Online e-post webmail

Her finner du hjelp og veiledning til oppsett og innstillinger på webmail - Online e-post i nettleser.

Webmail hovedside
Nytt utseende: På grunn av oppgraderingen av e-posttjenesten har webmailen din fått et nytt utseende.

Innlogging

Du logger inn på webmailen din på Online.no med samme brukernavn og passord.

Det er mulig å bytte passord til et selvvalgt et når du har logget deg inn. Dette valget finner du under Preferanser og Passord (se detaljert beskrivelse lenger ned).


Logg inn på e-post
Logg inn på online.no - webmail

Kom i gang med e-post og mapper

Her finner du svar på hvordan du bruker webmailen til å skrive og sende e-post, hvordan du kan søke opp eller sortere innhold i innboksen og hvordan du oppretter mapper for å organisere e-postene dine.

Skrive og sende e-post

  1. Klikk på ikonet Opprett en ny melding (knapp med blyant)

  2. I skjermen Ny melding må du fylle ut følgende:

    • Til: Mottakers e-postadresse

    • Emne: Hva e-posten omhandler

  3. I det hvite feltet nederst, skriv inn selve innholdet i e-posten

  4. Vil du legge til vedlegg, klikk på ikonet Vedlegg (binders oppe til venstre) og søk etter filen for å legge til en fil

  5. Har du laget en signatur, kan du legge til denne ved å trykke på nedtrekksmenyen Signaturer og velger signaturen du ønsker å legge til

  6. Klikk på  Send for å sende e-posten

Skrive og sende e-post - webmail
  • Endre visning i innboks

    I E-post klikker du på Visning øverst til høyre. Her kan du velge ett av de tre alternativene:

    • Vertikalt delt rute

    • Horisontalt delt rute

    • Horisontal full side

    Du kan også endre dette under E-postinnstillinger ved å gå til Preferanser og velge Generelt

  • Sortere innhold i innboksen

    Sortere mottatte e-poster i innboksen:

    Standard sortering for e-poster er satt til ID, men du kan sortere på følgende valg:

    • ID

    • Dato

    • Sender

    • Emne

    • Meldingsstørrelse

    Vi anbefaler å sortere på dato hvis du ønsker å se de nyeste e-postene først.
    Sortere innboks

  • Søk opp e-post

    Du har flere valg for å søke opp e-post, eksempelvis hvis du leter etter en spesifikk e-post du har besvart tidligere.

    Skriv inn søkeord:

    1. Under der det står E-post øverst finner du et søkefelt. Her kan du skrive inn søkeord.

    2. Velg søkekriteriene fra rullegardinlisten. Bruk meldingsfeltene for å begrense søkeresultatene. Du kan velge ett eller flere alternativer: 

      • Sender: Søk etter avsenderens e-postadresse

      • Emne: Søk etter ord i emnefeltet

      • Til/blindkopi (To/Cc): Søk etter e-postadressen(e) til mottaker(e)

      • Brødtekst: Søk etter ord i meldingsteksten

      • Fra-Til: Søk etter meldinger innenfor en gitt tidsperiode

      • Filtre: Søk etter standard filteralternativer

    3. Klikk på Søk. Bare meldinger som inneholder søkeordet vises i meldingslisten

    Du søker bare i mappen du har markert, så hvis du har laget mapper og flyttet e-post over i disse må du velge mappen før du søker.

    Søke ved hjelp av filter:

    1. Klikk på forstørrelsesglasset ved siden av søkefeltet

    2. Under Filtre kan du velge blant følgende alternativer: Svart til, Stjerne,  Lest, VedleggKalender,  PrioritetTaggetIkke tagget og Ikke lest

    3. Klikk på Søk

    søke i innboksen

  • Flytte eller slette e-poster

    For å administrere innboksen klikker du på en e-post og velger mellom følgende:

    • Søppelpost: Flytt til Søppelpost

    • Papirkurv: Slett meldinger

    • Tagg som oppgave: Hvis oppgaveboks-tagging er aktivert, har du muligheten til å gjøre den valgte e-posten om til en oppgave ved å velge en av følgende tagger: Gjøremål, Venter, Prioritet, Fremtidig eller Referanse

    • Flytt til mappe: Velg en annen mappe å lagre meldingene i

    • Mer: Merk som lest eller ikke lest, legg til og fjern stjerner, og lagre en melding

    administrer e-post - webmail

    Slik flytter du en melding:

    1. Klikk og dra meldingen til ønsket mappe. Når du slipper museknappen, flyttes meldingen til valgt mappe.

     Slik flytter du flere meldinger:

    1. Naviger til mappen som inneholder meldingene

    2. Bruk avhukings-boksene for å velge meldingene du vil flytte. For å velge alle meldingene i mappen, bruker du avhukings-boksen øverst til venstre.

