Online e-post - endringer våren 2023

Her kan du lese mer om hva som ble endret og hva det betyr for deg som kunde på e-post

Dame sjekker e-post på pc

Vi har oppgradert e-posttjenesten din

Våren 2023 fikk du en oppgradering av din Online e-post som gir deg en trygg og brukervennlig løsning for fremtiden. Alle med en @online e-postadresse er nå flyttet over til ny løsning.

Endringer i pris for Online e-post

Dersom du ikke har betalt månedspris for e-postkontoen før dette, ble du flyttet til til E-post 5 GB som koster 39 kroner i måneden. Denne utgiften begynte å løpe fra 1. juni 2023.

Dersom du allerede betalte 29 kroner i måneden for e-postfilter og lagring ble du flyttet til E-post 15 GB som koster 49 kroner i måneden. Denne utgiften begynte å løpe fra 1. juli 2023.

Online e-post 5 GB
Online e-post 15 GB

Nye fordeler

Online e-post rustes for fremtiden med et forbedret spamfilter, økt lagringsplass og en ny webmail med med både oppgraderte og helt nye funksjoner. Du finner webmailen ved å logge inn på Online.no.

Hvis du vil lese mer om hvordan du bruker det nye spamfilteret finner du tips i denne artikkelen.

Telenor jobber systematisk med å sikre et godt personvern, og som bruker av Online e-post blir dine personopplysninger ivaretatt. Dette innebærer blant annet at vi ikke deler informasjon med tredjeparter for bruk til kommersielle formål.

Ofte stilte spørsmål nye Online e-post

  • ikon spørsmålstegn

    Hvorfor må jeg betale for Online e-post?

    Online e-post er en e-posttjeneste med fokus på personvern, god brukervennlighet, trygg lagring og et nytt oppgradert spamfilter. Telenor drifter tjenesten uten reklameinntekter fra tredjeparter. For å sikre drift og god utvikling har vi valgt å innføre en månedspris for våre kunder.

  • ikon spørsmålstegn

    Jeg har mottatt mye spam i innboksen min. Kommer denne situasjonen til å bedre seg nå?

    Ja. Den oppgraderte løsningen har et forbedret spamfilter, og du kan selv regulere hvor «strengt» filteret skal være. Du kan lese mer om hvordan du regulerer spamfilteret her.

  • ikon spørsmålstegn

    Hvorfor skal jeg ha en konto hos Online e-post og ikke skaffe meg en konto hos en annen tilbyder?

    Telenor tilbyr en e-posttjeneste med fokus på brukervennlighet, trygg lagring og et nytt oppgradert spamfilter. I tillegg tilbyr vi norsk- og engelskspråklig kundeservice både digitalt og via telefon dersom du trenger bistand. Vi jobber også systematisk med å sikre et godt personvern og som bruker av Online e-post blir dine personopplysninger ivaretatt. Dette innebærer blant annet at vi ikke deler informasjon med tredjeparter for bruk til kommersielle formål.

  • ikon spørsmåltegn

    Jeg står som eier eller betaler av en e-postkonto, og ønsker å overføre dette ansvaret til en annen person. Hva gjør jeg?

    I slike tilfeller må du kontakte oss slik at vi får overført ansvaret til noen andre. Kontakt kundeservice her.

  • ikon spørsmålstegn

    Kan alle bruke webmailen?

    Ja. Du logger deg inn på webmail-versjonen av e-posten din på Online.no.

  • ikon spørsmålstegn

    Jeg har fått tilgang til den nye webmailen, men er usikker på hvordan jeg kan bruke den. Hva gjør jeg?

    Du finner bruksanvisningen her. Denne inneholder gode tips og triks til oppsett og bruk.

  • ikon spørsmålstegn

    Hvor mye lagringsplass trenger jeg?

    5GB holder for de fleste, men har du veldig mange e-poster og vil slippe å bekymre deg for lagringsplassen i fremtiden anbefaler vi 15GB.

  • ikon spørsmålstegn

    Hvordan vet jeg hvor mye lagringsplass jeg har brukt?

    Dette ser du inne på webmailen din, som du logger inn på via Online.no. Når du er logget inn ser du "brukt plass" over innboksen din.

    Brukt plass Online e-post

  • ikon spørsmålstegn

    Hvordan faktureres Online e-post?

    Dersom du allerede har et mobilabonnement fra Telenor, så vil prisen for Online e-post automatisk fremkomme på samme fakturaen.

    Dersom du i dag ikke har et eksisterende abonnement fra Telenor, eller du har et abonnement på bredbånd, TV eller på andre tjenester, vil du få en egen faktura for Online e-post.

  • spm

    Når mottar jeg første faktura med nye priser?

