Slik digitaliserer du bedriften med Office 365 levert av Telenor

Dame som jobber i Office 365 på PC
Office 365 er snarveien til digitalisering av arbeidsprosesser i bedriften din. Her får du guiden til en trygg overgang som gir økt effektivitet og styrket sikkerhet. Med Office 365 som arbeidsverktøy står de ansatte bedre rustet til samhandling.

En undersøkelse fra 2018 fra Dell EMC viser at Norge har flest digitalt modne bedrifter i Norden. Vi har kommet langt, og viljen til omstilling er stor. Erkjennelsen om den store betydningen digitalisering har for samfunnet brer om seg, og i de aller fleste bransjer kommer disse endringene som en kraftig omveltning.

Det er likevel mange utfordringer for bedrifter som står i startfasen av sin digitalisering; Hvordan kommer jeg i gang? Hvordan sikrer jeg at jeg har de ansatte med meg og hvor starter jeg? I Telenor har vi kontakt med mange små og mellomstore bedrifter hver dag og bistår med å finne svar på disse spørsmålene. I denne artikkelen vil vi gi deg en rask innføring i noen av utfordringene, og hjelpe deg i gang med å finne svarene som er riktig for din bedrift.

Få full oversikt: Last ned vår guide for Office 365 levert av Telenor

En av utfordringene ledere møter i denne nye virkeligheten er øredøvende støy fra svært mange leverandører som alle sammen har løsningene som sikrer nettopp din bedrift enorme gevinster. Ofte er de frittstående løsningene gode, men når de kjøpes og innføres hver for seg og ikke fungerer sammen, blir utfallet gjerne motsatt av det som opprinnelig var ønsket.

Nye og smarte arbeidsformer

Mange bedrifter jobber i motvind uten å vite det selv. En utbredt årsak er at ingen har demonstrert hvor enkelt det er å lykkes med ny teknologi. Og mange tar ikke i bruk nyskapende løsninger fordi de tror at:

• Dagens løsninger er gode nok
• Det er dyrt med nye systemer
• Endringer forstyrrer de ansattes arbeidsform
• Det er for omstendelig å flytte data over til ny plattform
• Frykt for avbrudd i driften


Vilje til fornying

En godt utstyrt arbeidsstyrke er den viktigste forutsetningen for å møte nye konkurransesituasjoner. Derfor er det nødvendig med en kultur der ansatte omfavner nye muligheter. Endring tar tid og ledere må bruke all deres kløkt og gjennomføringsevne til å sikre at vilje til fornying blir virksomhetens viktigste kapital. Fra et lederperspektiv er følgende prinsipper viktig:

• Løsninger for bedre samhandling gir mer lønnsomme beslutninger
• Lagring i skyen gir uovertruffen sikkerhet
• Systemer bør følge virksomhetens behov
• Betal kun for det som brukes. IT er en driftskostnad, og ikke en investering
• Ansatte som kan jobbe uansett tid og sted, og på alle enheter gir større produktivitet
• Solide partnere


Innovasjon dine ansatte kjenner

Det er ikke teknologi som skaper innovasjon, men smarte folk som forbedrer sine arbeidsformer. En standardisering til velkjente programmer i Office 365-pakken er en lavterskel-gevinst for digitalisering. Dette fordi de ansattes nye arbeidsformer baseres på system som på den ene siden er kjente og trygge, og på den andre langt mer innovative enn man skulle tro. Det skal gi enda bedre forutsetninger til å lykkes raskere med å endre spillestil, og bruke de samme virkemidlene som virksomhetene som er født i den digitale økonomien. De som vil lykkes i årene som kommer må:

• Bruke innsikt til å skape de best likte tjenestene
• Levere raskere og bedre
• Komme til markedet med nye forretningsmodeller
• Jobbe smartere ved å digitalisere arbeidsformer

Dette får du med Office 365

Med Office 365 effektiviseres samhandling med kollegaer og kunder i en hektisk hverdag.

Office 365 er en skybasert abonnementstjeneste som samler de mest utbredte arbeidsverktøyene på ett sted. Dette gjør samhandlingen enklere og mer effektiv, enten det er snakk om en liten enkeltmannsbedrift eller en med flere hundre ansatte.

