Kom i gang med eFaktura

Fra 1. desember 2021 innførte bankene Alltid eFaktura og dette innebærer endringer som du bør være oppmerksom på.

For å motta eFaktura fremover må du gi en generell aksept for dette i nettbanken eller betalingsappen din.

Dette blir kalt «Ja takk til alle», «Automatisk eFaktura», «Alltid eFaktura» eller «eFaktura fra alle», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du bruker.

For å fortsette å motta eFaktura fra oss er det viktig at du logger deg inn i nettbanken og gir en generell aksept til Alltid eFaktura. Dette gjelder også dersom du i dag har aktivert eFaktura for fakturaene dine fra oss. Dersom du ikke gjør dette innen 15. mai 2022, vil dine fremtidige fakturaer bli tilsendt i posten og du vil bli fakturert papirfakturagebyr.

Er det noen andre som betaler fakturaen din?

Enkelte av våre kunder har valgt å ha andre som betaler fakturaen for dem. Dette kan være andre privatpersoner eller bedrifter. Vedkommende som mottar din eFaktura i dag må akseptere Alltid eFaktura for å fortsatt kunne motta regningen som eFaktura.

Vi gjør også oppmerksom på:

Dersom en annen person betaler fakturen din fra oss, og vedkommende har inngått Avtalegiro i sin bank på denne avtalen, vil fakturabeløpet fortsatt bli trukket fra vedkommende sin konto.

Vi understreker at innføringen av Alltid eFaktura er landsdekkende og gjelder eFaktura generelt. Du kan lese mer om endringene her: www.efaktura.no/privat

info icon

Endret eFakturamottaker?

Opplever du plutselig endring i hvem som mottar eFakturaen, kan det skyldes endringen i eFaktura-tjenesten. Sjekk at mottaker av eFaktura er den samme som den som er registrert fakturamottaker eller juridisk eier av abonnementet hos oss.

Dette kan du sjekke på Mine Sider.

Vil du reservere deg mot eFaktura?

Du har selvsagt muligheten til å reservere deg mot å motta eFaktura fra enkelte selskap/tilbydere. Dette gjør du i nettbanken din. Vi vil da sende papirfaktura, og gjør deg oppmerksom på at du vil motta et papirfakturagebyr.

Vi har følgende tilbydere:

Telenor Norge AS - Brukes på faktura for mobil, hjemmetelefon eller bredbånd
Telenor Norge AS TV/BREDBÅND - Brukes på på faktura for TV og bredbånd

Hvordan fungerer det?

Etter at avtalen er registrert, kommer fakturaene direkte til nettbanken istedenfor i posten. eFakturaen vil ligge i nettbanken til den godkjennes av deg.

Etter at du har godkjent gjennomføres betalingen. Har du AvtaleGiro i tillegg, slipper du å godkjenne - da skjer betalingen helt automatisk.

Du mister heller ikke oversikten: Med eFaktura kan du kan fortsatt gå inn i nettbanken å se alle fakturaene dine.

Utsette betaling med eFaktura

Har du behov for å utsette betalingen, kan du endre forfallsdato i nettbanken etter at du har ordnet med betalingsutsettelse på Mine sider.

Unngå papirfaktura-gebyr

Hvis du oppretter eFaktura, slipper du gebyret for papirfaktura (79,-).

Kom i gang med AvtaleGiro

I de fleste nettbanker vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro etter at du har betalt en faktura. Takker du ja til dette, blir avtalen registrert. Dersom du trenger hjelp til å opprette AvtaleGiro, kan banken din hjelpe deg med dette.

Hvordan foregår det?

AvtaleGiro gjør at fakturaen din betales automatisk ved forfall. Dette skjer ved at vi sender en kopi av fakturaen til banken din, og at banken trekker summen fra kontoen din for deg.

Husk at det er lurt å ha eFaktura i tillegg. Har du bare AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en papirfaktura i posten. Med eFaktura har du fortsatt tilgang til fakturaene dine i nettbanken.

Hva hvis jeg ikke har dekning på konto?

Dersom du ikke har dekning på konto, vil banken forsøke å trekke beløpet fra kontoen din de fire påfølgende virkedagene. Har du fortsatt ikke dekning på kontoen etter det, må du betale manuelt.

Fant du ikke svar på det du lurte på?