Hjelp med SIM-kort og eSIM

Her finner du alt du trenger å vite om SIM-kort, enten du har spørsmål om ekstra SIM-kort, aktivering, bestilling eller sperringer.

Hva er SIM-kort?

SIM-kort er et fysisk kort som du plasserer i utstyret hvor det skal brukes. Dagens SIM-kort er et Multi-SIM hvor du kan velge mellom 3 størrelser, avhengig av utstyr.

eSIM er et elektronisk SIM-kort som kan programmeres og aktiveres digitalt. Med eSIM kan du koble utvalgte telefoner, iPader og smartklokker til mobilnettet eller WiFI.

Bestille eller aktivere SIM-kort

info icon

Forutsetninger for bestilling av SIM

Du kan bestille nytt SIM-kort på Mine Sider, i Mitt Telenor, fra chatboten Telmi, ved å ringe kundeservice eller dra innom en forhandler.

  • Det er kun eier og bruker av abonnementet som kan bestille nytt SIM-kort

  • Ved bestilling av fysisk SIM-kort er leveringstid normalt 6-8 virkedager

  • Nytt fysisk SIM-kort koster 100,- (Ved kjøp i Telenorbutikken er prisen 199,-)

  • Bestille SIM-kort på Mine Sider?

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg abonnementet du ønsker å bestille SIM-kort til

    3. Velg enheten det gjelder under Enheter og SIM

    4. Trykk på Bestill nytt SIM

    5. Velg typen SIM-kort du ønsker å bestille - Vanlig SIM-kort eller eSIM

    6. Trykk på Gå videre

    7. Huk av for at du godtar vilkårene og trykk på Bestill

  • Bestille SIM-kort i Mitt Telenor App?

    1. Scroll ned til Enheter

    2. Velg ønsket enhet

    3. Nederst, trykk på Bytt SIM-kort

    4. Velg Fysisk SIM-kort eller eSIM

    5. Les meldingen om BankID på mobil, og trykk på "Jeg forstår"

    6. Sjekk at leveringsadressen er korrekt (ved bestilling av fysisk SIM-kort), og huk av for at du godtar kjøpsvilkårene

    7. Trykk på Bekreft kjøp

    Fysisk SIM-kort sendes til deg per post, og ankommer etter 5-7 dager.

    Du finner QR-koden du trenger til å aktivere eSIM under "SIM-kort" på abonnementet etter noen få minutter.

  • Aktivere nytt SIM-kort?

    Du kan aktivere SIM-kort på Mine Sider, i Mitt Telenor, hos chatboten Telmi eller ved å ringe kundeservice.

    • SIM-kortet som skal aktiveres kan ikke være aktivert på et annet nummer

    • SIM-kortet må være nytt eller aktivert i løpet av de siste 6 md.

    • Aktivering tar normalt inntil 15 minutter, og ditt gamle SIM-kort blir automatisk deaktivert

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg abonnementet du ønsker å bestille SIM-kort til

    3. Velg enheten det gjelder under Enheter og SIM

    4. Trykk på Aktiver SIM

    5. Logg inn med BankID

    6. Skriv inn SIM-nummer på kortet du skal aktivere og trykk Gå videre

    7. Trykk på Bekreft aktivering

    Aktivering av eSIM gjøres ved hjelp av en QR-aktiveringskode.

    Les mer om hvordan du aktiverer eSIM på forskjellige støttede enheter her.

  • Aktivere SIM-kort i Mitt Telenor App

    1. Scroll ned til Enheter

    2. Velg enheten du ønsker aktivere nytt SIM-kort på

    3. Trykk på Aktiver SIM-kort

    4. Skriv inn SIM-kortnummeret (20 siffer: 89470000 YYMMDD XXXXXX)

    5. Trykk på Aktiver SIM-kort

    6. Identifiser deg med BankID for å fullføre aktiveringen

    Nytt SIM-kort aktiveres innen 4 timer, men som regel tar det kun noen få minutter.

    Hvis du ikke finner enheten du ønsker aktivere SIM-kortet på under Enheter, kan du gå inn på selve abonnementet og finne det under SIM-kort der (f.eks. på Data-SIM eller Tvilling-SIM).

Problemer med aktivering av SIM?

  • Hvor finner jeg SIM-nummer?

    SIM-nummer finner du på baksiden av SIM-kortet og på brevet du fikk sammen med SIM-kortet ved bestilling.

    SIM-nummer starter på 8947 og inneholder totalt 20 siffer.

  • Jeg får feilmelding på Mine Sider eller Mitt Telenor

    Feilmeldingen du mottar når du forsøker å aktivere vil si noe om hva som feiler:

    • Ugyldig SIM-nummer - Dersom SIM-nummer har for få tegn eller er i feil format. Kontroller at du har skrevet inn riktig SIM-nummer.

    • SIM-nummer er allerede under aktivering - Aktiveringen er underveis, men ikke oppdatert. Vent inntil 15 minutter og prøv igjen.

    • SIM-kort er i bruk på et annet nummer - SIM-kortet er aktivert, men ikke mot nummeret du forsøker. Det kan tenkes du har aktivert det mot et ekstra-SIM slik som Tvilling eller Data-SIM.

    • SIM-kort har vært inaktivt for lenge - Dersom SIM-kortet har vært inaktivt i mer enn 6 md., kan det ikke aktiveres på nytt. Bestill nytt SIM-kort for å løse problemet.

    • SIM-kort er allerede aktivert - SIM-kortet er aktivert på nummeret. Hvis du fortsatt ikke har dekning, kan du forsøke å skru mobilenheten av og på.

    Får du andre feilmeldinger som ikke er godt nok beskrevet, kan du kontakte kundeservice for videre hjelp.

    Chatboten Telmi kan også gjenkjenne problemer dersom du forsøker aktivering via chat.

  • Jeg får feilmelding på mobilen

    Det kan være flere årsaker til at du får feilmelding om SIM-kort på mobilen. Vanlige feilmeldinger er SIM-kort mangler, Ugyldig SIM, Inaktivt SIM og SIM blokkert.

    Dersom du opplever noen av disse vil vi anbefale å teste ut følgende:

    • Sjekk at SIM-kortet er plassert riktig i mobilen

    • Forsøk å aktivere SIM-kortet på nytt - dersom du mistenker at det ikke har blitt aktivert

    • Sjekk om SIM-kortet fungerer i en annen telefon. (Dette kan hjelpe å avdekke om problemet ligger på mobilen eller SIM-kortet)

    Gjelder problemet kun én mobilenhet kan problemet skyldes feil på mobilen eller at mobilen er operatørlåst.

    Dersom mobilen er operatørlåst, må du kontakte leverandøren du kjøpte mobilen hos for å få denne åpnet for andre SIM-kort.

Hjelp med PIN/PUK-kode

Trenger du hjelp til å bytte PIN eller finne PUK-koden? Gå til vår side for hjelp med PIN/PUK via knappen under.

Hjelp med PIN- og PUK-kode

Trenger du et ekstra SIM-kort?

data-sim

Data-SIM

Med Data-SIM kan du dele mobildata fra ditt abonnement med nettbrett eller mobile rutere.

tvilling

Tvilling

Tvilling lar deg bruke samme abonnement og nummer på to forskjellige telefoner.

eSIM

eSIM

Fremtidens SIM-kort er elektronisk. Les mer om hva du kan bruke eSIM til - og på hvilke enheter.