Sikkerhet

Svindeltrendene som vil prege 2025

Nytt år, nye muligheter, tenker kanskje du? Det tenker svindlerne også. Her er svindelmetodene Telenor spår vil prege året som kommer.

Kvinne på mobil som viser sikkerhetsvarsel

– Svindlerne omstiller seg nesten raskere enn lynet. Vi forventer nå at de vil gå mye lenger i å skaffe seg det de trenger for å loppe folk for penger.

Det forteller Thorbjørn Busch, leder for avdelingen «Abuse, Fraud & Crime» i Telenor.

Thorbjørn Busch.
TREFFSIKKER : – Vi har spådd svindeltrender i flere år nå, og ser at vi treffer nesten hver gang, forteller Busch.

Her er fem svindelmetoder du bør være på vakt for i 2025:

1. Fra SMS til nye meldingstjenester

SMS med nytt nummer og vaskeuhell

Telenor anslår at det vil bli sendt rundt fem milliarder tekstmeldinger bare i deres nett i 2025 – og at rundt én prosent av disse vil være svindel.

– I 2024 blokkerte vi rundt 60 millioner SMS-er, noe vi vet bidrar til mindre svindel. Vi kommer til å fortsette å blokkere millioner av svindel-tekstmeldinger i Telenor sitt nett, men vi ser også en tydelig trend på at svindlere går over til iMessage og RCS, sier Busch.

iMessage (Apple) og RCS (Android) er meldinger som går over internett i stedet for SMS-er som registreres av teleoperatørene, og nettopp her ligger utfordringen:

– Teleoperatører har ikke samme oversikt over datatrafikken som vi har med tradisjonelle SMS-er. Dette gir kriminelle en større grad av frihet til å operere uten å bli oppdaget, fortsetter Busch.

Svindlere tar også i bruk meldingstjenester som WhatsApp og Snapchat, hvor samme utfordring ligger.

– I tillegg bidrar kunstig intelligens til at denne svindelmetoden er mer troverdig enn tidligere. Tekstinnholdet er rett og slett mer grammatisk korrekt og gjennomarbeidet enn hva vi har sett tidligere, sier Busch.

Slik kan du beskytte deg
  • Vær obs på meldinger som ønsker at du skal klikke deg inn på en nettside eller gi fra deg personlig informasjon, uavhengig av hvilken plattform meldingen sendes fra.

  • Sørg for at Nettvern er aktivert i Telenor-abonnementet ditt. Dette er et sikkerhetsfilter som blokkerer svindelsider. Det gir deg mer beskyttelse dersom du skulle ende opp med å klikke på en ukjent lenke.

  • Rapporter meldinger du mistenker er svindel. På iPhone finnes det en egen rapporteringsfunksjon for SMS-er. Denne finner du under selve meldingen, hvor det står «rapporter uønsket».

2. Misbruk av folks mobilnummer

Innkommende anrop på iPhone

Kort fortalt er «spoofing» at et helt vanlig telefonnummer blir brukt til å forsøke å svindle folk. Svindlerne har erfart at de får mer uttelling av å bruke et norsk nummer enn et utenlandsk. I 2024 har vi også sett at politiets numre har blitt misbrukt.

Denne svindelmetoden har to ofre: Den som blir oppringt, og den som eier telefonnummeret.

Den som blir oppringt opplever en falsk trygghet, fordi nummeret ser helt legitimt ut, men så er det egentlig et forsøk på svindel. Eieren av av det misbrukte telefonnummeret kan oppleve dette som et identistetstyveri.

– I 2021 innførte vi tiltak mot spoofing av mobilnumre hos Telenor, som har fungert veldig bra. Problemet er at vi ikke får stoppet spoofing utenfor Telenor-nettet. Hvis du som Telenor-kunde opplever at nummeret ditt blir misbrukt, er det fordi svindlerne ringer til folk hos andre teleoperatører, forteller Busch.

I 2025 vil det bli mye tettere samarbeid mellom teleoperatørene, noe som skal redusere mengden spoofing.

– Resultatet av dette kan jo være at mengden telefonsamtaler fra utenlandske numre øker igjen. Det er derfor viktig at folk fortsatt passer på å aldri gi fra seg personlig informasjon over telefon, uansett, advarer Busch.

Slik kan du beskytte deg
  • Det er ikke farlig å ta telefonen, men aldri oppgi personlig informasjon.

  • Mistenker du at det er svindel? Avslutt samtalen.

  • Hvis du ikke forventer en samtale fra utlandet, ikke svar.

3. Rekruttering av svindelambassadører

Person foran dataskjerm

I 2025 tror Telenor at mengden «svindelambassadører» vil øke, som vil skape et enda større nettverk av svindlere.

Telenor mistenker nemlig at kriminelle forsøker å rekruttere folk, særlig unge.

– Vi vet at unge personer har kjøpt simkort i eget navn hos Telenor, og at disse simkortene senere har blitt brukt til svindel. Vi mistenker derfor at kriminelle tilbyr betaling for at noen skal kjøpe simkort eller mobilabonnement i sitt eget navn, som muliggjør svindel, forteller Busch.

