å slette

  4. Velg Slett konto under Administrering

  5. Velg Slett konto for å bekrefte

i

Glemt passord?

Følg våre veiledninger for å få tilsendt nytt passord til e-post.

Merk at Telenor e-post har et annet passord enn det du bruker når du logger inn på Mine sider eller i Mitt Telenor. Passordet genereres automatisk og er ikke mulig å endre til noe du selv har valgt.

i

Bestill E-postfilter og lagring

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Administrer e-postkontoer under Snarveier

  3. Trykk på Tjenester til høyre for e-postadressen du vil bestille E-postfilter og lagring til

  4. Godta vilkår ved å sette en hake og trykk Bestill

E-postfilter og lagring

E-postfilteret sørger for at de fleste uønskede e-poster og spam stoppes før de når din innboks, mens lagring gir deg 5 GB ekstra i tillegg til de 2 GB som er inkludert som standard.

Innstillinger på webmail

i

Automatisk svar

Opprett automatisk svar

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Min profil

  3. Fyll inn meldingen du ønsker å sende som automatisk svar

  4. Trykk Lagre

Slett automatisk svar

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Min profil

  3. Slett fraværsmeldingen du har lagt inn ved å fjerne teksten

  4. Trykk Lagre

i

Videresende e-post

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Min profil

  3. Skriv inn e-postadressen du ønsker videresending til under Videresending og POP/IMAP

  4. Trykk Legg til

i

Slette e-post

  1. Huk av i boksen ved siden av meldingen eller meldingene du ønsker å slette

  2. Velg Slett

Tips: Du kan slette flere meldinger samtidig ved å markere alle meldingene på siden (øverst) og trykke Slett.

i

Sortere e-post

  • Trykk på Dato øverst til høyre i innboksen

Du kan også sortere etter størrelse, avsender eller emne.

i

Rapporter spam

  1. Marker e-posten du ønsker å rapportere som spam

  2. Velg …Mer

  3. Velg Rapporter som spam

i

Blokker bestemte ord i avsender- eller emnefelt

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Sikkerhet

  3. Legg inn ordet du ønsker å blokkere

Det kan ta 30 min før blokkering aktiveres. Alle e-poster som inneholder dette ordet vil avvises. Merk at dette også kan gjelde legitime e-poster.

Logg inn på webmail

Les e-post i din nettleser

Logg inn på epost.telenor.no

Fant du ikke svar på det du lurte på?