Mobil

Vebjørn Rodals beste tips når du skal velge mobilabonnement

Et godt bedriftsabonnement har nok data til at ansatte kan gjennomføre arbeidsoppgavene sine. Men dere bør også tenke på flere «usynlige» tjenester som vil gi en bedre mobilopplevelse.
Vebjørn Rodal KAM i Telenor Bedrift holder mobil, gir tips til rett mobilabonnement for ansatte

Vebjørn Rodal er kanskje best kjent som olympisk mester og en av Norges fremste friidrettsutøvere gjennom tidene. Nå er han selger og teamcoach i Telenor Bedrift. Her deler han sine beste tips med deg når du skal velge mobilabonnement.

Hva er et godt mobilabonnement for bedrift?

I dagens digitale samfunn er det ikke til å komme unna: mobiltelefonen er svært viktig for folk. Når du skal velge et godt mobilabonnement for dine ansatte, er vurderingene i stor grad de samme som når du velger et privatabonnement. Ettersom alle mobilabonnementer kommer med fri tale og SMS, er kanskje det viktigste å lande på en passende datamengde.

Vi ser at mye av volumet i nettet vårt kan spores til private applikasjoner som Netflix, Snapchat og Instagram. Men den største forskjellen mellom privat- og bedriftsabonnementer er at man i en bedriftsløsning også er nødt til å samhandle med andre på en helt annen måte enn du gjør privat.

I tillegg må abonnementet inneholde flere «usynlige» tjenester og funksjoner som sikrer god flyt i mobilopplevelsen. Det kan for eksempel være god dekning, høye hastigheter og solide sikkerhetsløsninger – altså ting du virkelig savner når du trenger dem som mest, sier Vebjørn Rodal, Account Manager i Telenor Bedrift.

Les også: Slik får du mest ut av en bedriftsavtale for mobil ›

Her er Vebjørns 6 beste tips når du skal velge riktig mobilabonnement til dine ansatte:

Vebjørn Rodal, KAM Telenor Bedrift, gir oss beste abonnementråd
Vebjørn Rodal, KAM i Telenor Bedrift, gir oss sine beste råd når du skal velge rett mobilabonnement

1. Finn ut hvor mye data dere trenger i mobilabonnementet

Et av de første spørsmålene virksomheter må ta stilling til, er hvor mye data mobilabonnementet skal inkludere. Databehovet varierer fra bedrift til bedrift, og ansatt til ansatt. Hver enkelt virksomhet må finne ut hva som passer for deres ansatte.

I Telenor har vi to ulike abonnementstyper hvor Flyt går på ulike pakker datamengde men har ubegrenset hastighet, og Frihet går på ubegrenset datamendge og man betaler for hastighet.

Vi ser at standarden i dag er Flyt Medium-abonnementet som inkluderer 10 GB i måneden, men det vokser hele tiden. Jeg husker godt den tiden da vi var godt fornøyde med 200 MB hver måned. Arbeidsmarkedet er i stadig endring og et abonnement som dekket databehovet for litt over to år siden, kan nå være «utdatert». Nå må bedriftene i større grad legge til rette for at ansatte kan jobbe fra hvor som helst, når som helst. Det generer et større behov for data profesjonelt. Bruker dere mye mobildata i jobbsammenheng, kan Frihet være et glimrende alternativ. Det gir ubegrenset data, og medfører mindre administrasjon for virksomheten og mobilfrihet for den ansatte.

Les alt om mobilabonnementene Frihet og Flyt ›

2. Flere SIM-kort = mer fleksibilitet

I dag jobber vi ikke bare fra flere steder og til ulike tidspunkt. Mange av oss bruker også flere enheter. Tilstrekkelig med mobildata og høye hastigheter er gode virkemidler for å legge til rette for fleksibilitet – og det samme er flere SIM-kort.

Fra Flyt Medium og oppover får du et ekstra data-SIM, og det er dermed enkelt å knytte til flere enheter. Jeg tenker at noe av det viktigste i dag er å tilby fleksibilitet og gjøre det mest mulig praktisk for de ansatte. Det gir en utrolig frihet å kunne bruke data på flere devicer, med samme abonnementet. Jeg har for eksempel et SIM-kort i telefonen og et i jobb-PC-en, fordi jeg ikke ønsker å bli tvunget til å bruke usikre trådløse nett når jeg reiser. Også har jeg data-SIM i iPad-en og i en trådløs ruter på hytta langt oppå fjellet. Les mer om våre tilleggstjenester ›

Flere SIM-kort på ulike enheter med samme abonnement
Flere SIM-kort gjør det mulig å jobbe på flere enheter med samme abonnement, for eksempel på hytta

3. Skal bedriften dekke noe – eller alt? 

Et annet viktig spørsmål er hvor mye av mobiltelefonien virksomheten skal dekke. For noen vil det være hensiktsmessig å dekke alt, mens andre kan ha behov for å begrense mobilbruken noe. Dette er en vurdering hver enkelt virksomhet selv må gjøre, men uansett kan det være viktig for trivselen at de ansatte ikke trenger å bekymre seg for mobilbruken.