– Du får bedre kontakt med kunder og kolleger, fra e-post og direktemeldinger til sosiale nettverk og videokonferanser, forklarer Marius Fjeld, produktsjef for Microsoft Office 365 i Telenor.

Office 365 inkluderer velkjente verktøy som Word, Excel, PowerPoint og Outlook, i tillegg til kraftige tjenester som OneDrive og Microsoft Teams. Alle i virksomheten har mulighet til å opprette, redigere og dele filer i sanntid, uavhengig av type enhet du bruker.


En helt ny måte for teamsamarbeid

Det er som sagt flere verktøy integrert i Office 365. Fjeld ønsker imidlertid å trekke frem Microsoft Teams som Telenor nå satser stort på. Teams er et raskt og effektivt arbeidsområde som skaper bedre og tettere samhandling i en virksomhet.

– Arbeidsgruppen får tilgang til alle de gode Microsoft-verktøyene på ett og samme sted: Chat, samtaler og innhold som filer, bilder og mapper. Dette gjør at du kan jobbe mye smartere og mer effektivt enn tidligere, forteller Fjeld.

I Teams kan arbeidsgrupper snakke sammen i sanntid, enten i grupper eller i en privat chat. Du kan også ha nettmøter med lyd og video i HD, dele filer og samarbeide på dokumenter. En tilleggstjeneste i form av taleintegrasjon smelter også sammen PC-en og mobilen.


God rådgivning fra Telenor

Telenor hjelper virksomheter med å finne rett Office 365 løsning og manøvrere i det digitale landskapet. Dette ved å se på hvilket behov virksomheten har i dag, vise hvilke muligheter som finnes, og gi veiledning på hvordan bedrifter kan jobbe enda smartere i fremtiden.

– Vi viser kundene alle mulighetene i Office 365 og hvilke tjenester de bør ta i bruk. Vi hjelper også til under prosessen fra gammel til ny løsning i skyen, slik at de som ikke har egen IT-avdeling kan være trygge på at de har Telenor-tyngden i ryggen, forteller Fjeld.

Telenor har et landsdekkende forhandlernett og samarbeider med de beste partnerne på markedet for å kunne levere de beste løsningene. I tillegg tilbyr Telenor også norsk support via både telefon og chat.

– Det kan gjøre vondt å gå over til en ny arbeidsform og andre løsninger enn de man er vant med. For å hjelpe kundene komme i gang har vi samlet et team spesialister på Kongsvinger. Når man logger seg på første gangen, har man allerede gjort en del, sier Fjeld og legger til at Telenor i dag støtter mer enn 30 000 norske arbeidstagere med disse løsningene.


Mye bedre mailløsning

E-post-systemer er gjerne en viktig årsak til at mange velger å oppgradere til Office 365. Mange sitter med Exchange Online-tjenester. Dette er en svært stabil e-postløsning med noen begrensninger på funksjon og kapasitet. 

– Fordelen med Exchange Online er at det er svært enkelt å oppgradere til Office 365. Brukene er vant til å kunne jobbe mobilt og kjenner alle fordelene med at systemer ligger i nettskyen, sier Fjeld.

Telenors eksperter bidrar gjennom hele prosessen.

– I tillegg får man med Office 365 en mye smartere og sikrere løsning med mindre søppelpost og elektroniske trusler, og heller ingen merkbare kapasitetsbegrensninger, sier Fjeld.

Hvordan kan jeg digitalisere virksomheten med Microsoft Office?

Det er jo en programvare som installeres på PC-en?

Det er helt riktig. Men det er en forskjell på Office og Office 365. Mens Office installeres på datamaskinen og inneholder kjente programmer som Word, Excel, Power Point, Outlook og OneNote, er Office 365 en skytjeneste som i tillegg til å inneholde de kjente Office programmene, også er fullspekket med andre smarte programmer som e-post, deling av kalender, samarbeide om å redigering av dokumenter online, videosamtaler, sende meldinger til hverandre og mye, mye mer. Og best av alt – alt er tilgjengelig både på PC-en, Mac, telefonen og nettbrett.

Office 365 kan derfor by på løsningene du trenger for å starte digitaliseringsreisen for din bedrift.

