Nettverk

Gjør deg klar for fremtidens bedriftsnettverk

Usikker på hvilken nettverksløsning bedriften skal velge for å være relevant også i morgen? Nå kan du overlate hele jobben til Telenor – og frigjøre dine IT-ansatte fra å bruke tid eller stresse over feilsøking og sikkerhetshull i nettverket.

Nettverk

– Jeg tror alle lurer litt på hvordan teknologien utvikler seg de neste årene. Ikke minst når de skal bytte ut noe knyttet til nettverket sitt, sier Geir Præsttun.

Han er Business Development Manager for WAN og Lokalnett i Telenor Bedrift, og har jobbet med nettverk i «en mannsalder».

– Det har vel aldri vært mer spennende å jobbe med nettverk enn nå som det skjer så mye. Samtidig opplever vi at enkelte kunder føler på en usikkerhet. De er rett og slett bekymret for å ta et feil valg, og investere i en nettverksløsning som er utdatert om få år.

 Geir Præsttun, Business Development Manager for WAN og Lokalnett i Telenor Bedrift.
Geir Præsttun, Business Development Manager for WAN og Lokalnett i Telenor Bedrift.

Nettverk som tjeneste

For å gjøre dette valget langt enklere, tilbyr Telenor nå nettverk som tjeneste.

– Nettverk er blitt en selvfølgelighet. De tingene du sist skrur av i en bygning er vann, strøm og nettverket ditt. Disse tre tingene er blitt helt elementære – og noe som bare skal virke, sier Lars Johnsen, Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift.

– Det som ikke lenger er like selvfølgelig, er at dine egne IT-ansatte skal gjøre hele jobben med å sette opp og drifte nettverket.

Akkurat som at du selv neppe tar jobben med vann og strøm, mener Johnsen at tiden er inne for å la noen andre enn IT-avdelingen ta ansvaret for bedriftsnettverket.

Løsningen? Å sette det hele ut som en tjeneste, der Telenor kan levere på alt du måtte trenge. Slik kan du være sikker på at du alltid har et oppdatert og optimalisert nettverk som alltid fungerer – med sikkerheten på stell.

Hva betyr det at nettverket er en tjeneste?

Nettverk som tjeneste (på engelsk Network as a Service, NaaS) betyr at du som kunde ikke lenger trenger å eie, drifte og vedlikeholde utstyret og alle tjenestene knyttet til nettverket ditt. I stedet tar Telenor på seg dette ansvaret – og kan slik sikre at bedriftsnettet ditt er sikkert og virker som det skal, hele tiden. 

Fra før tilbyr Telenor WiFi Connect, en tjeneste som gir virksomheten lokalt- og trådløst nettverk, grunnleggende sikkerhet og gjestenett – alt levert i en oversiktlig og kostnadseffektiv pakke. 

For bedrifter med mer spesialiserte behov utover dette, lanseres nå også Meraki som tjeneste. Her kan du som kunde få alt du trenger, ende-til-ende, enten det er LAN, WiFi, SD-WAN eller markedsledende sikkerhetshåndtering – kombinert akkurat slik det passer din bedrift best, og tilpasset din bransje. Telenor tilbyr også kundetilpasninger opp mot eksisterende løsninger bedriften allerede måtte ha.

Tjenesten er bygget på den avanserte og fleksible nettverksløsningen Cisco Meraki, som er svært enkelt å sette opp. Så fort det fysiske er satt opp, kobles dette opp mot det kundespesifikke i skyen – hvor du som kunde har full oversikt gjennom egen portal. Du får også proaktiv overvåking, automatiske alarmer – og kort rettetid på kritiske komponenter.

Tjent med å la andre gjøre jobben

– For noen år siden gikk man fra å ha mailserveren stående under pulten til IT-sjefen, til at alle nå bruker Office 365 i skyen. Nå er det nettverket som skal gjennom samme transformasjonen, sier Johnsen.

– Det er på høy tid at også bedriftsnettverkene nå bygges for å møte kravene til dagens digitale virksomheter – og designes for den skybaserte organisasjonen. Slik kan virtualisering, kunstig intelligens og automatisering muliggjøre nye nivåer av kontroll, smidighet og sikkerhet.

Ifølge Johnsen er det i dag veldig få bedrifter som har noe nytte av å drifte nettverket selv. 

– Eller som har mulighet til dette, for den saks skyld – med alt som hele tiden må passes på og oppdateres. Nettverksdrift er blitt en så standardisert tjeneste at de aller fleste er langt mer tjent med å kjøpe dette fra andre, sier Johnsen.

