Hunden Louie med Mitt Spor sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

Last ned Mitt Spor

Kom i gang med Mitt Spor

For å logge inn i Mitt Spor må du opprette en Telenor ID. Dette gjør du første gang du tar i bruk appen. Dersom du tidligere har vært logget inn på Mine sider, Mitt Telenor eller andre tjenester fra Telenor, kan du benytte samme innlogging.

Når du logger inn første gang vil du få opp en veiledning. Følg denne veiledningen for å registrere og sette opp sporingsenheten slik du ønsker. Du trenger serienummeret (S/N) og PIN-kode som fulgte med sporingsenheten for å registrere den.

Får du ikke opp veiledningen? Gå til Innstillinger og deretter Registrer ny sporingsenhet for å starte den manuelt.

info icon

Viktig!

  • Mitt Spor kan ikke kombineres med andre tilleggstjenester, og sporingsenheten kan kun benyttes sammen med et Mitt Spor-abonnement.

  • Dersom du sier opp abonnementet, vil det ikke være mulig å gjenbruke enheten eller gjenåpne abonnementet etter 6 mnd.

  • Det er ikke mulig å fryse eller pause abonnementet.

Les vilkår for Mitt Spor

Nyttig å vite

i

Første gang du bruker Mitt Spor

Første gang du bruker sporingsenheten må du være utendørs.

  1. Lad opp sporingsenheten i minst to timer før bruk.

  2. Gå utendørs med sporingsenheten.

  3. Trykk på «Finn hund» i Mitt Spor appen.

  4. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår, f.eks. i hånden din

  5. Det kan ta opptil 10-15 minutter for å finne sporingsenheten første gang pga. GPS-data som må oppdateres. Sporingsenheten skal blinke grønt.


Dersom sporingsenheten ikke er funnet i løpet av 15 minutter:

  1. Ikke trykk Stopp i appen, men la «Finn hund» fortsette å søke

  2. Slå av sporingsenheten ved å holde knappen til det lyser rødt, slipp knappen og vent.

  3. Slå på sporingsenheten ved å holde inne knappen til det lyser grønt, slipp knappen og vent.

  4. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår

  5. Posisjonen til enheten vises i løpet av rundt 10 minutter.

Første gangs bruk av Mitt Spor

i

Tid på lokalisering av sporingsenheten

Dersom du starter sporing mens sporingsenheten er mindre enn rundt 25 meter unna deg, skjer kommunikasjonen mellom appen og sporingsenheten via Bluetooth, og GPS koples opp i løpet av 2 minutter (utendørs).

Dersom du starter sporing mens sporingsenheten er lenger enn 25 meter unna deg, skjer kommunikasjonen mellom appen og sporingsenheten etter faste intervaller via mobilnettet, og GPS koples opp i løpet av 2-7 minutter (utendørs).

i

Innstillinger for sporingsenhet

Innstillinger for sporingsenheten finner du ved å trykke på Sporingsenheter under Innstillinger.

Informasjon om sporingsenhet

  • Serienummer (S/N)

  • Siste posisjon

  • Batterinivå

  • Programvareversjon/firmwareversjon

  • Mulighet for å endre navn, farge og legge til bilde på sporingsenheten

Innsitllinger for sporingsenheten - Hjelp med Mitt Spor

i

Lampestatus

  • Blinkende grønn: Lader

  • Konstant grønn: Fulladet

  • Blinkende rødt: Lavt batterinivå

  • Blinkende oransje (når i bevegelse): Søker etter GPS og/eller mobilnett

  • Blinkende grønn (når i bevegelse): Tilkoblet GPS og mobilnett

i

Batterivarighet

Mitt Spor kan være i 3 tilstander:

  • Dvalemodus: Sporingsenheten ligger helt i ro, ingen bevegelse eller bruk. Fra fulladet tilstand varer batteriet i 10-14 dager.