    3. Klikk og dra de valgte meldingene til ønsket mappe eller velg en fra Mappe-rullegardin-listen

    flytte flere eposter til en annen mappe - webmail

  • Tømme hele Spam- eller Papirkurv-mappen

    1. Høyreklikk på mappen det gjelder

    2. Velg Tøm mappe

    3. Er det Spam-mappen du har tømt, blir alt lagt i papirkurven. Gjenta de to stegene over for Papirkurv-mappen for å slette alt permanent.

  • Videresende eller svare på e-post

    For å svare eller videresende en e-post til en annen mottaker gjør du følgende:

    1. Marker e-posten du vil svare eller videresende i mappen

    2. Trykk på en av de følgende knappene

      • Svar - svarer kun til avsender

      • Svar alle - svarer til alle mottakere i e-posten: avsender og personer på kopi

      • Videresend - sende e-post til ny mottaker
        svare eller videresende e-post fra webmail

    3. Fyll så inn ønsket informasjon i meldingsfeltet og trykk på Send

  • Lage, endre eller slette mapper

    Slik lager du en ny mappe: 

    1. I e-postvisningen finner du Mapper-valget. Her klikker du ikonet Opprett ny mappe.

    2. Skriv inn et navn for den nye mappen og klikk Legg til

    Lage ny mappe - webmail

    Du kan så lage undermapper, endre navn eller slette mappen ved å høyreklikke eller trykke på ikonet med tre streker på mappen du laget.

    Lage undermapper, slette eller endre navn på mappe - webmail

  • Lage signatur

    Signaturer er en enkel måte å lage en standard avslutning på e-postene dine. Slik gjør du det:

    1. Gå til Preferanser

    2. Velg Signaturer

    3. Skriv inn en tittel (kan f.eks. være "privat", "offisiell" eller "venne-signatur" o.l.)

    4. Fyll inn innholdet i signaturen

    5. Trykk på Lagre

Problemer med mapper etter flyttingen?

Noen av våre kunder har opplevd problemer med mappene i e-posten etter flyttingen. Du finner hjelp og veiledning til kjente problemstillinger her: Løs problemer med e-post

Preferanser

Webmailen kan justeres og settes opp slik du ønsker den, både utseende og for å gjøre håndtering av e-post enklere for deg.

Selv om du bruker andre e-postprogram (for eksempel Outlook) kan du likevel logge deg inn på Online.no og gjøre endringer i spam-preferansene. Disse vil fungere i e-postprogrammet du bruker til vanlig også.

Spam

  1. Gå til Preferanser (tannhjulet nede til venstre)

  2. I menyen, velg Spam

  3. Her kan du velge mellom Filterstyrke (Lett, Standard eller Kraftig) og Filtereffekt (Slett, Tagg og lever eller Karantene). Du kan også manuelt blokkere e-postadresser/domener eller legge til klarerte avsendere.

  4. Velg den filtreringen du ønsker og trykk Lagre

Les mer og se veiledninger for hvordan du kan stille inn spamfilteret etter ditt behov og hvordan du kan rapportere innkommende e-post som spam:

Endre innstillinger på spamfilter
søppelpost eller spam innstillinger - webmail
  • Generelle preferanser

    Under Generelt kan du oppdatere navnet ditt og legge til et profilbilde. Du kan også justere de følgende innstillingene:

    • Vis postboks som: Dette alternativet lar deg veksle mellom horisontal og vertikal visning

    • Skriv nye meldinger: Dette rullegardinalternativet brukes til å justere hvordan komponeringen av meldinger vises

      • I gjeldende side: Dette er standard innstilling. E-poster skrives i samme nettleservindu

      • I et separat vindu: Hvis du velger denne innstillingen, vil det alltid komme i et nytt vindu når du skal skrive en e-post

    • Skriv nye meldinger som: De to tilgjengelige alternativene er Tekst eller HTML

    • Skriv svar og videresending som: Dette alternativet viser til formatet til tekst- eller e-postmeldinger du velger å svare på eller videresende. De tilgjengelige alternativene er OriginalTekst eller HTML. Original betyr å beholde formatet som det var når meldingen ble mottatt.

