Få MMS på mobilen

Har du problemer med MMS eller Internett på mobilen, finner du forslag til hvordan du kan løse det her. Du kan også se MMS på Mine sider.

?

Sjekk at mobildata er skrudd på

Sjekk at mobildata/mobilt internett er skrudd på. 

Innstillingene for dette vil variere for ulike mobiler, sjekk derfor brukermanualen for din mobil. 

MMS kan ikke sendes over vanlig trådløst Internett (WiFi), fordi dette ikke er knyttet mot ditt SIM-kort. Sørg derfor for at mobilen din har mobildata skrudd på, slik at du kan motta MMS. 

Er du usikker på hvor mye data du har inkludert i ditt abonnement? Se oversikt over inkludert datamengde

?

iPhone

Innstillingene skal automatisk være riktige for iPhone. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Bla ned og velg Nullstill innstillinger
  • Velg Nullstill


Får du fortsatt ikke MMS? Kontakt Telenoreksperten for mer hjelp. Du kan se dine mottatte MMS på Mine sider.

?

Android

Innstillingene skal automatisk være riktige for Android. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil:

  • Velg Apper
  • Velg Innstillinger
  • Velg Tilkoblinger
  • Bla ned og velg Mobilnett
  • Velg Tilgangspunktnavn
  • Velg menyknappen
  • Velg Tilbakestill til standard
  • Velg NULLSTILL


Får du fortsatt ikke MMS? Kontakt Telenoreksperten for mer hjelp. Du kan se dine mottatte MMS på Mine sider.

?

Windows Phone

Innstillingene skal automatisk være riktige for Windows Phone. Hvis du likevel ikke mottar MMS, kan en nullstilling av innstillingene for MMS hjelpe.

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.

  • Dra til venstre
  • Bla ned til og velg Innstillinger
  • Velg Nettverk og trådløst
  • Velg Mobiltelefon og SIM-kort
  • Bla ned til og velg SIM-kortinnstillinger
  • Bla til og velg Telenor Norway


Får du fortsatt ikke MMS? Kontakt Telenoreksperten for mer hjelp. Du kan se dine mottatte MMS på Mine sider.

?

Manuelle innstillinger

Manuelle innstillinger for MMS og Internett:

Fremgangsmåten varierer for ulike merker og telefonmodeller. Sjekk brukerveiledningen for din mobiltelefon for å finne ut hvor informasjonen under skal fylles inn.

  • Tilgangspunktnavn/APN: telenor 
  • MMS-proxy/-mellomtjener: 10.10.10.11 
  • Port: 8080 
  • MMS-server: http://mmsc
  • MCC: 242 
  • MNC: 01
  • Godkjenningstype: PAP
  • APN-protokoll: IPv4


For å kunne sende og motta MMS må mobildata være satt opp og aktivert.
Får du fortsatt ikke MMS? Kontakt Telenoreksperten for mer hjelp. Du kan se dine mottatte MMS på Mine sider.

?

Last ned oppsett for MMS og Internett (eldre mobiler)

Send SMS med Fiks mms eller Fiks internett til 1999 for å få tilsendt oppsett for MMS eller Internett.

Dersom du har lastet ned oppsettet før, kan du prøve å laste det ned på nytt.

Skru mobilen av og på etter at oppsettet har blitt lastet ned.

Andre mulige grunner til at det ikke fungerer

?

Tomt kontantkort

Med tomt kontantkort kan du ikke ikke sende/motta MMS eller bruke Internett på mobilen.

?

Meldingsminnet er fullt

Meldingsminnet er fullt. Du må da slette noen SMS eller MMS.

?

Meldingen er for stor

MMS-sentralen tillater MMS på opptil 2 megabyte. De fleste mobiltelefoner støtter dette, men det finnes noen mobiltelefoner som bare støtter sending og mottak av MMS på opptil 100 kilobyte. 

For iPhone kan MMS-størrelse settes til 2 megabyte under innstillinger.

?

MMS til og fra utlandet

Husk at du må ha dataroaming aktivert for å sende MMS.

Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telenor ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra. 

Kontakt kundeservice på nummer 09000 for å sjekke hvilke operatører vi har avtale med.

Telenor tilpasser MMS-størrelsen for våre kunder slik at din mobiltelefon kan motta MMS-en. Dette kan variere fra operatør til operatør.

?

Tjenesten SikkertBarn

Tjenesten SikkertBarn innebærer en fast sperre mot MMS og Internett på mobilen. Tjenesten kan avbestilles på Mine sider av juridisk eier av abonnementet.

Les mer om SikkertBarn