Slipper å lete etter nåla i høystakken

– Tradisjonelt har det vært mye plunder knyttet til at en IT-ansatt skal sette opp og drifte bedriftens nettverk. Det er krevende å holde seg oppdatert på nye funksjoner og implementere disse – noe som fort går ut over bedriftens effektivitet, sikkerhet og resultater, sier Johnsen.

Ikke minst kan det være svært tidkrevende – og frustrerende – å lokalisere feil i nettverket. Daniel Moen Hansen, også Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift, merker dette tydelig når han er ute i møte med kunder:

– Det som går igjen er at de er lei av «peke-leken» når noe har gått galt i nettverket. Er det fibertilkoblingen? Aksesspunktene? Brannmuren? Eller en brukerfeil? Av og til er det nær umulig å vite hvor feilen ligger i en fragmentert struktur av løsninger fra mange ulike leverandører, sier Hansen.

Som en totalleverandør på nettverk tar Telenor over alt ansvar knyttet til oppsett og drift av nettverket – noe som også inkluderer feilsøking og -retting.

– Vi kan drifte dette på en måte som gjør det veldig enkelt og oversiktlig for kunden å ha kontroll over sitt eget nettverk – med en «single point of contact». I kundemøter merker at det gjerne er på dette punktet det oppstår litt «hurra-stemning», sier Hansen.

Når det kommer til nettverk, infrastruktur og drift av dette, har Telenor mangeårig innsikt i alt sammen – helt fra graving av grøfta til oppsett av aksesspunkter for best mulig WiFi-dekning.

– Da er det også lettere for oss å søke etter feil og rette disse, samtidig som det kostnadsbesparende for kunden å slippe å lete etter det som fort kan være nåla i høystakken. Fort kan de ha kastet bort en dag med å søke etter feil i nettverket, når feilen viser seg å ligge i fiberforbindelsen. Da er det fint å ha en fullverdig driftet tjeneste fra ende til ende, sier Hansen.


Daniel Moen Hansen, Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift.
Daniel Moen Hansen, Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift.

Frigjør kapasitet og ressurser

Kostnadsbesparelser til tross: det er ikke først og fremst denne siden av pengespørsmålet som er avgjørende for mange, sier Hansen.

– Langt viktigere er det at ressursene som jobber internt bruker tid på det som gir merverdi, og optimaliserer andre ting i virksomheten – i stedet for å drive feilsøking. 

Med god hjelp til å sette opp og drive et moderne nettverk, kan bedriften skape et godt fundament for fremtidens drift – og få tid til å sette seg inn i produkter og tjenester som kan bidra til innovasjon og nytenkning.

– På den måten kan vi frigjøre kapasitet og ressurser, slik at IT-ressursene dine kan jobbe med noe som faktisk er verdiskapende for virksomheten din. Samtidig har de fullt innsyn i løsningene, slik at de kan hente ut rapporter, tilpasse disse til sitt bruk og bruke dataene effektivt i sin hverdag, sier Lars Johnsen.

Vil du holde deg oppdatert på nettverk? Abonner på vårt nyhetsbrev.

Alt du trenger – fra én leverandør

– For at du skal kunne bruke mest mulig tid på egen kjernevirksomhet, er det et poeng å samle alt du trenger fra én leverandør. Vi sitter med alle puslespillbitene, slik at du trygt kan legge alt over til oss, sier Geir Præsttun.

Når mange virksomheter i årene fremover skal flytte over på nye nettverksløsninger og -plattformer, er dette ifølge Lars Johnsen typisk for utfordringer de vil kunne kjenne på.

– Det er ikke bare å knipse med fingrene og få alt flyttet over. Her snakker vi gjerne om legacy-plattformer der digitaliseringen har foregått gradvis over flere år, sier Johnsen.

Han mener Telenor nå er veldig godt skodd for å tilby norske virksomheter det de trenger i en slik overgangsfase – uansett størrelse og behov.

– Ved at vi kan levere på alt fra aksess til WAN og LAN, og deretter sømløst knytte dette sammen, kan vi være med på en langt større del av den reisen mange kunder nå skal gjennom, sier Johnsen.

– I tillegg til dette har Telenor en unik posisjon på sikkerhet. Velger du Telenor som totalleverandør, får bedriften ikke bare et velfungerende nettverk – men også sikkerhet integrert i alle ledd.

Les også: Helhetlig nettverk gir helhetlig sikkerhet – med én leverandør sikres du fra ende til ende


Lars Johnsen, Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift.
Lars Johnsen, Concept Manager for SD Branch i Telenor Bedrift.

