I Telenors nett har vi brukt to ulike frekvenser på 3G. Den ene frekvensen avviklet vi i 2019, og den ble primært brukt langs veier, langs kysten og ved mindre tettsteder. I januar 2021 slukket vi også den siste frekvensen, som ble brukt i større byer og tettsteder.

På enkelte steder vil 3G-dekningen videreføres en viss tid for å sikre at nødvendig forsterkning av nettet blir utført før slukking, men innen sommeren 2021 skal 3G-alderen være over i hele Telenors nett.

Hva betyr dette for deg?

Stengingen kan føre til at de med litt eldre mobiltelefoner må skifte til en nyere telefon for å oppnå tilsvarende eller bedre talekvalitet som i 3G. Først og fremst gjelder dette deg med en mobil som er mer enn 5 år gammel eller annet utstyr som ikke støtter 4G. Men for enkelte vil dette bety at du ikke får brukt mobilen til å surfe med, og for andre kan det bety lange oppkoblingstider på samtaler. Kanskje har du et SIM-kort i et utendørskamera, navigasjonen i bilen din eller annet? Da må du kanskje oppdatere utstyret slik at det har støtte for 4G.

Se vårt utvalg av nye mobiler ›

Her kan du se om dette gjelder for deg

  • For deg som har en eldre 3G-mobil

    Mobilen din vil ikke lenger kunne brukes til å surfe med og lydkvaliteten på samtaler vil bli dårligere. For å kunne bruke mobilen til å surfe, må du ha en nyere mobil med støtte for 4G og 4G Tale.

  • 4G Tale må være aktivert

    For å kunne ringe via 4G-nettet, må du aktivere 4G Tale på mobilen. Oppdater mobilen din med siste programvare, så aktiveres 4G Tale automatisk, eller se under Spørsmål og svar hvordan du kan sjekke om det er aktivert.

  • Mobiler som ikke støtter 4G Tale

    3G- eller 4G-mobiler som ikke har støtte for 4G Tale vil ikke kunne ringe via 4G-nettet. For å ringe vil mobilen bruke 2G-nettet, som gjør at det kan ta opptil 15 sekunder fra du trykker på «ring», til det begynner å ringe.

    Under finner du en liste over hvilke mobiler som ikke støtter 4G Tale, og de som gjør det.

  • For deg som har et eldre SIM-kort

    For at du skal kunne bruke en 4G-mobil, er det viktig at du også har et nyere 4G SIM-kort.

    Ved å bytte SIM-kort vil du oppleve mye bedre lydkvalitet i samtaler, og surfe raskere enn før. Du vil med andre ord få en mye bedre mobilopplevelse med et nytt SIM-kort.

    Du kan selv sjekke om du har et SIM-kort som støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. For å få nytt SIM-kort, kan du bestille dette i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider. Du kan også ringe 915 09 000, så sender vi et nytt SIM-kort til deg.

  • For deg som har annet utstyr med SIM-kort i

    Har du et SIM-kort i annet utstyr som f.eks. viltkamera, utendørskamera eller bil, vil ikke dette fungere etter oppgraderingen dersom det ikke støtter 4G Tale. For å kunne bruke dette fremover, må du både ha utstyr og SIM-kort som støtter 4G. Du kan selv sjekke om du har et SIM-kort som støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. Tjenesten «Ring hytta varm» vil fungere som normalt.


Er du fortsatt usikker på om dette gjelder deg, kan du ringe oss på 915 09 000 eller gå innom nærmeste Telenorbutikk, så hjelper vi deg gjerne.

Spørsmål og svar

?

Hvordan vet jeg om jeg har 3G-mobil?

De aller fleste mobiler med trykk-knapper er 3G-mobiler, men det finnes også noen få som er 4G-mobiler. Er du usikker, så kom innom en av våre Telenorbutikker så hjelper vi deg.

Her er noen av de meste brukte 3G-mobilene:

Doro:

6530 / 6531 / 6525 / 6520

PhoneEasy 624

PhoneEasy 615

PhoneEasy 530X

PhoneEasy 632

PhoneEasy 621

PhoneEasy 631

PhoneEasy 520X

Liberto 650

Liberto 820

Motorola:

MC65 (MC659B)

Apple:

iPhone 4S

iPhone 4

Samsung:

Xcover 271

Galaxy Xcover 2

Galaxy Trend Plus

Xcover 550

Galaxy S3

Galaxy S2

Galaxy J1

Galaxy Young

Nokia:

301C5-00C2-01

Andre:

Caterpillar CAT B30

Techfaith Wireless PPM G2

Bullitt Group Limited B30

?