    • Standard skrifttype: Stiller inn standard skrifttype

    • Standard skriftstørrelse: Stiller inn standard skriftstørrelse

    • Standard skriftfarge: Stiller inn standard skriftfarge

    • Rykk inn tekst ved svar og videresending: Denne funksjonen kan slås av eller på ved å klikke i avmerkingsboksen

  • Endre dato, tid eller foretrukket språk

    1. Velg Preferanser i hovedmenyen til venstre

    2. Velg Generelt

    3. Scroll ned til Dato og tid

    4. Her kan du endre følgende:

      • Foretrukket språk

      • Tidsformat

      • Datoformat

      • Tidssone

    5. Trykk Lagre når du har utført endringene

  • Endre tema/utseende

    1. Gå til Preferanser

    2. Under Generelt blar du ned til bunnen, under Dato og Tid

    3. Trykk på Endre tema

    4. Panelet for valg av tema dukker opp på høyre side av skjermen

    5. Her kan du velge å laste opp et bilde, velge en farge eller velge et bilde fra biblioteket

    6. Trykk Lagre når du valgt ønsket tema

  • Sette opp automatisk svar

    Automatisk svar bruker du når du for eksempel er på ferie, og ønsker informere de som sender deg e-post om at du er utilgjengelig i en periode.

    1. Gå til Preferanser (trykk på tannhjulet i menyen til venstre)

    2. Velg Automatisk svar

    3. Fyll inn tittel. Dette er bare for at du skal vite hva autosvaret gjelder, det vil ikke dukke opp i selve svaret til avsender

    4. Fyll inn ønsket periode og melding du ønsker sende til de som sender deg e-post i perioden

    5. Trykk på Lagre

    automatisk svar - webmail

  • Endre språk

    1. Gå til Preferanser (trykk på tannhjulet i menyen til venstre)

    2. Velg Generelt

    3. Under Dato og tid, velg ønsket språk i nedtrekksmenyen

    4. Trykk Lagre oppe til høyre på siden

  • Meldingsfiltre

    Meldingsfiltre kan brukes til flere handlinger. Du kan for eksempel opprette et filter som sier at alle e-poster fra en avsender skal sendes rett til en spesifikk mappe, eller at alle e-poster som har et spesifikt ord i emnefeltet skal sendes rett i søppelkassen.

    Slik lager du et filter for meldinger:

    1. Under Preferanser klikker du på Meldingsfiltre

    2. På skjermen Meldingsfiltre må du fylle ut følgende:

      • Skriv inn et navn for filteret

      • Velg Noen av eller Alle fra nedtrekksmenyen Hvis

      • Velg TilEmnelinjeFra, Kopi eller Prioritet, og skriv inn data relevant for feltvalget

      • For å legge til en ekstra regel velger du Legg til betingelse

      • Velg handling fra rullegardinlisten Utfør følgende handlinger

    3. Klikk på Legg til



    Deaktivere et filter:
    I kolonnen Aktiver, fjern haken fra avhukingsboksen.



    Reaktivere et filter du tidligere har laget:
    I kolonnen Aktiver, kryss av i avhukingsboksen.



    Endre et eksisterende filter:

    1. Beveg musepekeren over meldingsfiltret og klikk på meldingen

    2. På skjermen Meldingsfiltre gjør du de ønskede endringene

    3. Klikk på Oppdater



    Slette et filter:

    1. Beveg musepekeren over meldingsfiltret du vil slette og klikk på papirkurv-ikonet

    2. Klikk på Slett i dialogboksen for bekreftelse

  • Endre passord

    Endre passordet ditt ved å skrive inn det gjeldende passordet en gang og så skrive inn det nye passordet to ganger – for å bekrefte at du har skrevet inn det nye passordet riktig.