  • Standby modus: Sporingsenheten er i bevegelse, f.eks. på en hund, men ingen sporing er aktivert. Fra fulladet tilstand varer batteriet opptil 5 døgn.

  • Når du starter en av sporingsmodusene i appen; Finn hund, Start tur eller Geofence sender sporingsenheten posisjoner i appen med ulike intervaller så lenge den er i bevegelse:

    • Finn hund - oppdaterer posisjon med ca. hvert 10. sekund intervall. Dette krever mye batteri, så funksjonen varer i 30 minutter av gangen. Du kan restarte funksjonen etter 30 minutter. Fra fulladet varer batteriet i rundt 7-8 timer.

    • Start tur - samler inn posisjoner ca. hvert 10 sekunder som oppdateres hvert minutt i appen. Denne funksjonen varer til du stopper den. Fra fulladet tilstand varer batteriet i rundt 10-11 timer.

    • Geofence (virtuelt gjerde rundt f.eks. hagen) - oppdaterer posisjon ca en gang i minuttet og varsler hvis sporingsenheten har forlatt eller kommet innenfor Geofence. Fra fulladet tilstand varer batteriet i rundt 9-10 timer.

Vær obs på faktorer som kulde, dårlig dekning og dårlige GPS-forhold som kan påvirke batterivarigheten.

Vi anbefaler å lade sporingsenheten hver dag ved jevnlig bruk, og appen vil varsle automatisk ved 25% og 10% batterinivå.

Batterinivået vil være synlig i appen til enhver tid.

i

Personvern

Telenor har ikke tilgang til å se individuell sporings- og lokasjonsdata av hensyn til personvern. Ønsker du mer informasjon? Les mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

i

Bruk av Mitt Spor i utlandet

Det er nå mulig å bruke Mitt Spor i Sverige.

Bruk av Mitt Spor er forventet utvidet til flere land i 2022.

Finn hund

Finn hund er en funksjon for å spore hunden i tilnærmet sanntid, ca. hvert 10. sekund, f.eks. hunden ikke kommer tilbake som forventet eller har stukket av.

Finn hund stopper automatisk etter 30 minutter for ikke å tømme batteriet. Dersom du trenger mer tid er det bare å trykke på «Finn hund» igjen med en gang for å fortsette sporingen uten opphold.

Lad sporingsenheten hver dag hvis du bruker denne funksjonen ofte.

Geofence

Med Geofence blir du varslet når hunden beveger seg ut av, eller inn i et definert område. Dette sjekkes hvert minutt når Geofence er aktivert. Du kan når som helst legge til flere Geofence, eller redigere og slette de du allerede har opprettet.

Husk å slå på Geofence når du ønsker overvåkning av hunden, og husk å slå av Geofence når det ikke er behov for det for å ikke bruke opp batteriet.

Lad sporingsenheten hver dag hvis du bruker denne funksjonen ofte.

Tips: Du endrer plasseringen av Geofence ved å dra sirkelen til et annet sted på kartet, og du kan utvide eller forminske område ved å bruke skalaen.

Mine turer

Mine turer gir deg statistikk for turene hunden har gått. Hold oversikt over antall turer, tilbakelagt distanse og tid, og ruten som ble gått.

GPS og sporing

Mitt Spor bruker GPS-satelitter og Telenors mobilnett (LTE-M) til å beregne posisjonen til hunden din. Posisjonen sendes deretter via mobilnettet til appen på din mobil. Nøyaktigheten til sporingsenheten er +/- 10-20 meter under normale forhold, og har ubegrenset rekkevidde i Norge så lenge den har kontakt med GPS-satellitter og mobilnettet. Merk at løsningen kun fungerer utendørs.