Hvilke prosesser starter du å digitalisere med Office 365?

Ved å ta i bruk ulike funksjoner fra Office 365 i bedriften, digitaliserer du på en trygg og effektiv måte. Et par fordeler er at det er enkelt å ta i bruk, samtidig som det ikke er en overveldende omveltning for de ansatte ettersom mange har vært borti den nevnte Office-pakken tidligere og vil være kjent med en del av verktøyene i Office 365, som for eksempel Word, Excel, Power Point, OneNote og Outlook.

Vil du lære mer om hvordan du får bedre arbeidsflyt med Office 365 levert fra Telenor? Se vårt webinar

Dette får du med Office 365 fra Telenor

Alle i virksomheten har mulighet til å opprette, redigere og dele filer i sanntid, uavhengig av type enhet du bruker. Her noen av de mest populære stedene å starte, og hvordan Office 365 kan brukes for å dekke det behovet.

Medarbeiderproduktivitet

Office-pakken: Den største pakken som inkluderer alle de kjente programmene du bruker hver dag som Word, Excel, PowerPoint og Outlook, med flere. Det vil si at alle dine ansatte kan fortsette å bruke de programmene de er godt kjent med slik som for eksempel Outlook til e-post og kalender, Excel til regneark, PowerPoint til presentasjoner og Word til tekstbehandling.

Ved å kjøpe Office 365 kan du i tillegg installere og bruke programmene på inntil 5 enheter som PC, Mac og nettbrett. Det vil si at alle ansatte også er dekket på hjemme-pc og iPad ved behov. Den vil også alltid være oppdatert med den siste funksjonaliteten som er lansert så du alltid bruker den mest oppdaterte versjonen på markedet.

Samarbeid

Hvor mange ganger har du ikke jobbet sammen med kolleger i et dokument, som sendes rundt til alle på e-post - kanskje noen til og med printer det ut - og til slutt finnes det som startet som ett enkelt dokument, i mange  ulike eksemplarer?
Eller kanskje du har opplevd at det å få tatt avgjørelser raskt når alle er på farten er en utfordring?

Microsoft Teams: Et enkelt og effektivt arbeidsområde skreddersydd for å skape bedre samhandling innenfor virksomheten. Arbeidsgrupper får umiddelbar tilgang til Office-verktøy, personer, samtaler og innhold. De kan chatte, ha nettmøter, dele filer og samarbeide på dokumenter.

Jobber du i en bedrift hvor du ikke alltid er i samme rom som dine kolleger, dere ofte samarbeider om oppgaver eller har behov for fleksibilitet, er Microsoft Teams et verktøy som kan komme til nytte.  Taleintegrasjon fra Telenor gjør i tillegg at deltakere kan ringe fra PC eller kanskje er det bedre å kunne bruke mobilen til videokonferanse. Med Teams jobber du slik du vil og fra hvor du selv ønsker.

– Du får bedre kontakt med kunder og kolleger, fra e-post og direktemeldinger til sosiale nettverk og videokonferanser, forklarer Fjeld.

Bli bedre kjent med Teams.

Lage notater

Kanskje er du av typen som noterer i dokumenter på PCen på kontoret eller til og med på post-it-lapper, og på «notater» appen på mobilen. Å lagre notater flere steder, både offline og online, byr på utfordringer når du vil få en oversikt over alle ideene du har skrevet ned eller møtenotatene du skulle ha sendt over til en kollega.

OneNote: En digital notatblokk som du har tilgang til på både mobilen og datamaskinen. Med dette verktøyet kan du ta vare på og organiserer ulike ting i livet ditt, på tvers av flere enheter. Du kan skrive ned ideene dine, holde oversikt over møtenotater, klippe ut ting fra nettet, eller lage en gjøremålsliste. Du kan i tillegg tegne og skissere ideer.

Lagring av dokumenter

Kan du med hånden på hjertet si at du lett kan finne igjen til filer du lagde i forbindelse med et prosjekt du leverte på for 5 år siden? Mest sannsynlig ikke. Ofte lagres bilder og andre filer på ulike steder, for eksempel direkte på egen datamaskin eller på ulike minnepinner, noe som gjør det vanskelig å finne frem. Og hva om en ansatt skulle være så uheldig å miste PCen sin? Da kan dere risikere å miste verdifull informasjon.

