I Telenors nett har vi brukt to ulike frekvenser på 3G. Den ene frekvensen avviklet vi i 2019, og den ble primært brukt langs veier, langs kysten og ved mindre tettsteder. I 2021 slukker vi den siste frekvensen, som brukes i større byer og tettsteder.

Hva betyr dette for deg?

Først og fremst gjelder dette deg med en mobil som er mer enn 5 år gammel eller annet utstyr som ikke støtter 4G. Men for enkelte vil dette bety at du ikke får brukt mobilen til å surfe med, og for andre kan det bety lange oppkoblingstider på samtaler. Kanskje har du et SIM-kort i et utendørskamera, navigasjonen i bilen din eller annet? Da må du kanskje oppdatere utstyret slik at det har støtte for 4G.

Se vårt utvalg av nye mobiler ›

Her kan du se om dette gjelder for deg

  • For deg som har en eldre 3G-mobil

    Mobilen din vil ikke lenger kunne brukes til å surfe med og lydkvaliteten på samtaler vil bli dårligere. For å kunne bruke mobilen til å surfe, må du ha en nyere mobil med støtte for 4G og 4G Tale.

  • 4G Tale må være aktivert

    For å kunne ringe via 4G-nettet, må du aktivere 4G Tale på mobilen. Oppdater mobilen din med siste programvare, så aktiveres 4G Tale automatisk, eller se under Spørsmål og svar hvordan du kan sjekke om det er aktivert.

  • Mobiler som ikke støtter 4G Tale

    3G- eller 4G-mobiler som ikke har støtte for 4G Tale vil ikke kunne ringe via 4G-nettet. For å ringe vil mobilen bruke 2G-nettet, som gjør at det kan ta opptil 15 sekunder fra du trykker på «ring», til det begynner å ringe.

    Under finner du en liste over hvilke mobiler som ikke støtter 4G Tale, og de som gjør det.

  • For deg som har et eldre SIM-kort

    For at du skal kunne bruke en 4G-mobil, er det viktig at du også har et nyere 4G SIM-kort.

    Ved å bytte SIM-kort vil du oppleve mye bedre lydkvalitet i samtaler, og surfe raskere enn før. Du vil med andre ord få en mye bedre mobilopplevelse med et nytt SIM-kort.

    Du kan selv sjekke om du har et SIM-kort som støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. For å få nytt SIM-kort, kan du bestille dette i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider. Du kan også ringe 915 09 000, så sender vi et nytt SIM-kort til deg.


Er du fortsatt usikker på om dette gjelder deg, kan du ringe oss på 915 09 000 eller gå innom nærmeste Telenorbutikk, så hjelper vi deg gjerne.

Spørsmål og svar

?

Hvordan vet jeg om jeg har 3G-mobil?

?

Hvilke mobiler støtter 4G Tale?

?

Hvilke 4G-mobiler støtter ikke 4G Tale?

?

Hvordan aktiverer jeg 4G Tale på mobilen min?

?

Hvorfor slukker vi 3G-nettet?

Ved å slukke 3G gjør vi plass til 5G – fremtidens mobilnett

I mars 2020 åpnet vi 5G-nettet for alle våre kunder, og nå bygger vi gradvis ut det nye mobilnettet over hele landet. I løpet av 2024 vil vi ha et landsdekkende nett i verdensklasse.

Les mer om 5G-utbyggingen ›

5G vil ikke bare gi deg bedre kapasitet og fiberhastighet over mobilnettet, men også tilgang til helt nye produkter og tjenester. Vi får muligheten til å oppgradere og utvikle nye, viktige helse- og velferdstjenester samt videreutvikle smarte byer med bl.a. selvkjørende biler.

Aktuelt om dekning

ForsidenDekningskart5G4G