Du kan ha flere sporingsenheter registrert i samme app, og enkelt dele en eller flere med familie eller hundepassere. De som skal ha tilgang må laste ned applikasjonen og opprette en egen Telenor ID-bruker om de ikke har det fra før.

i

Legg til sporingsenhet

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Sporingsenheter

  3. Trykk på Registrer ny sporingsenhet

  4. Skriv inn hundens navn og trykk Neste

  5. Legg til bilde av hunden og velg farge posisjonsikonet skal vises med i kartet (du kan legge til bilde senere også.)

  6. Skriv inn Serienummer og PIN-kode (du finner dette i pakningen til sporingsenheten)

  7. Huk av for å godta vilkår og betingelser

    • NB! Mitt spor koster 79,-/mnd, og abonnementet blir koplet til din Telenor ID når du er ferdig med registreringen. Les gjennom vilkårene før du bekrefter.

  8. Velg Bekreft kjøp

For at sporingsenheten skal oppdatere seg første gang, må du ta den med ut slik at den får GPS-forbindelse.

Legg til sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

i

Oppdater sporingsenhet

  1. Legg sporingsenheten til lading.

  2. Sørg for mobilen er i nærheten av sporingsenheten.

  3. Gå til Innstillinger.

  4. Velg Oppdater sporingsenhet.

  5. Gi appen tilgang til Bluetooth og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det.

  6. Dersom ny oppdatering er tilgjengelig, vil det stå Oppdatering påkrevd på sporingsenheten.

  7. Trykk på Oppdater sporingsenhet.

  8. Oppdateringen tar 2-3 minutter. Vennligst vent til du får varsel om at oppdateringen er fullført.

Oppdater Sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

i

Del sporingsenhet

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Sporingsenheter

  3. Trykk på sporingsenheten du ønsker å dele

  4. Bla ned og velg Del sporingsenhet med en annen bruker

  5. Send lenken som dukker opp til personen du vil dele med - f.eks. via SMS


Personen må åpne lenken innen 7 dager for å få tilgang til den delte sporingsenheten.

Vedkommende må også opprette en egen Telenor ID-bruker om de ikke har det fra før.

Det er mulig å trekke tilbake ubrukte invitasjoner og slette eksisterende delinger

Del sporingsenhet - Hjelp til Mitt Spor

i

Slett sporingsenhet

Når en sporingsenhet er registrert, kan du finne den igjen under Innstillinger.

Du bør kun slette sporingsenhet fra appen dersom noen andre skal overta den. Etter at den er slettet, kan den legges til på nytt på annen bruker.

Merk at enheten kun slettes fra appen. Abonnementet fortsetter å løpe, og du kan legge til enheten igjen når som helst. Dersom du ønsker å si opp Mitt Spor-tjenesten helt, må du ta kontakt med kundeservice

  1. Velg Sporingsenheter

  2. Trykk på Sporingsenheten du ønsker å slette

  3. Scroll ned og velg Slett sporingsenhet

  4. Trykk Bekreft

Opplever du problemer med Mitt Spor?

Undersøk først om problemet kan løses ved å følge tipsene nedenfor. Ofte vil løsningen være å forsøke en eller flere av disse punktene. Dersom du fremdeles opplever problemer, send oss en henvendelse ved å benytte kontaktskjema for Mitt Spor.

Oppdater appen og sporingsenheten

De fleste problemene kan løses ved å installere de siste oppdateringene av appen og firmware/programvare til sporingsenheten. Se etter oppdateringer regelmessig og hold både appen og sporingsenheten oppdatert for å få nytte av de siste forbedringene.

i

Oppdater appen

Søk opp Mitt Spor-appen i AppStore eller Google Play og oppdater til nyeste tilgjengelige versjon

i

Oppdater sporingsenhet

  1. Legg sporingsenheten til lading.

  2. Sørg for mobilen er i nærheten av sporingsenheten

  3. Gå til Innstillinger

  4. Velg Oppdater sporingsenhet

  5. Gi appen tilgang til Bluetooth og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det

Dersom ny oppdatering er tilgjengelig, vil det stå Oppdatering påkrevd på sporingsenheten