    De aller fleste vil motta første faktura knyttet til Online e-post i august 2023, men noen av kundene som i lengre tid har betalt for ekstra spamfilter og lagring kan oppleve å få første faktura med ny pris i juli eller september 2023. Dette på grunn av eksisterende frekvens på fakturering av de nevnte tjenestene.


  • ikon spørsmålstegn

    Hvordan unngår jeg fakturagebyr?

    Du kan enkelt unngå papirfaktura og tilhørende fakturagebyr. Dersom du allerede har gitt en generell aksept for e-faktura i din nettbank, så vil du automatisk få din faktura fra Online e-post som e-faktura. Les mer om e-faktura her.

  • ikon spørsmålstegn

    Hvordan sier jeg opp min e-postkonto?

    Dersom du ikke lenger ønsker å ha din Online-epost så kan du slette denne på Mine Sider.

    Fordi det er mulig å opprette flere e-postbrukere til et eierforhold, er det viktig at du ikke sletter e-postkontoer som ikke benyttes av deg før det er avklart med brukeren. Kontakt kundeservice dersom du trenger å overføre eierskap av e-postkonto og faktura til en annen bruker. I informasjonsmailen du har fått fra oss, finner du hvilke e-postkontoer som er tilknyttet ditt eierforhold. Du kan også finne dette på Mine Sider.

    Les mer om fremgangsmåten for oppsigelse av e-postkonto her.

  • Spm

    Jeg har ved en feiltakelse sagt opp min e-postkonto, og ønsker å reaktivere den. Hva gjør jeg?

    Om du ønsker å reaktivere e-postkontoen din må du kontakte oss. Det kan ta opptil 30 dager før kontoen er aktiv igjen. Kontakt kundeservice her.

  • ikon spørsmåltegn

    Hva skjer hvis jeg ikke betaler fakturaen?

    Hvis du ikke betaler fakturaen, så vil e-postkontoen bli stengt og etter en stund slettet.

  • ikon spørsmålstegn

    Kan jeg beholde gratisversjonen av Online e-post?

    Nei. Dette er ikke mulig, blant annet fordi vi har gjort viktige sikkerhetsoppdateringer i den nye løsningen. Den gamle løsningen vil forsvinne helt og alle brukere flyttes over til nye Online e-post.

  • ikon spørsmålstegn

    Jeg betaler allerede for e-postfilter og ekstra lagring. Hva slags endringer kan jeg vente meg og når får jeg informasjon på e-post?

    Du blir overført til "E-post 15 GB" som koster 49 kroner i måneden. Du skal ha mottatt en e-post med informasjon om endringer og fakturering. For deg trer prisendringene i kraft fra 1. juli 2023.

Ofte stilte spørsmål om overføringen av min konto til ny e-postløsning

  • ikon spørsmålstegn

    Hvordan merker jeg at jeg har blitt flyttet over til ny e-postløsning?

    Bruker du webmail-versjonen til Online e-post?

    Du får en webmail som har et nytt og finere design. Alt vil se litt annerledes ut - men dine e-poster, dine kontakter og alt du har lagret, vil du selvfølgelig fortsatt finne frem til.

    Fra nå av er det innlogging på webmail kun på Online.no. Her logger du inn med samme brukernavn og passord som du pleier å bruke.

    Jeg bruker et annet e-postprogram (for eksempel Outlook)

    Du kommer ikke til å se at du er blitt overført til den nye e-postløsningen, men fordeler som forbedret spamfilter og økt lagringsplass gjelder selvfølgelig også for deg. Noen av våre kunder har opplevd litt trøbbel med mappestrukturen etter at de er blitt overført til ny løsning. Dersom dette gjelder deg se egen Ofte stilte spørsmål-kategori for dette litt lenger ned på siden.

  • ikon spørsmålstegn

    Jeg har glemt passordet mitt, hva gjør jeg?

  • ikon spørsmålstegn

    Hvorfor oppgraderer dere e-posttjenesten?

    Fordi vi ønsker å tilby en e-posttjeneste som er trygg og god, og godt rustet for fremtiden med bedre spam-beskyttelse, økt lagringsplass og god funksjonalitet i webmailen. Disse forandringene er helt nødvendige for at vi skal kunne fortsette å tilby en e-posttjeneste av høy kvalitet.

  • ikon spørsmålstegn

    Kan noe skje med det jeg har lagret i e-postkontoen min når jeg flyttes over?

    Nei. Alt vil overføres til den nye løsningen. Men, vi har opplevd at noen av våre kunder ikke finner igjen e-poster eller hele mapper etter at de har blitt overført. I tillegg kan rekkefølgen av mapper kan endre seg for en liten andel av våre brukere. For eksempel kan det hende du må legge undermapper under hovedmapper igjen.