I det siste har jeg pratet med mange bedrifter som sliter med rekruttering eller med å holde på gode ansatte. Det er faktisk sånn at et solid bedriftsabonnement på mobil blir et frynsegode som mange sier at de trenger. I hverdagen er mobilen så viktig for folk flest at veldig mange prioriterer arbeidsgivere som er rause på dette området.

Uavhengig av hvilken linje dere legger dere på, vil det være nyttig med en god løsning for kostnadshåndtering. Telenorkunder har tilgang til tjenesten Fakturakontroll, som både gir bedriften full kontroll på kostnadene, automatiserer eventuell betaling av kostnadsdeling over lønnstrekk og lar deg etablere en policy for kostnadsfordeling.

Med en god løsning for kostnadshåndtering vil ansatte kunne bruke samme abonnementet til jobb og privat, og det er ikke nødvendig med to separate mobiler. Det sikrer også at dere enkelt legger til rette for ansatte med ulike funksjoner. Med tilgang på nok data, slipper de som ofte er på reisefot å måtte koble seg på åpne – og usikre – trådløse nettverk på flyplasser og kafeer. Dersom ansatte går tom for data en måned kan de enkelt kjøpe ekstra data selv med Vipps med tjenesten Betal Selv.

Les mer om hvordan du velger de mest verdifulle mobiltjenestene for bedriften ›

person filmer med mobilen på konsert, bruker mobilabonnementet privat
En ansatt filmer med mobilen på konsert, bruker samme mobilabonnementet privat

4. Sikkerhet har blitt en nødvendighet - også på mobilen!

Sikkerhet er noe stadig flere bør være – og er – svært opptatt av. Phishing, løsepengevirus, nettsvindel og ID-tyverier rammer nemlig tilfeldig, og nettkriminelle finner stadig nye måter å lure oss på, også på mobilen. Det er ingen grunn til å tro at denne typen kriminalitet avtar, og i dag er det mye vanskeligere å skille mellom svindel og ekte innhold enn for bare noen år siden.

Potensielt kan det bli svært kostbart og lamme deler av eller hele bedriften. Dessverre vil du aldri være helt sikker, men du kan heldigvis gjøre en del for å bli litt tryggere. Det starter med god bevisstgjøring slik at de ansatte vet hva de skal se opp for når de er på mobilen – og hvordan de går frem dersom de mistenker at de blir forsøkt misbrukt.

Telenorkunder har et ekstra sikkerhetsnett i Nettvern, som er inkludert i alle bedriftsabonnementene for mobil. Dette er et filter som ligger i mobilnettet, og stopper deg fra å gå inn på falske nettsider eller lenker som inneholder virus, for eksempel via en e-post. I tillegg til Nettvern har vi også en «Rolls Royce-utgave» for bedrifter som heter SafeZone. Det stopper nesten alle uønskede hendelser på PC og mobil, er oppe hele døgnet året rundt og krever ingen installasjon.

PS: Husk å ha en stor nok datapakke i mobilabonnementet slik at det ikke blir vanskelig for de ansatte å jobbe fra hytta – eller båten, toget, parkbenken, skogsteltet – eller hvor det måtte være. Med tilgang på nok data, slipper vedkommende å måtte koble seg på usikre trådløse nettverk på flyplasser og kafeer.

mann på flyplass, logger på med mobilabonnementet sitt
En ansatt logger på med mobilabonnementet sitt på flyplassen

5. Velg dekning i verdensklasse

Det kan ikke bli sagt mange nok ganger, og det er en grunn til at så mange virksomheter velger Telenor-abonnement til sine ansatte: Telenor har dekning i verdensklasse. Det medfører stabilitet og sikkerhet til alle kunder – uansett hvor i landet du befinner deg, skal du ha god mobildekning.

5G-utbyggingen fortsetter med uforminsket hastighet, og i løpet av 2024 vil alle eksisterende basestasjoner være oppgradert til å levere fremtidens mobilnett. I tillegg skal det bygges flere basestasjoner slik at også 4G-nettet blir enda mer robust. Jobber du inne i et båtskrog eller et murbygg og det skjer noe, må man ha dekning. I slike sammenhenger med alvorlige hendelser, er nettet vårt en sikkerhet i seg selv.

Telenors dekning er uslåelig. Sjekk dekningskartet vårt for en komplett oversikt.

6. Vurder en totalleverandør

Å være en god mobilleverandør handler om å være en partner som også hjelper med alt som er relatert til en aktiv mobilhverdag. Telenor kan hjelpe deg med alt fra sikkerhet til forsikring til ulike arbeidsverktøy.

Med en totalleverandør slipper du å bruke tid på ting som å bestille jobbmobil til de ansatte, sette opp sikkerhetskopiering, vite hvilke tjenester som fungerer med hvilke programvarepakker og researche nettmøteløsninger. Du får full oversikt over ansattes mobilabonnement, sette opp kostnadsdeling og også sentralisere sentralbordet på mobil slik at ansatte kan besvare innkommende anrop uavhengig om de jobber fra kjøkkenet eller fjellet.

Les mer om våre mobiltjenester og hvilken verdi de kan gi din bedrift ›