OneDrive: Et verktøy hvor du lagrer filer i skyen, som gir deg tilgang til alle dine dokumenter uavhengig om det er fra mobil, PC eller nettbrett. Alle dokumenter er synkronisert på tvers av enhetene. Endringer synkroniseres automatisk slik at du til enhver tid jobber på siste versjon. Alt er kryptert og trygt lagret i Microsofts datasenter.

Les mer om OneDrive, den smarte lagringsløsningen som følger deg.

Enkelt intranett for deling av dokumenter

En fallgruve man fort kan havne i, er at bilder og dokumenter lagres på mange ulike steder. Kanskje noen har en skyløsning de legger ting i, mens andre lagrer på minnepinner eller lokalt på sin datamaskin eller mobiltelefon, eller til og med printet ut i permer eller i en skuff. Det blir fort rot, og kan være vanskelig å ha oversikt.

SharePoint: Et verktøy som gjør det enklere for alle i og utenfor virksomheten å dele og samarbeide om oppgaver på tvers av alle enheter. Du får et eget dynamisk arbeidsområde som deles inn i ulike gruppeområder for hvert enkelt prosjektteam, avdeling og divisjon. Her kan du dele filer, data, nyheter og ressurser.

Løsning for bedre kundebehandling

Mange bedrifter bruker mye tid på å holde orden på timebestillinger, avtaler, arrangementer med mer. Det kan fort bli litt kjedelige situasjoner om kunden venter, men du ikke er klar.

Bookings: En enkel og fleksibel bestillingsløsning for virksomhetens kunder som kan kobles opp mot f.eks. din hjemmeside. Her kan kundene når som helst avtale tidspunkt og tjenesten de trenger, og få en bekreftelse via e-post og kalenderinvitasjon. Avtalen kan også endres eller avbrytes ved behov. Og siden løsningen ligger i skyen kan alle i bedriften få oversikten.

Dette er noen av de områdene mange ledere av små og mellomstore bedrifter velger å begynne digitaliseringen av sin bedrift med.

Smarte funksjoner du kanskje ikke visste om

Office 365 er spekket av smarte funksjoner som gir store fordeler. Her noen av de du kanskje ikke visste om fra før:

Flow: Automatiserer arbeidsflyter mellom ulike apper, skytjenester og oppgaver som utføres ofte. Du kan synkronisere filer, samle inn data, sende ut automatiske e-poster og få varslinger.

Planner: Et enkelt verktøy for å organisere gruppearbeidet. Her kan du sette sammen arbeidsgrupper, opprette nye planer, organisere og tilordne oppgaver til de på teamet, dele filer, chatte og få oppdateringer om status og fremdrift.

To-Do: En enkel og intelligent liste over gjøremål som gjør dagen lettere å planlegge – enten det er snakk om oppgaver på jobben eller privat. To-Do organiserer hverdagen med smarte forslag, som gjør at du kan fullføre de viktigste oppgavene du ønsker å få gjort hver dag.

Yammer: Et sosialt nettverks-verktøy for alle som jobber i virksomheten. Yammer fungerer som et intranett der du kan søke etter andre personer i virksomheten, delta i private eller gruppe-samtaler og dele filer. Du kan også bli med i grupper der du kan holde deg informert og kommunisere med de andre deltakerne.

Det store spørsmålet: Er det trygt å ha alt i skyen?

Office-produktene er skybaserte løsninger, og det er akkurat det som gjør det mulig for deg å ha tilgang til alt du har på datamaskinen, også på mobilen. Men er det sikkert å flytte slike viktige deler av bedriften opp i skyen?

Det korte svaret er ja. Det lange svaret er at det faktisk kan være tryggere enn å lagre det lokalt, men det må gjøres på en riktig og forsvarlig måte. Ikke alle skytjenester er trygge nok til at du kan legge bedriftens viktige dokumenter der. 

I 2015 uttalte fagdirektør Roar Thon fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet på nettsidene til NHO at mange faktisk vil få økt sikkerhetseffekt ved å benytte seg av skytjenester. Blant annet fordi de vil få en mer profesjonell bistand til å beskytte dataen sin, enn de fleste vil kunne gjøre selv.

