Jobbmobil
Jobbmobil
- Mobil

– For mange handler jobbmobilen om mer enn bare jobb

Publisert: 19. januar 2021 kl. 15:16

Da er det også viktig at de ansatte får bruke mobilen som sin egen. Slik kan bedriften tillate dette – uten at det går ut over kontrollen.

– Det å skape en attraktiv arbeidsplass handler ofte om to ting: Å ta vare på eksisterende ansatte, men også tiltrekke seg nye, sier Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift.

Dette innebærer gjerne å se nærmere på hva de ansatte bryr seg mest om i det daglige.

– Selv om pensjonen kanskje utgjør fire ganger så mye som mobiltelefonen, er det kanskje ikke pensjonen du diskuterer med vennegjengen om du er 24 år, sier Moen.

– Har du derimot fått en iPhone 12 som jobbmobil samme uka som den ble lansert...

– Mange setter dermed høye krav til jobbmobilen – ofte høyere enn det som er forenlig med hva arbeidsgiver ønsker å betale for.

— Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift

Full fleksibilitet – og full kontroll

– For mange handler jobbmobilen om mer enn bare jobb – den brukes også til private gjøremål gjennom hele resten av døgnet. Den friheten de ansatte føler ved at de kan bruke mobilen som deres egen, bør ikke undervurderes, sier Moen, og legger til:

– Mange setter dermed høye krav til jobbmobilen – ofte høyere enn det som er forenlig med hva arbeidsgiver ønsker å betale for.

Løsningen på dette er den nettbaserte tjenesten mPort fra Telenor. Her kan den ansatte selv velge hvilken jobbmobil de vil ha, og ordne alt det praktiske knyttet til kjøpet selv – akkurat som i en vanlig nettbutikk.

– Utgangspunktet er at arbeidsgiver dekker mobilkjøpet for alle ansatte, opp til en fastsatt beløpsgrense. Ønsker en ansatt en mobil som koster mer enn dette, er det enkelt å betale mellomlegget selv, sier Kai André Kaasbøll, i Strategi og Marked i Telenor Bedrift.

I mPort vil de ansatte se beløpet de selv skal betale, etter at virksomhetens støtte er trukket fra totalprisen.

– Har du lyst på en helt ny og litt dyrere mobil – og skal du ta deg råd til å dekke mellomlegget? Nå har du valget selv – og denne fleksibiliteten ser vi at mange ansatte setter stor pris på, sier Kaasbøll.

Løsningene som gir fornøyde ansatte – og bedriften kontroll
info icon

mPort kort oppsummert:

Bedriften får:

  • En løsning som kan etterleve bedriftens egen policy

  • Styrt hvilke tjenester og innhold som skal tilgjengeliggjøres overfor de ansatte

  • Én kanal inn til relevante tjenester

  • Effektiv digitalisering av manuelle prosesser

  • En ressurs- og kostnadsbesparende løsning

  • Kostnadskontroll og enkel budsjettering

Den ansatte får:

  • Frihet til å velge ønsket terminal, eventuelt med egenandel

  • Tydelige rammer for beløp/tidspunkt/historikk for bytte av enheter

  • Kun relevant informasjon basert på bedriftens avtale med Telenor

Kai André Kaasbøll, i Strategi og Marked i Telenor Bedrift.
FRITT VALG: De ansatte setter pris på å kunne velge jobbmobil selv, basert på egne ønsker og behov, sier Kai André Kaasbøll, Strategi og Marked i Telenor Bedrift. Foto: Ole Ekker / NewsLab

Unngår forskjellsbehandling

Slik kan arbeidsgiver også sikre at enkelte ansatte ikke føler seg forskjellsbehandlet i forhold til andre kollegaer. Samtidig er det tydelig hvilket nivå virksomheten har lagt seg på, og hva de faktisk dekker.  

– Her er det helt likt for alle, enten du sitter i ledelsen eller kommer rett fra skolebenken. Det er et fint demokratisk prinsipp. Sitter en kollega med en helt ny toppmodell ved lunsjbordet, kan du være sikker på at han eller hun har fått denne på de samme vilkårene som gjelder for deg, sier Kaasbøll.

Les også: Slik ble mPort løsningen da Trøndelag ble sammenslått

– Så oppstår gjerne spørsmålet: Hvor mye penger er det egentlig greit å bruke på en mobiltelefon til en ansatt?

— Kai André Kaasbøll, Strategi og Marked i Telenor Bedrift.

Gjelder også mobilbruken

– Noen ansatte bruker gjerne mer data enn andre. Kanskje bruker de også mobilen til tilleggstjenester – mens andre ikke tør å bruke mobilen like mye som de skulle ønske, av frykt for å belaste bedriften for mye, sier Moen. 

Han trekker frem mobilabonnementet Bedrift Splitt, som kan sikre likebehandling også ved bruk av jobbmobilen.

– Det er sjelden greit at noen tilfeldigvis skal få dekket mer enn andre, på uklare og tilfeldige vilkår. Med Bedrift Splitt kan arbeidsgiver sette en grense for mye de skal dekke av mobilregningen, slik at det blir likt for alle, sier Moen.

I praksis inkluderer dette ofte mer enn nok mobildata til at de ansatte kan få gjort jobben sin – og mer til.

– Skulle den ansatte trenge mer data, for eksempel på en ferietur, er det enkelt å betale for dette selv. Da kan de ansatte bruke mobilen akkurat som de vil, også til private gjøremål, uten å måtte engste seg for hva sjefen måtte mene, sier Moen.

info icon

Fordeler med Bedrift Splitt:

Lik behandling: Felles retningslinjer som er kjent blant alle kollegaer gir fornøyde ansatte.

Fleksibelt for arbeidsgiver: Splitt er en fleksibel løsning der forskjellige abonnementspakker kan settes sammen for ulike ansattgrupper.

Krever lite ressurser: Når de ansatte selv gjør private kjøp i Mitt Telenor betyr dette mindre administrasjon hos arbeidsgiver.

Kostnadskontroll: Virksomheten får god kostnadskontroll og enkel budsjettering fordi kostnaden per ansatt alltid er konstant.

Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift.
LIKT FOR ALLE: Med Telenors løsninger blir ingen ansatte forskjellsbehandlet, påpeker Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift. Foto: Jan Tore Eriksen / NewsLab

Bedre arbeidshverdag for alle

Med løsninger som mPort og Bedrift Splitt, unngår samtidig virksomheten mye unødvendig administrasjon.

– De ansatte ordner selv det praktiske knyttet til mobilkjøpet, og økonomiavdelingen får full kontroll over alle utgiftene knyttet til bedriftens mobilbruk – uten at de må gå den enkelte ansatte etter i sømmene, sier Kaasbøll.

HR-avdelingen vil også sette pris på at alle ansatte ved å bruke disse tjenestene også aksepterer retningslinjene som knytter seg til dem, påpeker han:

– Så oppstår gjerne spørsmålet: Hvor mye penger er det egentlig greit å bruke på en mobiltelefon til en ansatt? Ofte opereres det med uklare retningslinjer, som kanskje også ligger godt gjemt i en skuff. Dette er retningslinjer vi i Telenor kan bistå med å både utarbeide og oppdatere, slik at virksomheten alltid har kontroll på hvilke avtaler som er inngått med de ansatte, og hva de har tilgang på som følge av disse.

Løsningene som gir fornøyde ansatte – og bedriften kontroll

Vil du vite mer om våre løsninger?

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan dine ansatte kan bruke mobilen til det de vil – uten å belaste arbeidsgiver!

Ta kontakt