sim-kort

Om bestilling og aktivering

For å ta i bruk mobilabonnementet ditt trenger du et aktivt SIM-kort.

Du får automatisk tilsendt et nytt SIM-kort dersom du bestiller et nytt abonnement med nytt nummer eller overfører et nummer til oss fra en annen leverandør. I disse tilfellene trenger du ikke gjøre noe mer enn å putte inn det nye SIM-kortet i enheten når abonnementet er opprettet.

Har du derimot behov for å bestille eller aktivere av andre årsaker, kan du følge veiledningene nedenfor.

Bestill SIM-kort

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg abonnementet du ønsker å bestille SIM-kort til

  4. Se etter Enheter og SIM

  5. Velg enheten det gjelder og trykk på Erstatt SIM-kort

  6. Velg typen SIM-kort du ønsker å bestille - Vanlig SIM-kort eller eSIM

  7. Trykk på Gå til bestilling

sim-kort

SIM-kort størrelse

SIM-kortet du mottar kan trykkes ut til alle størrelser. Usikker på hvilken størrelse du skal trykke ut? Se spesifikasjonene for din mobil.

Gå til nettbutikken

Aktiver SIM-kort

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg abonnementet du ønsker å aktivere SIM-kort til

  4. Se etter Enheter og SIM

  5. Velg enheten det gjelder og trykk på Aktiver SIM-kort

  6. Velg typen SIM-kort du ønsker å aktivere - Vanlig SIM-kort eller eSIM

  7. Skriv inn SIM-nummer på kortet du skal aktivere

  8. Trykk på Aktiver

Aktivering av eSIM gjøres ved hjelp av en QR-aktiveringskode.

Les mer om hvordan du aktiverer eSIM på forskjellige støttede enheter her.

Problemer med aktivering?

?

Hvor finner jeg SIM-nummer?

SIM-nummer finner du på baksiden av SIM-kortet og på brevet du fikk sammen med SIM-kortet ved bestilling.

SIM-nummer starter på 8947 og inneholder totalt 20 siffer.

?

Feilmelding på Mine sider eller Mitt Telenor

Feilmeldingen du mottar når du forsøker å aktivere vil si noe om hva som feiler:

  • Ugyldig SIM-nummer - Dersom SIM-nummer har for få tegn eller er i feil format. Kontroller at du har skrevet inn riktig SIM-nummer.

  • SIM-nummer er allerede under aktivering - Aktiveringen er underveis, men ikke oppdatert. Vent inntil 15 minutter og prøv igjen.

  • SIM-kort er i bruk på et annet nummer - SIM-kortet er aktivert, men ikke mot nummeret du forsøker. Det kan tenkes du har aktivert det mot et ekstra-SIM slik som Tvilling eller Data-SIM.

  • SIM-kort har vært inaktivt for lenge - Dersom SIM-kortet har vært inaktivt i mer enn 6 mnd, kan det ikke aktiveres på nytt. Bestill nytt SIM-kort for å løse problemet.

  • SIM-kort er allerede aktivert - SIM-kortet er aktivert på nummeret. Hvis du fortsatt ikke har dekning, kan du forsøke å skru mobilenheten av og på.

Får du andre feilmeldinger som ikke er godt nok beskrevet, kan du kontakte kundeservice for videre hjelp.

Chatboten Telmi kan også gjenkjenne problemer dersom du forsøker aktivering via chat.

?

Feilmelding på mobilen

Det kan være flere årsaker til at du får feilmelding om SIM-kort på mobilen. Vanlige feilmeldinger er SIM-kort mangler, Ugyldig SIM, Inaktivt SIM og SIM blokkert.

Dersom du opplever noen av disse vil vi anbefale å teste ut følgende:

  • Sjekk at SIM-kortet er plassert riktig i mobilen .

  • Forsøk å aktivere SIM-kortet på nytt - dersom du mistenker at det ikke har blitt aktivert.

  • Sjekk om SIM-kortet fungerer i en annen telefon. (Dette kan hjelpe å avdekke om problemet ligger på mobilen eller SIM-kortet)

Gjelder problemet kun én mobilenhet kan problemet skyldes feil på mobilen eller at mobilen er operatørlåst.

Dersom mobilen er operatørlåst, må du kontakte leverandøren du kjøpte mobilen hos for å få denne åpnet for andre SIM-kort.


Fant du ikke svar på det du lurte på?

Chat med Telmi
Snakk med vår chatbot
Trykk her for å starte ›

Kontakt Kundeservice
Snakk med oss
Gå til kontakt oss ›