Mistet mobilen – hva nå?

Lommetyv som stjeler mobil fra en veske
Her finner du informasjon om hva du gjør hvis uhellet er ute, og hvordan du enkelt kan melde inn en forsikringssak.

1. Anmeld tyveriet

Er telefonen stjålet må du anmelde tyveriet til politiet før du kan melde inn en forsikringssak. Dette kan du selv gjøre på nett.

Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

Er du under 18 år bør du møte opp på en politistasjon sammen med en foresatt. Du kan også få en foresatt til å anmelde tyveriet på nett for deg.

2. Sperre abonnementet

Vi anbefaler at du sperrer abonnementet så fort som mulig etter at du oppdager at mobilen er borte. Dette er for å sikre at ikke andre kan ta det i bruk. Du sperrer abonnementet ved å låse SIM-kortet, og du kan gjøre dette i Mitt Telenor eller på Mine sider.

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg Se alle detaljer ved abonnementet det gjelder

  4. Velg enheten som har blitt borte under Enheter og SIM og velg Sperr SIM

  5. Skriv inn en 4-sifret kode (denne velger du selv)

  6. Trykk på Sperr abonnement

Dersom mobilen kommer til rette senere, kan du gjenåpne abonnementet ved å følge samme prosedyre og oppgi koden du skrev inn da du sperret abonnementet. Merk at abonnementsavgiften fortsetter å løpe selv om SIM-kortet er sperret.

Du kan bestille nytt SIM-kort dersom du ønsker å bruke abonnementet med en annen mobil.

3. Slett innhold på mobilen

Har du sensitivt innhold på mobiltelefonen din, enten det er bilder eller jobbdokumenter, kan det være greit at dette slettes umiddelbart hvis mobilen er stjålet. Har du aktivert Automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk hvis tyven har tastet inn feil kode nok ganger (f.eks 10 ganger).

På iPhone aktiverer du denne under Innstillinger, og inne på Touch ID og kode. En annen mulighet er hvis du har aktivert Fjernsletting på mobiltelefonen din. Da kan du fjernslette alt av innhold ved et par enkle tastetrykk ved et eventuelt tyveri. Se hvordan du aktiverer dette lenger ned på siden.

4. Melde inn forsikringssak

Har du mobilforsikring fra Telenor, kan du opprette en forsikringssak hos vår samarbeidspartner, SquareTrade.

Hva skjer etter jeg har meldt inn en forsikringssak?

Etter at du har meldt inn din forsikringssak til SquareTrade, vår samarbeidspartner, vil saken behandles. Du mottar en e-post når saken er ferdig behandlet, og hva som skjer videre etter det.

Spørsmål? Les mer på squaretrade.no eller ta kontakt med Squaretrade på nummer 21 49 20 59 (mandag - fredag 10–18).


Har du Plussforsikring?

Er du uheldig å miste eller bli frastjålet mobilen din, og har Plussforsikring, erstatter vi din tapte mobil med en tilsvarende mobil. Du melder bare mobilen tapt, så får du erstatningsmobilen én virkedag senere - også når du er i Europa og USA!

(Inntil 2 virkedager for avsidesliggende områder i Nord-Norge/Svalbard og Europa/USA. For å motta erstatningsmobil innen én virkedag, må skade eller tapt mobil godkjennes innen kl. 18.00 på en virkedag (norsk tid).)

Drop in-lokasjoner

Når forsikringskravet ditt er godkjent, leverer du den ødelagte mobilen og en forsikringssak-ID til et Conmodo-verksted i nærheten av deg.

Våre verksteder i Norge finner du her:

Bergen: Skostredet 18, 5071 Bergen

Trondheim: Olav Tryggvasons gate 27, 7011 Trondheim

Oslo: Kongens gate 6, 0153 Oslo, inngang fra Rådhusgata

!

Slik aktiverer du fjernsletting på mobilen

  • iPhone: Apples løsning heter Find my iPhone eller Finn iPhone. For at tjenesten skal fungere må du ha aktivert funksjonen før den ble borte. Du slår på funksjonen under Innstillinger - iCloud og Finn iPhone.
  • Android: Googles Android Device Manager for Android har flere likheter med Finn iPhone og koster ingenting. Tjenesten er tilgjengelig på alle Android-enheter med Android 2.2 eller høyere. Dette gjør du på følgende måte: Innstillinger - Om telefonen og Programvareoppdatering. Deretter gir du Android Device Manager tillatelse til å fjernlokalisere mobilen via Innstillinger - Sikkerhet - Enhetsadministratorer.
i

Avbestilling av forsikring

Ønsker du å avbestille en mobilforsikring må du ringe kundeservice på telefon 915 09000.