Hvilke mobiler støtter 4G Tale?

iPhone:

Alle modeller solgt etter 2015

Samsung:

Alle modeller solgt etter 2017

Samsung Galaxy A3 2016

Samsung Galaxy A5 2016

Samsung Galaxy S5 Neo

Samsung Galaxy S6

Samsung Galaxy S6 edge

Samsung Galaxy S6 edge+

Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7 edge

Samsung Galaxy J5 2016

Samsung Galaxy Watch

Sony:

Alle modeller solgt etter 2015

Huawei:

Huawei Mate 10 Pro

Huawei Mate 20 lite

Huawei Mate 20 Pro

Huawei Mate 20 X

Huawei Mate 9 Pro

Huawei P Smart 2019

Huawei P10

Huawei P10 Lite

Huawei P10 Plus

Huawei P20

Huawei P20 Lite

Huawei P20 Pro

Huawei P30

Huawei P30 Pro

Huawei P40

Huawei P40 Pro

Nokia:

Nokia 2720 Flip

Nokia 3.1

Nokia 4.2

Nokia 5.1

Nokia 5.1 Plus

Nokia 7 Plus

Nokia 7.2

Nokia 8

Nokia 8 Sirocco

Nokia 800 tough

Nokia 9 Pureview

Nokia 8.1

Doro:

Doro 7031

Doro 7070 / 7060

Doro 8035

Doro 8080

Merk, for enkelte modeller er det kun støtte om mobilen er kjøpt fra Telenor.

?

Hvilke 4G-mobiler støtter ikke 4G Tale?

4G-mobiler som ikke støtter 4G Tale vil fortsatt kunne surfe på 4G-nettet, men vil ikke kunne ringe med 4G Tale. Det vil si at når du skal ringe med mobilen vil det ta opptil 15 sekunder fra du trykker på 'ring' til det begynner å ringe.Dette er typiske 4G-mobiler som ikke støtter 4G Tale:

Apple:

iPhone 5s

iPhone 5

iPhone 5c

Samsung:

Galaxy Xcover 3

Galaxy S5

Galaxy S4

Galaxy J3 (2016)

Galaxy A3

Huawei:

Huawei Honor 8

?

Hvordan aktiverer jeg 4G Tale på mobilen min?

4G Tale skal være automatisk aktivert med siste software-versjon. Hvis du ønsker å forsikre deg om at det er aktivert kan du gjøre følgende:

  • iPhone:

    Innstillinger - Mobilnett - Mobildatavalg - Aktiver 4G - Tale og Data

  • Samsung:

    Innstillinger - Mobilnett - VoLTE-anrop - På

  • Sony:

    Innstillinger - Mer - Mobilnett - Aktiver VoLTE - På

?

Hvorfor slukker vi 3G-nettet?

Hvert år øker datatrafikken med 30-40 %, og over 96 % av all data går over 4G. For at at du skal få den beste opplevelsen også i fremtiden, må vi øke kapasiteten på 4G. Dette betyr at vi må bruke frekvensene fra 3G (900 og 2100 Mhz), som blir stadig mindre brukt. 

Når vi erstatter 3G-nettet med 4G, vil de som bruker dette 3G-nettet i dag, til enten ringing eller data, vil bli berørt. Dette gjelder blant annet de med 3G-utstyr (viltkamera etc), utdaterte SIM og de som ikke kan aktivere 4G Tale. 

Telenor bygger kontinuerlig ut nettet med flere frekvenser som supplerer hverandre, og kombinerer frekvensbåndene 800-, 1800- og 2600-MHz etter 

behov. 800 MHz-frekvensbåndet er svært robust med god rekkevidde og perfekt for taledekning innendørs der tradisjonelle telefonsignaler ikke slipper gjennom. Dette gjelder spesielt for bygninger med mye glass som kontorlokaler eller nyere funkishus, i tillegg til bilen. Med 4G Tale vil du kunne ringe uten problemer, selv om vanlig 3G og 2G ikke fungerer optimalt. 4G Tale fungerer fint over en frekvens, og 4G+ bidrar til bedre stabilitet.

?

Hva skjer med 2G?

Det er planlagt å slukke 2G-nettet i løpet av 2025. Frekvensene vil bli brukt til det oppgraderte 4G-nettet og det nye 5G-nettet. Utstyr som i dag utelukkende bruker 2G, må derfor oppgraderes til utstyr med 4G- eller 5G-muligheter innen 2025.  

Vis flere spørsmål

Ved å slukke 3G gjør vi plass til 5G – fremtidens mobilnett

I mars 2020 åpnet vi 5G-nettet for alle våre kunder, og nå bygger vi gradvis ut det nye mobilnettet over hele landet. I løpet av 2024 vil vi ha et landsdekkende nett i verdensklasse.

Les mer om 5G-utbyggingen ›

5G vil ikke bare gi deg bedre kapasitet og fiberhastighet over mobilnettet, men også tilgang til helt nye produkter og tjenester. Vi får muligheten til å oppgradere og utvikle nye, viktige helse- og velferdstjenester samt videreutvikle smarte byer med bl.a. selvkjørende biler.

2G-nettet skal også slukkes

Det er planlagt å slukke 2G-nettet i løpet av 2025. Frekvensene vil bli brukt til det oppgraderte 4G-nettet og det nye 5G-nettet. Utstyr som i dag utelukkende bruker 2G, må derfor oppgraderes til utstyr med 4G- eller 5G-muligheter innen 2025.  

Aktuelt om dekning

ForsidenDekningskart5G4G