    Slik endrer du passordet:

    1. For å endre passordet går du til Innstillinger og velger Passord

    2. Skriv inn det gjeldende passordet ditt i Gjeldende passord

    3. Skriv inn det nye passordet under Nytt passord

    4. Skriv inn det nye passordet igjen i feltet Bekreft passord

    5. Klikk på Lagre

  • Sikkerhetsspørsmål

    Et viktig steg for å sikre personvernet for e-posten din er å legge til et sikkerhetsspørsmål. Du bør velge et spørsmål som er lett å huske for deg, men vanskelig for andre å gjette.

    Slik legger du til og oppdaterer sikkerhetsspørsmålet:

    1. Under Preferanser velger du Sikkerhetsspørsmål

    2. Velge et sikkerhetsspørsmål fra nedtrekksmenyen

    3. Skriv inn svaret på spørsmålet ditt

    4. Klikk på Lagre

Kontakter

I webmailen kan du importere kontaktlister du har fra andre e-postlesere, opprette grupper for å sende e-post til flere mottakere samtidig og opprette avtaler rett fra kontaktlista.

  • Legge til, endre eller slette kontakter

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Trykk på ikonet Opprett ny kontakt

    3. Fyll inn informasjon for kontakten på skjermen Ny kontakt. Bare navnet er nødvendig for å lagre en ny kontakt

    4. Velg Lagre
      opprett ny kontakt i kontaktlista - webmail

    Slik endrer/redigerer du en kontakt

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Søk etter kontakten eller finn den i adresseboken

    3. Velg kontaktnavnet fra forhåndsvisningspanelet. Dette åpner en Rediger kontakt-skjerm til høyre.

    4. Gjør endringene i kontaktinformasjonen og velg Lagre

    Slik sletter du en kontakt: 

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Finn kontakten du ønsker å fjerne og trykk på den

    3. Klikk på papirkurv-ikonet

    4. Klikk på Slett i dialogboksen for bekreftelse

  • Lage gruppe

    1. Velg Kontakter i hovedmenyen

    2. På raden Grupper, trykk på pluss-ikonet

    3. Skriv inn en tittel på gruppen

    4. Skriv inn e-postadressen til kontaktene du vil legge til, og trykk på Legg til

    5. Når alle kontakter er lagt til, trykk på Lagre oppe i høyre hjørne

    6. Nå kan du velge gruppen som mottaker ved å skrive inn gruppenavnet når du skriver en e-post eller oppretter arrangement i kalenderen

  • Importere kontakter

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Trykk så på Mer

    3. Velg Importer fra nedtrekksmenyen

    4. Velg hvilken adressebok du vil at kontaktene skal legges til i

    5. Velg et filformat fra Filformat

    6. Hvis du ikke importerer kontakter fra en CSV-fil du har eksportert fra en annen epostklient, velger du Egendefinert

    7. Velg tegnsett. I de fleste tilfeller vil dette være Unicode (UTF-8), men det er også flere andre språk å velge mellom

    8. Klikk på Last opp for å velge filen du vil importere. Merk: Når du lagrer en kontaktliste, må du passe på å lagre den som en CSV-fil.

    9. Velg Neste

    10. Kontroller informasjonen og velg Neste. Merk: Feltnavn er kolonner i CSV-filen, slik som fornavn, etternavn og e-postadresse.                                                                                             

    11. Deretter kobler du hvert felt i CSV-filen til det riktige feltet i adresseboken. Pass på at du er nøyaktig og velger feltene som matcher feltene i CSV-filen.

    12. Til slutt velger du Importer. Du finner de importerte kontaktene i adresseboken du valgte.

           

  • Eksportere kontakter

    Slik eksporterer du kontakter:

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Trykk så på Mer

    3. Velg Eksporter i nedtrekksmenyen

    4. Under Filformat velger du enten CSV eller vCard. Dette er formatet kontakten(e) blir eksportert som

    5. Velg Eksporter

    Slik eksporterer du adressebøker eller grupper:

    1. I rullegardinlistene Adressebok eller Grupper velger du adresseboken eller gruppen du vil eksportere

    2. Klikk på knappen Eksporter kontakter

  • Slå sammen duplikater i kontaktlisten

    1. Gå til Kontakter i hovedmenyen til venstre

    2. Trykk på Mer

    3. Velg Finn duplikater

    4. Hvis du har duplikater, vil de nå vises på skjermen. Hvis du ønsker slå dem sammen, trykk på Lagre og neste

    5. Velg hvilken av kontaktene som er hovedkontakt og trykk Lagre og slå sammen for å gjennomføre sammenslåingen

Kalender

Kalenderen i webmailen kan hjelpe deg med å holde styr på avtaler, planer og bursdager