Når svindlerne har fått tak i et legitimt telefonnummer fra en «ambassadør», bruker de dette nummeret til svindel – enten ved å ringe eller sende meldinger.

– De sender for eksempel ut en sms fra det du tror er banken din, eller en annen viktig aktør, hvor det står at de ønsker at du skal ringe dem. Hvis du ringer opp igjen, kobles gjerne samtalen over til utlandet hvor svindlerne sitter klare for å forsøke å lure deg.

Det er med andre ord en ny metode, men målet er det samme som ved nesten all annen svindel: Å få tak i penger.

Viktig å vite
  • Mange unge kan kanskje oppfatte det å kjøpe et simkort for noen andre som en enkel måte å tjene penger på, uten å være klar over at de i realiteten bidrar til kriminell aktivitet.

  • I verste fall kan man ende opp med å bli medskyldig i alvorlige forbrytelser, som kan resultere i både strafferettslige og økonomiske konsekvenser.

  • Både unge og foreldre bør være obs på dette.

4. Mer bruk av kunstig intelligens

Mobil med knust skjerm og SMS

Med den økende tilgjengeligheten av kunstig intelligens vil svindlere i større grad lage falskt innhold – som for eksempel videoer og stemmer for å etterligne kjente personer eller autoriteter.

– Dette kan brukes til å overbevise ofre om å overføre penger eller gi fra seg sensitiv informasjon, forteller Busch.

Kunstig intelligens brukes også til å gjøre kjente svindelmetoder enda mer effektive.

– Med denne teknologien kan svindlere enkelt lage falske annonser, mailer og tekstmeldinger med en mye større troverdighet enn tidligere. Det er vanskelig å se forskjell på hva som er ekte og hva som er svindel, og dette forbereder vi oss på at vil utvikle seg videre.

Skaff deg tryggheten du fortjener

Med sikkerhetspakken SAFE fra Telenor er du enda bedre sikret mot digital kriminalitet.

Pakken inkluderer blant annet svindelforsikring.

Skulle du bli utsatt for digital svindel i 2025, kan du med andre ord få både advokathjelp, rådgivning og økonomisk kompensasjon dersom du har SAFE.

Les mer her

5. Kombinasjon av digital og fysisk svindel

Person foran dør med mobil

Med denne metoden kombinerer svindlere digital og fysisk kriminalitet. Et eksempel på dette, er når svindlere oppsøker folk hjemme.

I 2024 har det vært det flere tilfeller hvor svindlere først har kontaktet ofre digitalt – hvor de har utgitt seg for å være fra politiet. Deretter har de oppsøkt ofrene hjemme og fått tilgang til bankdetaljer, slik at offeret har blitt tappet for penger.

– Selv om Telenor og andre aktører blir stadig bedre til å identifisere og forhindre digital svindel, finner svindlere stadig nye smutthull i teknologien, forteller Busch.

Fordi straffer for digital kriminalitet kan være lavere enn for tradisjonell kriminalitet, har det skapt et større nettverk av svindlere.

– De som tidligere var involvert i narkotikahandel og voldskriminalitet, ser muligheter innenfor digital svindel. Og enkelte kriminelle aktører velger å blande digitale manipuleringstaktikker med fysisk oppmøte, fortsetter Busch.

Det har heldigvis vært en nedgang av denne typen kriminalitet den siste måneden på grunn av en styrket innsats mellom bank og politi. Det er dog en svindelmetode som man forventer vil gå litt i bølger – og Busch har et klart råd til folk:

– Politiet ville aldri kommet hjem til deg for å be om tilgang til nettbanken din. Det er ofte eldre som er mest utsatt for denne typen svindel. Snakk gjerne med familien din om viktigheten av å aldri gi fra seg sensitiv informasjon. En god regel er jo også å ikke slippe inn fremmede i huset ditt.

Mer forebygging

– Som Telenor har sagt lenge, så minner svindel om katt og mus. Vi jobber kontinuerlig for å forebygge og forhindre svindel, noe som fører til at svindlerne igjen stadig finner nye metoder, sier Busch.

Busch har likevel troen på at 2025 vil føre med seg også en positiv utvikling:

– Vi ser nå at det blir tettere samarbeid mellom teleoperatører, banker og politi, noe vi er helt avhengig av for å kunne beskytte samfunnet mot svindel. Vi kommer likevel ikke til å kunne stoppe alt, så det er viktig at folk er oppmerksomme på svindel – og da særlig disse fem metodene.

Om han skal gi ett råd for å unngå å bli svindlet neste år, så er det følgende:

– Fortsett å holde «guarden» oppe. Det kommer nye metoder, men mye av det samme prinsippet gjelder. Aldri gi fra deg sensitiv informasjon, hverken via meldinger, e-post eller andre kommunikasjonsplattformer.

Ekstra trygghet med Telenor

Hos Telenor får du sikkerhetsfiltre inkludert i abonnementet ditt – uansett om du velger mobil eller bredbånd.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan beskytte deg mot svindel?

Les mer her