Hjelp med SIM-kort og eSIM

Her finner du alt du trenger å vite om bestilling og aktivering av SIM-kort, både som ansatt og som administrator.

Jeg er ansatt

Hva er SIM-kort?

SIM-kort er et fysisk kort som du plasserer i utstyret hvor det skal brukes. Dagens SIM-kort er et Multi-SIM hvor du kan velge mellom 3 størrelser, avhengig av utstyr.

eSIM er et elektronisk SIM-kort som kan programmeres og aktiveres digitalt. Med eSIM kan du koble utvalgte telefoner, iPader og smartklokker til mobilnettet eller WiFI.

Aktivere SIM-kort

Du kan aktivere SIM-kort på Mine Sider, i Mitt Telenor eller ved å ringe kundeservice.

  • SIM-kortet som skal aktiveres kan ikke være aktivert på et annet nummer

  • SIM-kortet må være nytt eller aktivert i løpet av de siste 6 md.

  • Aktivering tar normalt inntil 15 minutter, og ditt gamle SIM-kort blir automatisk deaktivert

  • Aktivere SIM-kort på Mine Sider

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg abonnementet du ønsker å bestille SIM-kort til

    3. Velg enheten det gjelder under Enheter og SIM

    4. Trykk på Aktiver SIM

    5. Logg inn med BankID

    6. Skriv inn SIM-nummer på kortet du skal aktivere og trykk Gå videre

    7. Trykk på Bekreft aktivering

    Aktivering av eSIM gjøres ved hjelp av en QR-aktiveringskode.

    Les mer om hvordan du aktiverer eSIM på forskjellige støttede enheter her.

  • Aktivere SIM-kort i Mitt Telenor App

    1. Scroll ned til Enheter

    2. Velg enheten du ønsker aktivere nytt SIM-kort på

    3. Trykk på Aktiver SIM-kort

    4. Skriv inn SIM-kortnummeret (20 siffer: 89470000 YYMMDD XXXXXX)

    5. Trykk på Aktiver SIM-kort

    6. Identifiser deg med BankID for å fullføre aktiveringen

    Nytt SIM-kort aktiveres innen 4 timer, men som regel tar det kun noen få minutter.

    Hvis du ikke finner enheten du ønsker aktivere SIM-kortet på under Enheter, kan du gå inn på selve abonnementet og finne det under SIM-kort der (f.eks. på Data-SIM eller Tvilling-SIM).

  • Aktivere eSIM

    En guide til å aktivere eSIM finner du her: Slik bestiller og aktiverer du eSIM

  • Får du det ikke til? Her er noen tips

    Her er noen tips om hva du kan prøve før du ringer oss:

    • Skru av mobiltelefonen eller enheten en gang til. La den være av i et par minutter før du skrur den på igjen.

    • Hvis du ikke finner abonnementet på Mine Sider eller Mitt Telenor-appen så kan det komme av at ditt mobilnummer ikke er registrert på deg, men på arbeidsgiver. Det er en forutsetning for å kunne bruke Mine Sider og Mitt Telenor at ditt mobilnummer er registrert med navn og fødselsdato. Dette gjøres normalt sett av din arbeidsgiver og det kan enkelt gjøres i Min Bedrift.

    Virker ikke noen av disse tipsene, da må du gjerne chatte eller ringe oss.

    Andre nyttige tips når du bytter SIM-kort på mobilen er:

    • Du kan lage din egen PIN-kode for SIM-kortet, da kan du velge en kombinasjon du husker. Denne brukes hver gang du skrur på telefonen. På de fleste mobiltelefoner kan du bytte PIN-kode ved å gå inn på innstillinger.

Bestille SIM-kort

Hvis du trenger nytt SIM-kort, kan du enkelt bestille det selv uten å gå via en administrator hos din arbeidsgiver.

Du kan bestille nytt SIM-kort på Mine Sider, i Mitt Telenor, ved å ringe kundeservice eller dra innom en forhandler.

  • Det er kun eier og bruker av abonnementet som kan bestille nytt SIM-kort

  • Ved bestilling av fysisk SIM-kort er leveringstid normalt 6-8 virkedager

  • Nytt fysisk SIM-kort koster 100,- (Ved kjøp hos forhandler kan prisen variere)

  • Bestille SIM-kort på Mine Sider?

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg abonnementet du ønsker å bestille SIM-kort til

    3. Velg enheten det gjelder under Enheter og SIM

    4. Trykk på Bestill nytt SIM

    5. Velg typen SIM-kort du ønsker å bestille - Vanlig SIM-kort eller eSIM

    6. Trykk på Gå videre

    7. Huk av for at du godtar vilkårene og trykk på Bestill

  • Bestille SIM-kort i Mitt Telenor App?