  • Innstillinger

    For å oppdatere Kalender-innstillingene velger du Preferanser i hovedmenyen til venstre. Her ser du følgende alternativer: 

    • Standard kalendervisning: Setter standard kalendervisning til Agenda, Dag, Uke eller Måned

    • Første ukedag: Velg hvilken dag du vil ukesvisningen i kalenderen skal starte. Du kan velge mellom søndag eller mandag. 

    • Standard arrangementsvarighet: Lar deg stille inn standard varighet for et kalenderarrangement

    • Ikke vis helger i kalender: Fjerner helgene fra kalendervisningen. Det foreslås ikke arrangementer i helgene

    Stedstjenester

    • Standard sted: Stiller inn standard lokasjon for arrangementene dine.

    • Vis standard sted ved oppretting av arrangement: Dette gjør at lokasjonen fylles inn automatisk når du lager et nytt arrangement

    • Tillat innhenting av sted brukt for arrangementer: Inntastede arrangementsplasseringer blir husket og foreslått ved hjelp av autofullfør-funksjonen

    • Fjern innhentede steder: Lar deg fjerne samlede lokasjoner

  • Legge til ny, endre eller slette kalender

    Slik lager du en ny kalender: 

    1. I Kalender-menyen klikker du på pluss-ikonet i delen Mine kalendere for å lage en ny kalender. Du kan velge mellom å lage eller importere en kalender. 

    2. Deretter fyller du ut kalenderinformasjon som navn, farge, alternativer for deling og tillatelser for tilføyde kalenderbrukere

    3. Klikk på Lagre

    Slik endrer du en kalender

    1. I listen Mine kalendere klikker du på kalendernavnet til kalenderen du vil endre.

    2. I skjermen Endre hoved-/underkalender endrer du kalenderdetaljene

    3. Klikk på Lagre

    Slik sletter du en underkalender:

    1. Klikk på navnet til kalenderen du vil slette i kalenderlisten

    2. Skjermen Rediger primær-/sekundærkalender åpnes for den valgte kalenderen. Velg papirkurven for å slette kalenderen.  

    3. Klikk på Ja i dialogboksen for bekreftelse

  • Opprett ny avtale

    Slik oppretter du en ny avtale:

    1. Trykk på Kalender i hovedmenyen til venstre

    2. Klikk på ikonet Opprett en ny avtale
      opprett ny avtale webmail

    3. Fyll ut følgende: 

      • Avtaletittel

      • Klikk på kalenderikonene og velg start- og sluttdato

      • Klikk på klokkeikonene og velg start- og sluttidspunkt

      • Hvis avtalen varer hele dagen, velger du Hele dagen

      • Hvis dette er et gjentagende avtale, velger du Gjenta. En dialogboks åpnes der du kan velge intervallene.

    4. Klikk på fanen Detaljer og skriv inn følgende:

      • Sted - lokasjonen for der arrangementet skal skje

      • Velg hvilken kalender du vil legge avtalen i

      • Velg om du vil ha varsling. Merk: Du kan legge til flere varsler på hver avtale

      • Skriv inn en beskrivelse for avtalen i Notater. Denne beskrivelsen blir sendt til deltakere som en e-post.

    5. Klikk på fanen Deltakere 

      • I Legg til deltakere, skriv inn e-postadressene til de du ønsker invitere

      • For å fjerne en deltaker fra arrangementet klikker du X ved siden av navnet

       5. Klikk på Lagre

    Du kan nå velge om du vil sende invitasjon på e-post til eventuelle deltakere.

  • Endre eller slette avtale

    Slik endrer du et avtale:

    1. Dobbeltklikk på en avtale i kalenderen for å åpne dialogboksen Rediger avtale

    2. Endre informasjonen du ønsker

    3. Klikk på Lagre

    Slik sletter du et avtale: 

    1. Dobbeltklikk på en avtale i kalendervisningen

    2. I dialogboksen Rediger avtale klikker du på søppelkassen på toppen. For å slette avtalen trykker du på Ja i skjermen med bekreftelse.