Hjelp med PIN- og PUK-kode

Vi hjelper deg med å finne riktig kode når mobilen har gått i lås.

Jeg er ansatt

Som ansatt med bedriftsabonnement er det flere måter du kan få tak i din PUK-kode på.

Du kan hente din PUK-kode kostnadsfritt på Mine Sider og i Mitt Telenor. Kundeservice kan også hjelpe deg, men da har det en kostnad på 199 kr per gang.

Er du administrator eller hjelper ansatte i bedriften, finner du mer info lengre ned på siden.

Finne PUK-kode på Mine Sider

  1. Logg inn på Mine Sider

  2. Velg Mobil og abonnement

  3. Velg abonnementet det gjelder

  4. Velg enheten eller SIM-kortet det gjelder under Enheter og SIM

  5. Trykk på knapper Vis under PUK1 eller PUK2.
    Vis-knappen
    er kun synlig om du er registrert bruker av abonnementet.

Logg inn på Mine Sider

Finne PUK-kode i Mitt Telenor

  1. Bla ned til Enheter

  2. Velg nummeret/enheten det gjelder

  3. PUK-koden ligger øverst, samme med info om SIM-nr, IMEI og muligheter til bestille/aktivere eller sperre SIM-kort

  4. Hvis det ikke ligger PUK-kode øverst, skyldes det at du ikke er registrert som bruker av abonnementet

Låst ute fra mobilen fordi du ikke kommer forbi PIN-koden?

Hvis du har vært innlogget i Mitt Telenor appen med mobilen din tidligere og har tilgang til WiFi, så kan du finne PUK-koden din ved å følge disse stegene:

  1. Slå av mobilen

  2. Ta ut SIM-kortet av mobilen

  3. Slå på mobilen uten SIM-kortet i

  4. Tast inn eventuell vanlig låsekode til mobilen, og åpne Mitt Telenor App

Problemer med å logge inn med Telenor ID?

Skal du registrere deg for første gang, eller har problemer med innlogging? Trykk på knappen under for å få hjelp og veiledning til innlogging.

  • Endre eller lage ny PIN-kode

    Når du skrur på mobilen kan du lage ny PIN-kode ved å taste inn PUK-koden.

    1. Skriv inn PIN-koden feil tre ganger

    2. Oppgi PUK-koden på 8 siffer

    3. Skriv inn ny PIN-kode (denne velger du selv)

    4. Gjenta den nye PIN-koden

    Neste gang du blir bedt om å skrive inn PIN-kode kan du skrive inn den nye du har laget. Det er også mulig å endre PIN-koden under Innstillinger til mobilen, men fremgangsmåten kan variere avhengig av type mobil.

  • Trenger jeg PIN, PUK eller skjermlås?

    Når mobilen er låst vil den be om en kode. Normalt vil det stå på skjermen hvilken kode den ber om, men det kan noen ganger være litt forvirrende å skille disse fra hverandre.

    Dette er de vanligste kodene:

    • Skjermlåskode

      En 4- eller 6-sifret kode, eventuelt et mønster du bruker for å åpne skjermen på mobilen.

    • PIN-kode

      En 4-sifret kode som tilhører SIM-kortet. Denne koden er personlig og kan endres.

    • PUK-kode

      En 8-sifret kode som tilhører SIM-kortet. Denne koden kan ikke endres.

    PIN-koden trenger du for å få dekning hvis mobilen har vært avskrudd. Har du glemt denne, kan du åpne opp mobilen med PUK-koden til SIM-kortet.

    Merk: Dersom mobilen ikke spesifikt ber om PIN- eller PUK-kode, er det stort sett en skjermlåskode som skal tastes inn.

  • Tastet feil PUK-kode

    Du har 10 forsøk på å taste riktig PUK-kode. Taster du feil PUK-kode mer enn 10 ganger, blir SIM-kortet blokkert og du vil trenge et nytt kort.

    Slik bestiller du nytt SIM-kort i Mitt Telenor

Jeg administrerer eller hjelper ansatte i bedriften

I utgangspunktet er det aller enklest at brukeren av abonnementet gjør dette selv i Mitt Telenor eller på Mine Sider. Men du som er administrator i Min Bedrift kan gjøre det på vegne av en ansatt. Det er gratis å bruke Min Bedrift. Ber du derimot kundeservice å gjøre dette, faktureres bedriften 199,- per gang.

  • Hjelp din ansatt med å finne PUK-kode

    • Logg deg inn i Min Bedrift

    • Velg Søk på mobilnummer eller navn, deretter følger du steg for steg

    Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under Vi hjelper deg

  • Registrer abonnement på en bruker i Min Bedrift

    Logg deg inn i Min Bedrift og finn ut om du har:

    • Abonnementer som mangler viktig informasjon

    • Velg Endre abonnementsbruker, deretter følger du steg for steg

    Lurer du på noe underveis finner du veiledninger i Min Bedrift under Vi hjelper deg

Fant du ikke svar på det du lurte på?