Mobil

Hvilket mobilabonnement bør du velge?

Du er ikke alene om å spørre deg selv hvilket mobilabonnement du bør velge. Et lite hint, å finne det beste mobilabonnementet handler om mer hva som ser billigst ut. Her er 9 ting du bør tenke over før du velger mobilabonnement.

Dame med mobiltelefon som lurer på hvilket mobilabonnement hun burde velge

Skal du velge mobilleverandør på vegne av din arbeidsgiver eller din bedrift?

I så fall er denne sjekklista lur å gå gjennom – den vil hjelpe deg med å finne hvilket mobilabonnement som er best for deg.

1. Er dekningen god overalt?

Å si at 2020 kastet om på arbeidshverdagen vår ville være en underdrivelse. Over natten ble hjemmekontor normen, på godt og vondt.

Der noen omfavner den nye hverdagen, kan hjemmearbeidet butte mot og virke demotiverende for andre.

Kanskje et utendørs kafé-bord eller en tur på hytta en bedre løsning? Noen kan bli mer produktive og motiverte av å slenge seg på workation-trenden og dra med seg laptopen til en rorbu i Lofoten?

Uansett hva slags løsning som passer best, er Telenors dekning uslåelig.

Sjekk dekningskartet vårt for en komplett oversikt.

Mann med Telenor-dekning på mobilen som lurer på hvilket mobilabonnement som passer best for han.
De ansatte har med seg mobilen overalt, og da må de også kunne forvente å bruke den.

2. Går det kjapt nok?

For mange av oss finnes arbeidsplassen nå i skyen. Fra små tekstdokumenter og e-post til store videofiler og databaser foregår arbeidet i en kontinuerlig flyt mellom tastatur, skjerm og servere.

All verdens datapakker og dekning hjelper ikke stort om denne flyten stanses av forsinkende flaskehalser i båndbredden.

Hos Telenor ligger 4G-dekningen som et teppe utover landet, med nok hastighet nesten uansett hvor de ansatte velger å jobbe.

Kombinasjonen raskest og best dekning har ført til at Telenor i 2020 ble kåret til det beste norske mobilnettet.

3. Kan det gå kjappere?

Den neste milepælen innen mobilnett heter 5G, og i løpet av de neste årene vil det rulles ut for fullt over hele landet.

Med 5G blir nettet i snitt ti ganger kjappere enn dagens 4G-nett. Og det trengs - overgangen til skyen akselererer stadig, mens tingene vi omgir oss med blir stadig smartere og behøver mer nettkapasitet.

Enten du vil fjernstyre miljøsmarte plantevern-roboter i landbruket, legge opp et nettverk av sensorer for å måle luftkvalitet eller ta bortekontor på fjellet vil 5G dekke alle behov.

Og Telenor leder an i utbyggingen. Innen 2024 vil Telenors 5G-nett ha samme nasjonale dekningsgrad som dagens 4G-nett – 99.9 prosent. Samtidig oppgraderes 4G-nettet til den mest moderne standarden.

Med 5G går det lynkjapt på Telenors mobilnett
Når Telenor nå bygger ut 5G-nettet, kan du forvente ekstreme hastigheter på mobilen.

4. Har de ansatte nok data?

Om bedriften din er som bedrifter flest, trenger den ikke bare internett. Den trenger mye internett.

I en digitalisert arbeidshverdag er det viktigere enn noensinne å ha gode reserveløsninger på labben om bredbåndet eller ruteren skulle svikte.

Det handler ikke bare om å ha et mobilnett å koble seg på, men om å ha nok data til mer enn bare hverdagsbruk av nettet – der og da.

Dermed må ikke videomøtet med den viktige kunden avlyses, og den store prosjektfilen kan fortsatt lastes opp, uten plutselig stans eller høye kostnader for overforbruk.

Telenors bedriftsabonnement Flyt løser dette med automatiske datapakker til lav kostnad når forbruket går over en viss grense.