Telenors nett håndterer 80 prosent av all datakommunikasjon i Norge og har investert store summer i å sikre de tryggeste løsningene. Sikkerheten som ligger i nettet kombinert med bruk av skytjenester som Office 365 kan bidra til å trygge bedrifter mot sikkerhetsutfordringer.

Les mer om hvordan vi hjelper små og mellomstore bedrifter med å jobbe trygt i skyen.

Slik kommer du i gang med Office 365

- Det er enklere enn mange tror. Det sier Arne Kristian Sveen, som leder rådgivningsteamet til Telenor som jobber med å hjelpe små og mellomstore bedrifter med digital endring.

Steg 1 - nåsituasjon: Du får en gratis rådgivningstime med en rådgiver fra vårt team på Gjøvik hvor vi går over verktøyene og prosessene bedriften din har i dag.

Steg 2 - anbefalinger: Rådgiveren kommer med sine anbefalinger til prosesser du kan forbedre og verktøy du kan erstatte, for å jobbe smartere og mer effektivt.

Steg 3 - oppstart: Deretter hjelper vi deg i gang med å ta i bruk de nye systemene og fase ut de gamle. Her kan du lese mer om hvordan vi hjelper deg i gang.

Den digitale endringen starter på Gjøvik

Telenor tilbyr veiledning om hvordan bedrifter kan oppnå en smartere digital arbeidsdag. Dette er særlig rettet mot de som ønsker å fjerne manuelle, kostbare og tungvinte arbeidsprosesser.

Stadig flere bedrifter ønsker å digitalisere måten de jobber på, men sliter med å vite hvor de skal starte. Det er vanskelig å bestemme seg for hva man bør velge i et marked som er preget av mange leverandører og et stort utvalg av tjenester. Dette skaper risiko for å ende opp med ulike system som ikke snakker sammen, og som kan gi motsatt effekt av det opprinnelige behovet og ønsket. Det er med dette som utgangspunkt at Telenor har etablert sitt rådgivningsteam på Gjøvik. Rådgiverne skal hjelpe bedriftene som ønsker å digitalisere, med å finne løsninger som passer deres behov.    

– Vi ønsker å bidra til digital endring i små og mellomstore bedrifter, og hjelpe ledere med å forstå at dette er enklere enn mange tror, sier Arne Kristian Sveen som leder rådgivningsteamet.


Valg som gir effektivisering

Telenors bedriftsløsninger gir en smartere digital arbeidsdag i virksomheten. Det å ta i bruk moderne arbeidsverktøy innebærer en endring i arbeidsform, og det er derfor viktig at man tar de riktige valgene innledningsvis. Veiledningen starter med en kartleggingssamtale som gjøres på telefon.

– I løpet av en time går vi gjennom hvilke verktøy og prosesser bedriften har i dag. Vi ser om det er områder hvor det er unødvendig mye dobbeltarbeid, om det er eksisterende systemer som kan utnyttes bedre, eller om det trengs kompletterende løsninger, sier Sveen.

– Vi ønsker å danne oss et bilde av hvordan vi kan hjelpe lederen. Vi må forstå hva bedriften tilbyr, hvordan de jobber, hvilke utfordringer som raskt må løses, og deretter anbefale egnede løsninger.
Veldig ofte finnes det enkle praktiske løsninger på bedriftenes tidstyver, og det er overraskende smidig å hjelpe bedriftene med å bli mer produktive.

– Digitalisering for små og mellomstore bedrifter handler mye om å bruke produkter og tjenester som er tilpasset deres behov. Stikkordet er effektivisering gjennom å gjøre ting smartere, sier Sveen.


Skeptisk til skyen og sikkerhet 

For å skape smartere arbeidsdager må det først etableres en felles forståelse for hva digitalisering innebærer for den enkelte bedrift. Deretter må man ta tak i de tungvinte prosessene som krever tid og ressurser.  

– Ved å digitalisere timeføring, fakturering, eller prosjektstyring får man bedre oversikt og slipper å bruke tid på informasjonsinnhenting eller dobbeltarbeid.  

