Dekning
Vi fornyer mobilnettet vårt og utfasingen av 3G-nettet har startet. Vi øker kapasiteten i 4G-nettet og er i gang med å bygge 5G. I januar 2019 startet redusering av 3G-nettet, og i løpet av 2020 vil all 3G-dekning være slukket.
Hva betyr dette for deg?
Har du en 3G-mobil eller bruker et 3G SIM på en 4G mobil som du benytter til å surfe på nettet, vil du ikke lenger kunne koble deg opp på annet nett enn 2G. Dette vil redusere hastigheten betydelig. Tale vil fortsatt fungere, men du vil oppleve lengre oppkoblingstider på samtalene. Derfor anbefaler vi deg å vurdere en ny mobil. Dette gjør du enten i vår nettbutikk, eller hos din lokale forhandler.
Trenger du et 4G SIM-kort?
For at du skal kunne bruke en 4G-mobil, er det viktig at du også har et nyere 4G SIM-kort.
Ved å bytte SIM-kort vil du oppleve mye bedre lydkvalitet i samtaler, og surfe raskere enn før. Du vil med andre ord få en mye bedre mobilopplevelse med et nytt SIM-kort.
Du kan selv sjekke om du har et SIM-kort som støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. For å få nytt SIM-kort, kan du bestille dette i Mitt Telenor-appen (se veiledning) eller på Mine sider. Du kan også ringe oss på 09000, så sender vi deg et nytt.
Spørsmål og svar
Hvordan vet jeg om jeg har 3G-mobil?
Hvilke mobiler støtter 4G Tale?
Hvilke 4G-mobiler støtter ikke 4G Tale?
Hvordan aktiverer jeg 4G Tale på mobilen min?
Hvorfor slukker vi 3G-nettet?
Ved å slukke 3G gjør vi plass til 5G - fremtidens mobilnett
Siden 2018 har vi gjennomført en rekke pilotprosjekter med 5G i Norge, og skal i løpet av de neste 4-5 årene oppgradere mobilnettet over hele landet. 5G vil ikke bare gi deg fiberhastighet over mobilnettet, men også tilgang til helt nye produkter og tjenester. Vi får muligheten til å videreutvikle smarte byer med selvkjørende biler, samt oppgradere og utvikle nye, viktige helse- og velferdstjenester.