Hva er eFaktura og AvtaleGiro?

På denne siden finner du hjelp til hvordan du oppretter Avtalegiro eller eFaktura. Du kan også kombinere begge, og på den måten slippe gebyr for papirfaktura.

Med eFaktura kommer fakturaen rett i nettbanken istedenfor som papirfaktura i posten, og med AvtaleGiro betales den automatisk ved forfall. Enkelt for deg og smart for miljøet!

Opprettelse av avtalegiro/eFaktura

Ønsker du å opprette avtalegiro eller eFaktura kan du enkelt gjøre dette selv i din nettbank

AvtaleGiro og/eller eFaktura er en enkel, billig og miljøvennlig måte å betale faktura på.

  • AvtaleGiro - Avtale der fakturabeløpet trekkes automatisk fra kundens bankkonto ved forfall

    • Avtalen opprettes og administreres via nettbank/banken. For å aktivere avtalen må du ha KID-nummer fra din nyeste faktura (14 siffer som du finner på din faktura)

  • eFaktura - Avtale der du får regningen rett i nettbanken og du trenger kun å godkjenne eFakturaen i nettbanken for at beløpet skal trekkes

    • Du må skru på Ja Takk til Alle / Alltid eFaktura / Automatisk eFaktura via nettbanken for at tjenesten skal aktiveres

  • Brevgiro - Avtale der du giroblankett signeres og sendes per post etter avtale med banken din

    • Trenger du giroblankett fra Telenor, så ta kontakt med kundeservice

Kom i gang med eFaktura

For å få eFaktura må du gi en generell aksept for dette i nettbanken eller betalingsappen din.

Dette blir kalt «Ja takk til alle», «Automatisk eFaktura», «Alltid eFaktura» eller «eFaktura fra alle», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du bruker.
Når dette er aktivert, vil du automatisk få eFaktura på fremtidige faktura fra alle som tilbyr dette - du trenger med andre ord kun bestille det én gang!


Måten du bestiller eFaktura på ble endret i desember 2021, og etter dette er det kun Ja Takk til Alle som er gjeldende for bestilling av eFaktura-avtaler.
Fra 01.03.2024 stopper bankene utsending av de gamle eFaktura-avtalene. Hvis du ikke har Ja Takk til Alle vil du etter denne datoen få fakturaen på papir i posten.

Du kan lese mer om hvordan du løser dette her: Endringer på eFaktura-avtaler.

Hvordan fungerer det?

Etter at du har akseptert Alltid eFaktura vil fakturaene komme rett i nettbanken istedenfor i posten. eFakturaen vil ligge i nettbanken til den godkjennes av deg.

Etter at du har godkjent gjennomføres betalingen. Har du AvtaleGiro i tillegg, slipper du å godkjenne - da skjer betalingen helt automatisk.

Du mister heller ikke oversikten: Med eFaktura kan du kan fortsatt gå inn i nettbanken og se alle fakturaene dine.

Utsette betaling med eFaktura
Har du behov for å utsette betalingen, kan du endre forfallsdato i nettbanken etter at du har ordnet med betalingsutsettelse på Mine Sider.

Unngå papirfaktura-gebyr
Hvis du oppretter eFaktura, slipper du gebyret for papirfaktura (6,50 kr).

Kan man reservere seg mot eFaktura fra enkelte selskap?

Ja, du kan legge inn reservasjon i din nettbank.

Ønsker du å reservere deg mot eFaktura fra oss, er det følgende tilbydere du kan velge:

  • Telenor Norge AS - Brukes på faktura for mobil, hjemmetelefon eller bredbånd

  • Telenor Norge AS TV/BREDBÅND - Brukes på faktura for TV og bredbånd

Vi vil da sende faktura i posten, og gjør deg oppmerksom på at du vil bli belastet gebyr for papirfaktura.

Trenger du mer hjelp eller veiledning på hvordan du legger inn reservasjon, ta kontakt med banken din.

Kom i gang med AvtaleGiro

I de fleste nettbanker vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro etter at du har betalt en faktura. Takker du ja til dette, blir avtalen registrert. Dersom du trenger hjelp til å opprette AvtaleGiro, kan banken din hjelpe deg med dette.

Hvordan foregår det?

AvtaleGiro gjør at fakturaen din betales automatisk ved forfall. Dette skjer ved at vi sender en kopi av fakturaen til banken din, og at banken trekker summen fra kontoen din for deg.

Husk at det er lurt å ha eFaktura i tillegg. Har du bare AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en papirfaktura i posten. Med eFaktura har du fortsatt tilgang til fakturaene dine i nettbanken.

Hva hvis jeg ikke har dekning på konto?
Dersom du ikke har dekning på konto, vil banken forsøke å trekke beløpet fra kontoen din de fire påfølgende virkedagene. Har du fortsatt ikke dekning på kontoen etter det, må du betale manuelt.

Opplever du problemer med aktivering Avtalegiro eller eFaktura?

  1. AvtaleGiro - Slett avtalen
    eFaktura - Skru av og på "Alltid eFaktura/Automatisk eFaktura" i nettbanken

  2. Prøv å bestille på nytt om et par dager. Fortsetter problemet må du ta kontakt med banken.