Frihet og kontroll
Frihet og kontroll
- Mobil

– Det er ren win-win i praksis

Publisert: 19. januar 2021 kl. 14:10

Slik får de ansatte jobbmobilen de selv ønsker, med nok mobildata til å bruke den fritt – samtidig som bedriften beholder full kontroll.

– Dagens IT-personell har ofte veldig mange og varierte oppgaver i løpet av en dag. Da blir det fort tidkrevende når det stadig dukker opp småoppgaver på personnivå …  spesielt når det er snakk om mange ansatte. Det kan bli veldig tidkrevende, sier Kai André Kaasbøll, Strategi og Marked i Telenor Bedrift.

Ofte kan disse «avbrytelsene» knyttes til de ansattes mobiler, et område som tradisjonelt har medført veldig mye administrasjon som ikke er forretningskritisk, sier Kaasbøll:

– Når alle 200 ansatte i en bedrift skal ha en ny mobil, eller ønsker mer data i mobilabonnementene sine, er det ikke gjort i en håndvending. Flere kunder har erfart at ett mobilkjøp gjerne medførte fire-fem e-postutvekslinger. Og brått har arbeidsdagen gått med til noe helt annet enn det du egentlig hadde på blokka av viktigere ting den dagen.

– Kundene våre ønsket en løsning der de ansatte selv kan gjøre flere av disse oppgavene, samtidig som de ansvarlige beholder kontrollen.

— Kai André Kaasbøll, Strategi og Marked i Telenor Bedrift.

Full frihet – og full kontroll

Det var slike tilbakemeldinger fra kunder om uønsket tidssluk som i sin tid gjorde at Kaasbøll tok initiativ til å utvikle mPort.

mPort er en nettbasert løsning som lar de ansatte selv stå for det praktiske knyttet til kjøp av mobiltelefoner og utstyr – i tråd med retningslinjer som settes av bedriften, slik at de fortsatt har full kontroll.

– Kundene våre ønsket en løsning der de ansatte selv kan gjøre flere av disse oppgavene, samtidig som de ansvarlige beholder kontrollen. Så da laget vi det, sier Kaasbøll.

Se løsningene som gir mindre detaljstyring og mer kontroll
Kai André Kaasbøll i Telenor Bedrift
MER FRIHET, MER KONTROLL: Kai André Kaasbøll, Strategi og Marked i Telenor Bedrift, har gjennom flere år utviklet nettportalen mPort i tråd med kundenes ønsker om å gi de ansatte større ansvar og frihet knyttet til kjøp av jobbmobilen – samtidig som virksomheten bevarer kontrollen. Foto: Ole Ekker / NewsLab

Velger mobil etter eget ønske

For de ansatte innebærer disse løsningene flere fordeler. Med mPort kan de for eksempel velge den mobilen de faktisk har lyst på.

– Dette er mulig ved at bedriften først setter en grense for hvor mye av kostnaden de dekker ved et mobilkjøp, for eksempel 8000 kroner hver 24. måned. Den ansatte får deretter tilgang til en nettbutikk, der han eller hun fritt kan velge sin egen mobil, akkurat som om de skulle kjøpt den i en hvilken som helst annen nettbutikk.

Skulle prisen på mobilen overstige grensen bedriften har satt, så kan den ansatte dekke dette mellomlegget selv.

– Vi ser at mange gjerne ønsker seg den nyeste iPhone-modellen. Dette er noe de tidligere ikke har kunnet få som jobbmobil, fordi det blir for dyrt eller ikke er helt relevant for jobben. Med mPort er dette mulig, sier Kaasbøll.

Han opplever at mange ansatte setter stor pris på en slik fleksibel løsning med større valgfrihet.

– De fleste har et personlig forhold til mobilen sin. Den er alltid med, enten du er på jobb eller ikke, selv om det i bunn og grunn er bedriften som betaler, sier Kaasbøll og legger til: – Da er det også viktig at du føler at du kan bruke mobilen som du vil, om du så må betale litt av det selv.

info icon

mPort kort oppsummert:

Bedriften får:

  • En løsning som kan etterleve bedriftens egen policy

  • Styrt hvilke tjenester og innhold som skal tilgjengeliggjøres overfor de ansatte

  • Én kanal inn til relevante tjenester

  • Effektiv digitalisering av manuelle prosesser

  • En ressurs- og kostnadsbesparende løsning

  • Kostnadskontroll og enkel budsjettering

Den ansatte får:

  • Frihet til å velge ønsket terminal, eventuelt med egenandel

  • Tydelige rammer for beløp/tidspunkt/historikk for bytte av enheter

  • Kun relevant informasjon basert på bedriftens avtale med Telenor

– Da får de heller ikke fullt utnyttet mulighetene mobilen åpner opp for – samtidig som de kanskje også begrenser seg i jobben.

— Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift

Også frihet til å bruke mobilen

Denne filosofien finner vi også igjen i mobilabonnementet Bedrift Splitt, der arbeidsgiver dekker et fast månedlig beløp per ansatt. Skulle de trenge mer data eller andre tjenester utover dette, kan de kjøpe det selv – som om de var privatkunder.

– En undersøkelse vi gjorde viste at mange ansatte er forsiktige med å bruke data av frykt for å bruke opp datapakkene sine. Men da får de heller ikke fullt utnyttet mulighetene mobilen åpner opp for – samtidig som de kanskje også begrenser seg i jobben, sier Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift.