5. Er kostnadene oversiktlige?

Variasjoner i bruk gjør gjerne mobilkostnader til en uviss utgiftspost på budsjettet. Å legge bånd på ansattes mobilbruk for å få kontrollen tilbake kan fort føre til at man begrenser seg og blir mindre effektiv.

Da er det bedre å velge et abonnement som gir en klar og god oversikt over kostnadene - og hvor konsekvensene for å gå over datagrensene ikke fører til røde tall på bunnlinja.

Med sin generøse datapakkeløsning er Telenors bedriftsabonnement Flyt både fleksibelt og forutsigbart på samme tid, noe som gir ro til bedriften og armslag til de ansatte.

Ansatte som arbeider utendørs
Det gjelder å ha god dekning, raske hastigheter og nok data når de ansatte i stadig større grad tar med seg jobben ut fra kontoret.

6. Tenker leverandøren helhetlig?

Å være en god mobilleverandør handler om mer enn bare enn å levere en summetone – det dreier seg om å være en partner som også hjelper med alt som er relatert til en aktiv mobilhverdag.

Men en totalleverandør kan du slippe å bruke tid på å tenke over hvilke tjenester som vil snakke best med hvilke programvarepakker, sette opp sikkerhetskopiering eller researche nettmøteløsninger.

Med sin bredde og tyngde stiller Telenor i særklasse som totalleverandør på alt fra sikkerhet til arbeidsverktøy. Vil du holde utstyrsparken oppdatert til en lavere pris, tilbyr vi også vår enkle SWAP-avtale, som lar de ansatte bytte til nyeste mobilmodell hvert år – eller webportalen mPort, der de ansatte står fritt til å velge sin egen jobbmobil.

7. Hvem styrer sentralbordet?

Når det sentraliserte kontorlivet brytes opp i ørten biter er det et viktig spørsmål som snart melder seg:

Hvem tar telefonen?

Det er på sin plass med et sentralbord tilpasset en ny tid, som lar ansatte besvare innkommende anrop uavhengig om de jobber fra kjøkkenet eller fjellet.

Hos Telenor er dette løst gjennom tjenesten Mobilt Bedriftsnett. Her kan ansatte selv styre hvorvidt de er tilgjengelige, samtidig som de også får en oversikt over kollegaenes status. Intuitive funksjoner som taleopptak og smart samtaledirigering sørger for at viktige beskjeder ikke går tapt.

Mann som lurer på hvilket mobilabonnement som passer best for han.
Med gode bedriftsløsninger er det langt lettere å ha kontakt med og oversikt over de ansatte – enten de er på kontoret, eller ute hos en kunde.

8. Er de ansatte trygge på nettet?

Få ting gjør oss mer sårbare på nett enn menneskelige feil. Lenken man ikke burde trykket på, SMS-en som lurte passordet ut av deg, e-postvedlegget som installerte en bakdør inn i bedriftsnettverket.

Angrepsmetodene blir mer sofistikerte for hver dag som går, men det blir heldigvis også forsvarsmekanismene.

Nettvern er et filter i Telenors nett som omdirigerer trafikk bort fra falske eller infiserte nettsider, slik at et feiltrykk ikke får alvorlige konsekvenser. Filteret oppdateres kontinuerlig, både med internasjonale og norske trusler.

9. Hvor – og når – finnes hjelpen?

Stans i produksjonsflyten er aldri gøy. Enten det er en teknisk finurlighet som må løses eller et glemt passord, er det helt essensielt å vite hvor man skal henvende seg – og at man vil få hjelp, uansett når.

Arbeidslivet blir stadig mer fleksibelt, og derfor tilbyr Telenor Bedrift kundeservice over telefon døgnet rundt, sju dager i uka, samt over chat mellom 08:00 og 16:00 på hverdager.

Telenor har også egne butikker og samarbeider med forhandlere over hele landet – fra Longyearbyen til Kristiansand.