    Dersom dette gjelder deg ber vi deg titte på neste kategori med spørsmål og svar vedrørende mappe-problemer. Dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt kontakter du oss.

  • ikon spørsmålstegn

    Kan jeg fortsatt bruke den gamle webmailen?

    Nei. Dette er ikke mulig, blant annet fordi vi har gjort viktige sikkerhetsoppdateringer i den nye løsningen. Den gamle løsningen vil forsvinne helt og alle brukere flyttes over til nye Online e-post.

  • ikon spørsmålstegn

    Når flyttes jeg over til ny e-postløsning?

    Våre kunder vil flyttes gradvis over til ny løsning. Det vil si at du vil få tilgang til ny e-postløsning en gang mellom slutten av januar t.o.m. mai 2023.

  • ikon spørsmålstegn

    Jeg er webmail-bruker men har fortsatt ikke blitt flyttet over til ny løsning. Jeg mistenker at noe er feil.

    Det er ikke noe feil, vi overfører brukere litt og litt. Vi forventer å være ferdige før juni 2023.

Problemer med e-postmapper etter at du ble flyttet over til ny e-postløsning?

  • spørsmål ikon

    Etter at jeg ble flyttet over på ny e-postløsning mangler det e-post i enten Spam-mappen, Sendt-mappen, mappen for slettet e-post, eller andre lignende mapper.

    E-postene er ikke borte, de ligger i en annen mappe enn hva som er forventet. Dette er noe som kan skje når man bruker flere e-postlesere for samme e-postkonto, for eksempel hvis du leser e-post både i mailprogram på telefonen og samtidig bruker webmail-versjonen til Online e-post.
    E-postlesere jobber i disse tilfellene i system med hverandre. Dersom det oppstår forstyrrelser i disse mappene, er løsningen å sette samme standard-mappe i alle e-postlesere du bruker, slik at de fungerer synkront. Se neste punkt for fremgangsmåten.

  • spørsmål ikon

    Hvordan setter jeg standard-mappene for sendt e-post, slettede e-poster, spam-mappen og så videre, i e-postleserne mine?

    I webmailen til Online e-post finner du mappe-innstillingene. Slik går du frem:

    1. Logg inn på din e-post på Online.no

    2. Gå til Preferanser, som du finner i hovedmenyen til venstre:

      preferanser Online e-post

    3. I Meldingsinnstillingene under Avansert finner du Oppsett av hovedmappe:

      Oppsett av hovedmappe Online e-post

    4. Ved siden av Oppsett av hovedmappe kan du åpne en liste med e-postlesere. Her velger du den som er relevant for deg, for eksempel så er AppleMail (iPhone) og Outlook mye brukt:

      Liste e-postlesere Online e-post

    5. Etter du har gjort dette kan det være at du må sette opp e-postkontoen din på nytt i e-postleseren din, slik at alt blir oppdatert. Her får du hjelp til oppsett av konto.

  • Spørsmål ikon

    Etter at jeg har slettet e-post så kommer den tilbake i innboksen min. Hvordan får jeg endret dette?

    Dette løses ved at du følger veiledningen i punktet over om hvordan du setter standard-mapper.

    Vi har fått tilbakemelding om at det har vært noen tilfeller av dette på iPhone, dette betyr at AppleMail skal velges i listen under Oppsett av hovedmappe i webmail-innstillingene som du finner ved å logge inn på Online.no.

    Etter du har gjort dette sletter du kontoen din i AppleMail og setter den opp på nytt.

    OBS: Hvis du har satt opp kontoen med POP, må du sjekke om det ligger kopi av epostene i webmailen før du sletter kontoen. Det er en risiko for at alt e-postinnhold vil bli slettet permanent fra din enhet hvis du ikke har kopi på server aktivert.
    Dersom det ikke ligger kopi av epostene på serveren/i webmailen, anbefaler vi at du sikkerhetskopierer e-postkontoen på den enheten du bruker før du sletter konto og setter opp på nytt. Hvordan dette utføres vil variere fra enhet til enhet.

    Hjelp til oppsett av konto
  • ikon spørsmålstegn rundt

    Det har dukket opp flere kopier av en mappe, med ett eller flere 1-tall bak. Hva gjør jeg?

    Dersom du har fått mange ekstra mapper kan disse bare slettes. Dersom det er for mange til at du klarer å slette de manuelt kan du kontakte oss så skal vi hjelpe deg.

  • ikon spørsmålstegn

    E-post ser ut til å forsvinne når den flyttes over til innboksen fra annen mappe, for eksempel Spam-mappen.

    Det kan oppstå en liten forsinkelse når du flytter e-poster til innboks-mappen. E-posten forsvinner ikke, det tar bare litt tid før den er synlig. Vi jobber med å forbedre dette.