– Så har du de som strømmer Netflix non-stop via jobbmobilen. Det er jo heller ikke alltid greit.

Med både mPort og Bedrift Splitt kan Telenor bistå med å sette opp et godt rammeverk og retningslinjer for hva arbeidsgiver skal dekke – noe som gir forutsigbarhet både for den ansatte og for bedriften.

Les også: Slik sikres bedriften forutsigbare utgifter – ned på krona

Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift
MOBILEN ER TIL FOR Å BRUKES: Da må det også legges til rette for privat bruk av jobbmobilen, uten risiko for bedriften, sier Nils Jørgen Moen, Business Development Manager i Telenor Bedrift. Foto: Jan Tore Eriksen / NewsLab

Automatiserte løsninger

– Både mPort og Bedrift Splitt er helt automatiserte løsninger, som baserer seg på retningslinjer bedriften selv setter. Dette er noe vi kan veldig mye om, og selvfølgelig hjelper til med å sette opp for den enkelte bedrift. Dermed får den ansatte et forutsigbart og fleksibelt forhold til mobilen, både på jobb og privat – i tråd med rammene som bedriften har satt, sier Kaasbøll.

Unngår man å bruke verdifull arbeidstid på å følge opp mobilbruken til hver ansatt, står bedriften også friere til å investere mer i noe som kommer alle til gode.

– Vi ser at de som tar i bruk Bedrift Splitt, tenderer til å gi litt ekstra data til de ansatte. Det er en win-win i praksis, for da sikres de ansatte nok data til jobbruk samtidig som de også føler at de kan bruke mobilen friere, sier Moen.

Han forteller videre at mange ansatte synes å sette pris på denne fleksibiliteten:

– Dermed kan også den som er på hytta og bruker Netflix som barnevakt, gjøre dette med god samvittighet. Skulle det da gå litt over, er ikke det den store kostnaden du må dekke selv, gitt alt jobben allerede har dekket av abonnementet og mobilen. Kanskje er det vel verdt for litt husfred, spøker Moen.

info icon

Fordeler med Bedrift Splitt:

Lik behandling: Felles retningslinjer som er kjent blant alle kollegaer gir fornøyde ansatte.

Fleksibelt for arbeidsgiver: Splitt er en fleksibel løsning der forskjellige abonnementspakker kan settes sammen for ulike ansattgrupper.

Krever lite ressurser: Når de ansatte selv gjør private kjøp i Mitt Telenor betyr dette mindre administrasjon hos arbeidsgiver.

Kostnadskontroll: Virksomheten får god kostnadskontroll og enkel budsjettering fordi kostnaden per ansatt alltid er konstant.

Oversikt i alle ledd

Ifølge Kaasbøll har selvbetjening på bedriftens premisser positive ringvirkninger på nesten alle arbeidsområder i bedriften:

– Hos økonomi får de for eksempel stålkontroll, og kan beregne ned på krona hvilke kostnader mobilbruken innebærer for virksomheten. Samtidig kan HR-avdelingen hele tiden vite at de ansatte er kjent med og har godtatt avtalene knyttet til mobilbruk, samt at det ikke oppstår forskjellsbehandling internt i bedriften.

Men også for de ansatte i IT-avdelingen, som gjerne har mest av den daglige kontakten med andre ansatte rundt mobilbruken, har den automatiserte flyten i mPort og Bedrift Splitt positive ringvirkninger.

– Utover at de slipper å involvere seg i hvert eneste mobilkjøp, kan de også bestemme hvilke mobiltelefoner de ansatte skal få velge mellom. Dette kan for eksempel handle om hvilke modeller IKT-avdelingen har kapasitet til å supportere, sier Kaasbøll.

Samtidig vil de nye mobilene som sendes ut til de ansatte være ferdig satt opp og klare til bruk – med tanke på nettverk, sikkerhet og andre ting som må være på plass og registreres.

mPort
ENKELT I BRUK: mPort er en web-basert løsning som forenkler innkjøp av mobil og tilbehør, både for de ansatte og bedriften. Foto: Ole Ekker / NewsLab

Godt grunnlag for digitalisering

– Med gode retningslinjer og brukerstyrte løsninger i bunnen, har bedriften et vesentlig bedre grunnlag for videre digitalisering, enn når alt bygger på manuelle prosesser, sier Kaasbøll.

Han peker på hvordan mange bedrifter i arbeidet med å digitalisere sine prosesser gjerne ender opp med forskjellige app-baserte løsninger på mobilen.

– Dette ser man allerede i stor grad med for eksempel timeføring eller levering av reiseregninger via mobilen. Med kontroll over hvilke mobiler som tilbys i mPort, har du også en trygghet i at de ansatte bruker utstyr som passer med resten av systemene dere bruker, sier Kaasbøll.

Kombinert med friheten som følger av Bedrift Splitt, er de ansatte godt skodd for en moderne arbeidshverdag, påpeker Moen:

– Mange gjør i dag mye av jobben sin via mobilen, ofte mens de er på farten. Enten du deltar i en videokonferanse eller skal ha tilgang på en presentasjon i skyen, kan du jobbe overalt – med høye hastigheter og enestående dekning i Telenors mobilnett.

Se løsningene som gir mindre detaljstyring og mer kontroll

Vil du vite mer om våre løsninger?

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan dine ansatte kan bruke mobilen til det de vil – uten å belaste arbeidsgiver!

Ta kontakt