I 1993 startet mobiltiden for alvor i Norge. Televerket (senere Telenor) lanserte GSM-systemet (2G), og for første gang kunne nordmenn sende SMS til hverandre. Men over tid har behovene våre endret seg radikalt – samtidig som ny, mer ressurseffektiv og klimasamart teknologi har åpnet for helt andre muligheter. Tiden er derfor kommet for å slukke 2G-nettet.

– 2G-nettet har tjent oss godt over veldig lang tid, men drøye 30 år etter lanseringen har det spilt ut sin rolle. 4G og 5G er i dag vesentlig robustere nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.

— Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor

Livet etter 2G

I Telenor gjennomfører vi akkurat nå en stor modernisering av hele mobilnettet. I den forbindelse har vi allerede slukket 3G-nettet – og nå faser vi også ut 2G.

Kjapp huskeliste for 2G-slukkingen

  • 2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2025.

  • Utstyr og tjenester som kun bruker 2G vil ikke fungere etter slukkingen, og må derfor byttes ut.

  • Kunder med 2G-utstyr vil varsles i god tid før slukkingen.

De frigjorte 2G-frekvensene skal brukes til å forsterke 4G-dekningen og gi enda bedre kapasitet til 5G-nettet. Alt dette betyr bedre brukeropplevelser og dekning i verdensklasse der du er. Les mer om vår 5G-utbygging ›

Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor, kan alt om 2G-nettet
Ole Andreas Ræstad takker 2G for følget – og ser fremover mot nye nettmuligheter.

– Veldig få kunder bruker i dag 2G-nettet – og i tillegg har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil bare påvirke de som har utstyr som kun støtter 2G. Vi vil derfor varsle kunder med 2G-utstyr i god tid før slukkingen, slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger, forklarer Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor.

Nedenfor får du svar på de vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen. Er det noe mer du lurer på, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her får du både hjelp, informasjon og gode tilbud på erstatningsutstyr.

De vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen

  • Hva er 2G?

    2G står for andre generasjons mobiltelefonteknologi. 2G-nettet ble lansert på begynnelsen av 1990-tallet, og forbedret bl.a. lydkvaliteten på samtaler og gjorde det mulig å sende SMS. 2G støttet etter hvert også enkle internettjenester, e-post og MMS.

  • Hvorfor skal 2G-nettet slukkes?

    Teknologien utvikler seg raskt og eldre nettverk blir gradvis utdaterte. Samtidig endres bruksmønstrene til kundene våre – med stadig større krav på kapasitet og hastighet. Slukkingen er derfor en del av vårt moderniseringsprogram i hele nettet, og frekvensbåndene som brukes til 2G vil bli brukt til å ytterligere forbedre ytelsen på 4G og 5G. Dette er mer effektive teknologier som gjør at vi kan tilby bedre tjenester til kundene våre. Les mer om 5G-utbyggingen ›

    NKOM (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) skriver også om 2G-slukkingen. Les mer her >

  • Når slukkes 2G-nettet?

    2G-nettet fungerer som normalt ut 2025.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for meg?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil primært påvirke deg som har utstyr som kun støtter 2G:

    • Eldre mobiltelefoner, nettbrett, modem, klokker osv. som kun støtter 2G-teknologi vil ikke lenger kunne koble seg til mobilnettet.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer, bruker fremdeles 2G-teknologi for kommunikasjon. Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

     Ny mobiltelefon? Sjekk nettbutikken >

  • Hvilket utstyr støtter kun 2G – og hva skjer med det?

    Alle SIM-kort og alt utstyr som kun støtter 2G, vil miste tilgangen til mobilnettet. Dette gjelder bl.a.: 

    • Mobiler: Doro 6060, Doro 2424, Doro 1370, Doro 1372, Doro 6040, Doro 6041 og Doro PhoneEasy 624.

    • Nettbrett: iPad, iPad2, Galaxy Tab 10.1, Galaxy Tab 2 10.1 og Galaxy Note 10.1.

    • Modem: Telit GE864-QUAD, Telit GE864-QUAD V2, SIMCOM SIM900 og Neoway Technology M660.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer: Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

    NB: Kunder med 2G-utstyr vil bli varslet i god tid før slukkingen.

    Nytt utstyr? Sjekk nettbutikken >

  • Hvordan vet jeg om jeg har utstyr som bare fungerer med 2G?

    Vi vil varsle kunder med 2G-utstyr i god tid før slukkingen, slik at det ikke skal være noen usikkerhet om hvilket utstyr som blir berørt. Ta gjerne kontakt med kundeservice hvis er noe du lurer på, eller besøk nærmeste Telenorbutikk.

  • Vil 2G-slukkingen påvirke min dekning?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G- og/eller 5G-dekning der de bor. 2G-slukkingen vil kun påvirke utstyr som ikke fungerer med 4G og 5G. Sjekk dekningskartet >

  • Er det bare Telenor som slukker 2G-nettet?

    Nei, Telia legger også ned sitt 2G-nett i samme periode.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for bedrifter?

    Mange bedrifter har utstyr og tjenester som er avhengige av 2G. Disse må oppgraderes og byttes ut. Her har vi samlet den viktigste informasjonen >

  • Hva betyr 2G-slukkingen for klima og miljø?

    2G-nettet er basert på gammel, energikrevende teknologi. I forbindelse med moderniseringen av mobilnettet, bytter vi ut eldre utstyr med mer klimasmarte, energieffektive og bærekraftige løsninger.

  • Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp eller mer informasjon?

    Hvis du er usikker på hva slukkingen vil bety for deg, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her kan du få både hjelp, informasjon og gode tilbud på utstyr som vil virke også etter at 2G er slukket.