Ved å sørge for at ansatte har tilgang til de samme verktøyene enten de er inne på kontoret eller ute på oppdrag, spares mye tid og ressurser som igjen kan omprioriteres til verdiskapende aktiviteter.  

– Bedriftslederne vil veldig gjerne ha råd og er nysgjerrige, men er samtidig konstruktivt skeptiske til å gjøre endringer, sier Sveen.  

Særlig nettskyen er forbundet med usikkerhet. 

– Mange vil helst ikke gi slipp på serveren de har i kjelleren eller hos en lokal driftsleverandør, men de blir raskt overbevist når de forstår at sikkerhetsforskjellen er som natt og dag, sier Sveen. 


Vil ha bedre e-post

Samhandling er en kjent utfordring, og mange ledere tar kontakt fordi de gamle e-postsystemene fungerer dårlig og sikkerheten er mangelfull.  

– Mange ønsker færre IT-verktøy og er nysgjerrig på hvordan Office 365 med særlig SharePoint og Teams kan hjelpe dem, sier Sveen. 

Han forteller at spørsmålene de som oftest får omhandler:
• Hvor dataene egentlig lagres
• Hvordan de ulike produktene kan gi en bedre arbeidsdag
• Hva Teams-klienten egentlig er
• Hvordan styre hvem som har tilgang til hva
• Hvordan integrere tale inn i IT-systemene
• Hvor enkelt det er å integrere systemene med ERP og CRM 

– Mange har høye forventninger til samtalen. Det er like spennende å hjelpe de som kommer med ferdige kravspesifikasjoner, som de som ikke har rukket å gjøre vurderingene ennå, sier Sveen.


En løsning for GDPR 

Sommeren 2018 kom de nye personvernreglene som gjelder for alle bedrifter. Sjelden har det vært like mye forvirring, og mange har fortsatt mye å gå på for å sikre at man overholder pliktene.  

– Mange ledere lytter litt ekstra når de hører at Office 365 løser mange av de største utfordringene rundt GDPR. Ved at dataene er beskyttet av Telenor og Microsoft har man full kontroll på at informasjon er trygt lagret, sier Sveen. 

Dermed vet man hva som er lagret hvor og har kontroll på hvem som har tilgang til hva. Man får også sikkerhet og kontroller som beskytter informasjonen, og tilgang til alle typer rapporter ved behov. 

– Ledere kan slå mange fluer i en smekk. De får hjelp til digitalisering, støtte til å sikre at data og informasjon er beskyttet i verdens mest moderne datasenter, og en mer effektiv bedrift med mer tilfredse ansatte, sier Sveen.

Hjelper tusenvis av bedrifter over på Office 365

På Kongsvinger sitter 15 IT-eksperter som måles på kun en ting; bedrifter som velger Office 365 levert fra Telenor skal få den best tenkelige starten.  

Endring er gjerne forbundet med innledende usikkerhet, og det kan bli kostbart når IT-systemene ikke fungerer. Derfor har Telenor siden 2013 drevet landets største avdeling for å hjelpe de som skal trygt over på skybaserte IT-systemer. Caj Tidemandsen har et faglig ansvar for spesialistene, og han er blant de i Norge som har lengst erfaring med Office 365-løsningene. 

– Jeg var med på å innføre dette i Telenor i 2013, og har siden vært dedikert til Microsoft-tjenestene. Vi har hjulpet tusenvis av bedrifter, og målet er å fjerne problemer lenge før de oppstår. Vi skal skape trygghet, sikre at overgangen blir så smidig som mulig, og unngå frustrasjoner hos kundene, sier han.


Beste praksis  

Teamet lærer av hvert kundeprosjekt, og beste praksis oppdateres hele tiden. Det gir markedets (trolig) mest solide sjekklister og trygge rutiner. 

– Vi starter med å kartlegge hva kunden har, og tilpasser flytteprosjektet til hva som er best for hvert oppdrag. Underveis gir vi råd om smarte funksjoner og verktøy som bedriften kan ha glede og nytte av, sier Tidemandsen. 

