Løs problemer med mobildata eller MMS

Vi hjelper deg med å finne en løsning dersom Internett eller MMS ikke fungerer når du er tilkoblet mobilnettet.

dame på café

Årsaker til problemer

Når du ønsker å bruke Internett over mobilnettet er det ikke bare dekning som kan ha noe å si. Internett fungerer med alle typer dekning, men svake signaler eller 2G/Edge-dekning vil kunne gjøre at nettet oppleves ustabilt eller tregt.

Er du usikker på hvordan dekningen er i ditt område, kan du søke opp adressen i dekningskartet eller undersøke om det er meldt en feil.

Dersom dekningen virker å være god, er neste steg å ta en titt på mobilens innstillinger og mobilabonnementet.

1. Sjekk at mobildata er aktivert

MMS er avhengig av at mobildata er aktivert på mobilen, og kan ikke sendes over WiFi. Dersom en MMS-melding ikke lastes inn på mobilen, vil du bli varslet om at du kan se den på Mine sider.

Mobildata må også være aktivert for at Internett skal fungere når du ikke er tilkoblet WiFi.

Ikke glem roaming!

Dersom du befinner deg utenfor Norge, bør du sjekke at Dataroaming er aktivert. Denne innstillingen gjør det mulig å bruke mobildata når du er ute på reise. I EU/EØS kan du bruke mobilen akkurat som hjemme.

Les mer om priser i utlandet.

i

Aktiver mobildata på iPhone

i

Aktiver mobildata på Android

2. Sjekk forbruk og sperringer

Dersom mobildata er aktivert og alt ser fint ut, kan det være lurt å sjekke at du ikke har brukt opp mobildataen som er tilgjengelig på ditt abonnement. Dette ser du enkelt i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider. Dersom du har brukt opp mobildata, kan du oppgradere til et abonnement med mer data eller bestille en datapakke som gjelder for inneværende måned. Se oversikt over alle våre abonnementer.

Mobilabonnementet kan også være sperret for databruk med en sperretjeneste. Se etter Sperring av all datatrafikk på Mine sider eller tjenesten Sikkert Barn.


  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg Innstillinger ved abonnementet det gjelder

  4. Velg Sperringer

  5. Legg til eller fjern sperring ettersom hva du ønsker.

Har du Sikkert Barn aktivert og ønsker tilgang til mobildata, kan du bytte den ut med Sikker Bruk. Sikker Bruk inneholder de samme sperrene som Sikkert Barn med unntak av sperre mot bruk av Internett på mobilen.

Les mer om Sikker Bruk og Sikkert Barn.

3. Sjekk innstillinger og oppsett

For at MMS og mobildata skal fungere må det være konfigurert riktig oppsett på mobilen. Oppsettet hentes automatisk på de fleste mobiler.

I enkelte tilfeller kan allikevel oppsettet falle ut eller slutte å fungere. Dette kan f.eks. være dersom du nylig har vært ute på reise, eller om du har flyttet mobilabonnement til Telenor fra en annen operatør. I slike tilfeller kan oppsettet legges inn manuelt eller hentes automatisk ved å nullstille nettverksinnstillinger på mobilen.

info icon

Manuelle innstillinger

  • APN/Tilgangspunktnavn: telenor.smart

  • MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no

  • MMS-port: 8080

  • MMSC: http://mmsc

  • MCC: 242

  • MNC: 01

  • Godkjenningstype: PAP

  • APN-protokoll: IPv4/IPv6

Hvilke innstillinger du har behov for å fylle inn avhenger av type mobil. Enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080

Slik henter du oppsett automatisk

i

Nullstill nettverksinnstillinger på iPhone

i

Nullstill nettverksinnstillinger på Android

i

Internett og MMS-oppsett til eldre mobiler

Se MMS på Mine Sider

Hvis du ikke har mottatt MMS til din mobiltelefon, kan det hende du kan finne dem på Mine Sider.

Logg inn via knappen under. Under Snarveier i menyen på venstresiden, trykk på MMS. Velg nummeret det gjelder og du blir tatt videre til MMS-innboksen.

Logg inn på Mine Sider

Dele internett fra mobilen?

Når du har fått koblet mobilen til nettet, kan du også dele nettet med venner og familie.

Les mer om deling av internett fra mobilen