    1. Scroll ned til Enheter

    2. Velg ønsket enhet

    3. Nederst, trykk på Bytt SIM-kort

    4. Velg Fysisk SIM-kort eller eSIM

    5. Les meldingen om BankID på mobil, og trykk på "Jeg forstår"

    6. Sjekk at leveringsadressen er korrekt (ved bestilling av fysisk SIM-kort), og huk av for at du godtar kjøpsvilkårene

    7. Trykk på Bekreft kjøp

    Fysisk SIM-kort sendes til deg per post, og ankommer etter 5-7 dager.

    Du finner QR-koden du trenger til å aktivere eSIM under "SIM-kort" på abonnementet etter noen få minutter.

Problemer med aktivering av SIM?

  • Hvor finner jeg SIM-nummer?

    SIM-nummer finner du på baksiden av SIM-kortet og på brevet du fikk sammen med SIM-kortet ved bestilling.

    SIM-nummer starter på 8947 og inneholder totalt 20 siffer.

  • Jeg får feilmelding på Mine Sider eller Mitt Telenor

    Feilmeldingen du mottar når du forsøker å aktivere vil si noe om hva som feiler:

    • Ugyldig SIM-nummer - Dersom SIM-nummer har for få tegn eller er i feil format. Kontroller at du har skrevet inn riktig SIM-nummer.

    • SIM-nummer er allerede under aktivering - Aktiveringen er underveis, men ikke oppdatert. Vent inntil 15 minutter og prøv igjen.

    • SIM-kort er i bruk på et annet nummer - SIM-kortet er aktivert, men ikke mot nummeret du forsøker. Det kan tenkes du har aktivert det mot et ekstra-SIM slik som Tvilling eller Data-SIM.

    • SIM-kort har vært inaktivt for lenge - Dersom SIM-kortet har vært inaktivt i mer enn 6 md., kan det ikke aktiveres på nytt. Bestill nytt SIM-kort for å løse problemet.

    • SIM-kort er allerede aktivert - SIM-kortet er aktivert på nummeret. Hvis du fortsatt ikke har dekning, kan du forsøke å skru mobilenheten av og på.

    Får du andre feilmeldinger som ikke er godt nok beskrevet, kan du kontakte kundeservice for videre hjelp.

  • Jeg får feilmelding på mobilen

    Det kan være flere årsaker til at du får feilmelding om SIM-kort på mobilen. Vanlige feilmeldinger er SIM-kort mangler, Ugyldig SIM, Inaktivt SIM og SIM blokkert.

    Dersom du opplever noen av disse vil vi anbefale å teste ut følgende:

    • Sjekk at SIM-kortet er plassert riktig i mobilen

    • Forsøk å aktivere SIM-kortet på nytt - dersom du mistenker at det ikke har blitt aktivert

    • Sjekk om SIM-kortet fungerer i en annen telefon. (Dette kan hjelpe å avdekke om problemet ligger på mobilen eller SIM-kortet)

    Gjelder problemet kun én mobilenhet kan problemet skyldes feil på mobilen eller at mobilen er operatørlåst.

    Dersom mobilen er operatørlåst, må du kontakte leverandøren du kjøpte mobilen hos for å få denne åpnet for andre SIM-kort.

Hjelp med PIN/PUK-kode

Trenger du hjelp til å bytte PIN eller finne PUK-koden? Gå til vår side for hjelp med PIN/PUK via knappen under.

Hjelp med PIN- og PUK-kode

Jeg administrerer eller hjelper ansatte i bedriften

  • Logg inn i Min Bedrift for å hjelpe din kollega

    I utgangspunktet er det aller enklest at brukeren av abonnementet gjør dette selv i Mitt Telenor eller på Mine Sider. Men du som er administrator i Min Bedrift kan gjøre det på vegne av en ansatt. Det er gratis å bruke Min Bedrift. Ber du derimot kundeservice å gjøre dette, faktureres bedriften 199,- per gang.

    Slik gjør du:

    • Logg deg inn i Min Bedrift og skriv inn mobilnummeret til den enheten som du skal aktivere SIM-kortet på, deretter følger du steg for steg.

    • Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under: Vi hjelper deg.

  • Registrere abonnement på en bruker i Min Bedrift

    Skal brukeren av abonnementet aktivere SIM-kortet selv er det en forutsetning at mobilnummer er registrert med navn og fødselsdato. Dette kan du som administrator enkelt gjøre i Min Bedrift.

    Slik gjør du:

    • Logg deg inn i Min Bedrift og finn ut om du har: Abonnement som mangler viktig informasjon. Velg: Endre abonnementsbruker, deretter følger du steg for steg.

    • Lurer du på noe underveis så finner du veiledninger i Min Bedrift under: Vi hjelper deg.