Når skal barna få sin første mobil, og hvilket abonnement skal du velge? Her har vi samlet 4 tips for å gi barna en trygg mobilstart.

1. Velg et trygt abonnement

Velg et abonnement med tjenester som gjør mobilhverdagen til barnet ditt litt tryggere. Alle våre abonnement har sikkerhetstjenester inkludert, mens det er noen ekstra tjenester automatisk aktivert når brukeren av mobilabonnementet er under 18 år:

Inkludert for barn

Mobilmerket: En leken øvelse laget i samarbeid med Kors på Halsen. Den skal bidra til at barna lærer mer om mobilbruk og bevisstgjøres på å ta smarte valg – enten de allerede har eller ønsker seg egen mobil.

Fri bruk av ringeminutter/SMS/MMS: At abonnementet har fri bruk av ringeminutter, betyr at barnet alltid kan ringe hjem - noe som gir ekstra trygghet.

Data Rollover: Ubrukt data overføres automatisk til neste måned på.

Samle familien hos Telenor

Det kan være vanskelig å vite hvilke abonnement som passer til hvem. Vil du ha hjelp til å finne den beste løsningen for din familie?

Kom i gang

2. Velg en mobil som er kjent

Ifølge Medietilsynet får de fleste barn sin første mobil i 9-årsalderen, og blant 11-åringene har over 90 prosent egen smarttelefon. Man kan lett gå seg vill i utvalget av smarttelefoner og hva slags mobil du skal velge. Et godt tips er å velge noe kjent. Det er lettere å være til hjelp og ha kontroll når du selv kjenner operativsystemet og mobilmerket.

Se mobiler for barn og unge

3. Husk hvordan barna bruker mobilen

Det kan gå litt fort i svingene for de yngste, og telefonen er ofte utsatt for riper og knust skjerm. Kjøper du mobil med SWAP får du skjermforsikring med på kjøpet.

Mistet, stjålet eller ødelagt mobil
Nå får du vår beste forsikring, SWAP Pluss inkludert i 2 måneder. Da er mobilen sikret hvis den blir mistet, stjålet eller ødelagt, enten det er på lekeplassen eller i utlandet. Er uhellet ute, får du en tilsvarende mobil neste virkedag - i hele EU! Les mer om SWAP

4. Full kontroll med Mitt Telenor

  • Du kan administrere alle abonnement og SWAP-avtaler fra Mitt Telenor-appen, også om du ikke selv er Telenor-kunde.

  • Alt på en faktura. Du får en samlefaktura, slik at du betaler en felles regning for hele familien.

  • Hvis datamengden brukes opp kan du enkelt bestille ekstra datapakker i Mitt Telenor-appen.

  • Barnet kan også følge sitt eget forbruk i appen.

Les mer om Mitt Telenor