  1. Trykk på Oppdater sporingsenhet

  2. Oppdateringen tar 2-3 minutter. Vennligst vent til du får varsel om at oppdateringen er fullført.

Opplever du problemer med å oppdatere sporingsenheten? Det er oppdaget en feil i en eldre firmwareversjon som gjør at enkelte ikke får oppdatert.
Følg denne veiledningen for å løse problemet.

i

Manglende oppdatering av posisjoner

  1. Slå av sporingsenheten ved med å holde knappen til det lyser rødt, slipp knappen og vent til lyset slukker. 

  2. Slå på sporingsenheten ved med å holde inne knappen til det lyser grønn, slipp knappen og vent. 

  3. Gå utendørs med sporingsenheten.

  4. Trykk på «Finn hund» i Mitt Spor appen. 

  5. Gi appen tilgang til Bluetooth og/eller Posisjon/Stedstjenester dersom den ber om det.

  6.  Gå en tur til sporingsenheten vises i kartet i appen. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår, f.eks. i hånden din.

  7. Det kan ta opptil 10-15 minutter for å finne sporingsenheten pga. GPS-data som må oppdateres. 

Dersom sporingsenheten ikke er funnet i løpet av 15 minutter: 

  1. Ikke trykk Stopp i appen, men la Finn hund fortsette å søke.

  2. Slå av sporingsenheten ved med å holde knappen til det lyser rødt, slipp knappen og vent til lyset slukker. 

  3. Slå på sporingsenheten ved med å holde inne knappen til det lyser grønn, slipp knappen og vent. 

  4. Sørg for at sporingsenheten er i bevegelse mens søket pågår.

Posisjonen til sporingsenheten vises i løpet av rundt 10-15 minutter.

Skru av og på

Skru sporingsenheten av og på ved å holde inne knappen på toppen av sporingsenheten.

  1. Skru av: Hold til det lyser fast rødt. Slipp deretter knappen og vent til lyset slukker.

  2. Skru på: Hold til det lyser fast grønt. Slipp deretter knappen. Sporingsenheten begynner å blinke gult/oransje.

Lading

  • Ta sporingsenheten ut av beskyttelsesdekselet før lading

  • Legg sporingsenheten på ladeplaten

  • Pass på at ladeplaten ligger med logoen pekende opp 

  • Pass på at sporingsenheten ligger med logoen pekende opp på ladeplaten

  • Ladeplaten lyser blått når du legger enheten til lading.

  • Sporingsenheten blinker grønt når den lader og lyser grønt når den er ferdigladet.

  • Dersom ladeplaten ikke lyser blått eller sporingsenheten ikke lyser grønt, forsøk å bytte strømadapter og/eller USB-kabel til ladeplaten.

Ladeplater

ladeplate - hjelp til mitt spor
?

Defekt eller ødelagt utstyr

Hvis du opplever problemer med utstyret, ta kontakt med oss på epost via dette skjemaet - Mitt Spor - kontaktskjema.

?

Mistet PIN-kode

PIN-koden brukes når du skal registrere sporingsenheten i appen, men er ikke tilknyttet SIM-kortet.

Har du mistet arket med PIN-koden som fulgte med sporingsenheten, kan du ta kontakt med oss for videre hjelp; Mitt Spor - kontaktskjema.

?

Problemer med innlogging

Følg våre veiledninger for feilsøking på Telenor ID dersom du opplever problemer.

?

Manglende varsler

Undersøk at varsler er aktivert for Mitt Spor-appen. Du kan skru av eller på varslinger under innstillinger på mobilen.

Android:

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Varsler

  3. Velg Se alle

  4. Aktiver Vis varsler på Mitt Spor-appen

iOS:

  1. Velg Innstillinger

  2. Velg Varslinger

  3. Finn Mitt Spor i listen over applikasjoner

  4. Aktiver Tillat varslinger

?

Mangler egen GPS-posisjon

Undersøk at Mitt Spor-appen har tillatelse til å bruke GPS/ Posisjon/Lokasjon/ Stedstjenester. Dette finner du gjerne under Innstillinger på mobilen din.