En god rådgiver – tilpasset din bransje

For Daniel Moen Hansen er det viktig å begynne i riktig ende når han er ute og snakker med kunder.

– Skal vi få med kundene på et teknologiskifte, må vi først se på hvilken verdi de får ut av teknologiskiftet. Da må vi først lytte til kundene og forstå hvilke behov de faktisk har, før vi i det hele tatt begynner å snakke om hardware og tjenester.

Som et resultat av denne dialogen, opplever han også at Telenor får tilbake mye ny kunnskap.

– Vi er rett og slett ute i markedet og jakter innovasjon – og det er noe vi kan ta med tilbake igjen til kundene våre. Det er noe jeg tror kommer til å gjøre at vi skiller oss ut vi årene som kommer.

Med en utvikling i nettverks-verdenen der det handler mindre om hardware og mer om software og tjenestelaget, er det også viktig for Telenor å kunne ha gode og oppdaterte ressurser. 

– Teamene våre må ikke bare forstå kundene våre, men også evne å henge på bransjen disse jobber innenfor. Enten det er innenfor retail, bygg og næring, transport, hospitality, kommuner eller annet, må vi bygge kunnskap som er spesifikke for disse. Slik bransjespesifikk know-how er avgjørende for at vi skal klare å bygge, drifte og utnytte nettet på en måte som passer aller best for kunden.

Hele eller deler av nettverket?

Det å kjøpe sikkerhet og/eller nettverk samlet fra én leverandør som Telenor, kan gi klare fordeler.

Samtidig har mange bedrifter allerede etablert hele eller deler av nettverket, og implementert sikkerhet i dette – og er ikke klare for å gå «all in» med en gang.

– Når vi snakker om nettverk, handler det både om LAN og WAN. Enkelte kunder kan for eksempel allerede ha en etablert avtale om WAN, og kan da tenke seg å ta LAN inn som en ny tjeneste. Behovene vi møter ute i markedet varierer fra kunde til kunde,  og det er noe vi tilpasser oss, sier Johnsen.

– Derfor er det også en mulighet for at vi tar på oss ansvaret for deler av nettverket – det behøver med andre ord ikke være «alt eller ingenting».

Og hva med jobbmobilen?

Akkurat slik tjenester og behov knyttet til nettverksdrift har utviklet seg gjennom de siste årene, er også arbeidshverdagen til nordmenn flest i rask endring.

Ikke minst har det ført til at mobiltelefonen er blitt et like viktig arbeidsverktøy som den tradisjonelle jobb-pcen – med alt det medfører av muligheter og utfordringer for bedriftens IT-systemer.

– Mobilen er en viktig driver til hvorfor alle disse endringene skjer. Nå er den blitt en like viktig enhet i nettet ditt som PC eller alle andre enheter. Og da trenger man mer kontroll, samtidig som man forventer at alt fortsatt er effektivt og brukervennlig – uten at det medfører et eventuelt sikkerhetsbrudd for bedriften, sier Johnsen.

Samtidig vil en IT-ansvarlig ha kontroll over enheten, med nye sikkerhets- og administrasjonsløsninger, påpeker han.

– Bare der har du en god grunn til å sette driften ut, ettersom vi raskt begynner å snakke om en ganske kompleks nettverksarkitektur. Her har Telenor en unik posisjon, ettersom vi er gode på både mobil og nettverk – og vet hvordan disse best spiller sammen. Ikke minst når det kommer til sikkerheten.

Les også: De ansattes mobiler er et attraktivt mål for kriminelle – men heldigvis kan de sikres

Ikke lenger avhengig av nøkkelpersoner på IT

Å sette ut ansvaret for nettverket, kan potensielt også lette «byrden» for enkelte i IT-avdelingen.

– Tidligere var det gjerne slik at mange bedrifter hadde en «helt» i IT-avdelingen. Kall ham ham gjerne «Espen». Stort sett var det han som gjorde alt: Installerte nettverket, satte opp serverne, oppdaterte, styrte og stelte, sier Johnsen.

– Men hva gjør du når Espen slutter? Eller når alt ramler sammen mens han er på ferie? Hvem ringer du om han er i pappaperm, drar på jordomseiling eller vil finne på noe annet? Da sitter du der, med et nettverk du ikke vet hvordan fungerer.

Ofte betyr dette at du raskt må hente inn noen eksterne, som må bruke tid på å sette seg inn i nettverket, og deretter «jobbe seg inn».

– Det er det du skal slippe. Når Telenor leverer alt, tar vi også ansvar for at alt funker – hele tiden.

Telenor kan dekke alle dine nettverksbehov