Alle typer bedrifter av alle størrelser får hjelp av teamet. De har også opparbeidet seg en bransjekompetanse slik at de vet hva som egner seg best for alt fra regnskapsførere til bønder. Alle dokumenter, filer og prosesser flyttes trygt fra gammelt miljø og over til det nye toppmoderne datasenteret til Telenor og Microsoft. 

– Vi bistår også de kundene som ønsker ekstra sikkerhet rundt systemene, og har mange smarte løsninger som enkelt kan aktiveres.  


Norsk support 

I dag er det ikke unormalt at brukerstøtten er i et annet land, hvor veiledning gis på et annet språk.  

– Kundene synes det er komfortabelt å snakke med rådgivere som kjenner til norske forhold og lokale arbeidsformer, sier Tidemandsen. 

Han fremhever også at mange er tilfreds med at Telenor leverer alt en liten eller mellomstor bedrift trenger for å virke og kommunisere: IT, telefoni, støttesystemer, sikkerhet, m.m. 

Overføringen av Office 365 gjøres ved at ekspertene får godkjennelse til å logge seg inn på bedriftens PCer. Hos noen utføres hele jobben av Telenors team, i andre tilfeller i samarbeid med bedriftens IT-avdeling. Overføringsteamet har egne verktøy for alle prosesser, deriblant for å sette opp ny e-post og trygt overføre filer, kontakter, kalendre, m.m.  

– Man er i gang med nye systemer på under en uke. Det handler egentlig om hva vi kan få tilgang til, og når det passer for kunden å gjøre selve flyttingen. 

Noen kunder uttrykker ønske om hjelp til opplæring, og der har Telenor avtaler med flinke selskap over hele landet som kan bistå med skreddersydd trening. Dette viser seg ofte smart for å gi kundens medarbeidere mestringsfølelse på de nye løsningene. Dessuten er det også slik at rådgiverne på oppstartsteamet får ekstra omsorg for bedriftene de har hjulpet. 

– Vi bryr oss om de vi flytter til en smartere arbeidsdag i skyen, og følger dem gjerne litt ekstra opp for å vite at alt er blitt som forventet, avslutter han.

10 grunner til å velge Office 365 fra Telenor

  1. Alle viktige programmer og tjenester er tilgjengelig uansett tid, sted og maskin. Bedriftens ansatte kan løse alt på reise ved bruk av mobilen.
  2. Du har trygghet for at dine data er sikre i verdens fremste datasenter.
  3. Du kan selv velge hva du vil ha og hvor – vi tilbyr uovertruffen fleksibilitet.
  4. Overføringen er enkel, rådene er gode, og supporten er solid.
  5. Du får mye bedre sikkerhet mot de mest utbredte truslene.
  6. Du får tilgang til markedets mest avanserte løsning for smarte arbeidsformer.
  7. Dine ansatte får beholde verktøyene de allerede kjenner.
  8. Samhandlingen og tilgangen til informasjon blir mye bedre.
  9. Alt funker alltid – du slipper å bekymre deg over IT.
  10. Support og rådgivning er norsktalende, og levert av eksperter som kjenner norske arbeidsformer.

Dette koster Office 365

Office 365 er et ypperlig verktøy for små og mellomstore bedrifter som skal i gang med digitalisering. I Telenor tar vi høyde for at behovet internt i en bedrift kan variere. Noen trenger full tilgang til alle Office 365-verktøyene, mens andre ønsker primært e-post og mulighet til å redigere dokumenter på farten. Derfor kan du hos oss sette sammen akkurat den løsningen du og dine kolleger trenger.

Vi har tre Office 365-pakker: en for deg som kun trenger tilgang på mobilen, en for deg som trenger både mobil- og PC-versjon, og en for deg med utvidet sikkerhetsbehov. Pakkene varierer fra 99,- i mnd til 269,- i mnd. Se alt om Office 365-pakkene.

Du står fritt til å aktivisere de tjenestene som du selv måtte ønske, for eksempel Microsoft Teams, Bookings eller Sharepoint. Vi hjelper deg med å finne riktig løsning for din bedrift!

Ønsker du rådgivning rundt det å digitalisere bedriften med Office 365? Da kan du avtale en rådgivningstime med en av våre spesialister på telefon 22 70 08 01 eller bli oppringt ved å fylle ut kontaktinfo:

Bli kontaktet