Hjelp til Bredbånd og Fiber

Har du spørsmål om ruteren din, sikring av hjemmenettet eller andre tjenester? Her finner du svar på det meste.
?

Lav eller varierende hastighet?

Hvis du bruker trådløst nettverket i stedet for kabel, kan du oppleve noe varierende netthastighet. Dette er fordi andre trådløse elementer (for eksempel babycall) kan påvirke signalene.

Signalstyrken kan reduseres hvis det er mange hindringer mellom ruteren og datamaskinen, for eksempel tykke murvegger. Hvis du opplever dårlig signalstyrke kan du forsøke å ta med deg mobilen eller pc-en dit ruteren står. Hvis dette hjelper, bør du flytte på ruteren og sørge for mest mulig fri sikt til pc-en, for eksempel ved å montere ruteren på en vegg.

Hvis det er mange som bruker nettet samtidig kan hastigheten bli påvirket. Både opplasting av bilder og sikkerhetskopiering kan skje i bakgrunnen, så koble alle enheter fra nettverket før du eventuelt tester hastigheten.

Les mer om hva som kan påvirke hastigheten

Få tips og råd til bedre wifi på online.no

?

Norton Internet Security

Norton Internet Security er inkludert i alle private bredbåndsabonnement (gjelder ikke mobilt bredbåndsabonnement) fra Telenor. Programmet beskytter mot virus, internettormer og spionprogram.

Last ned og få hjelp til Norton Internet Security

?

Nettvern

Surfer du på et Telenor-nett, vil Nettvern stoppe deg hvis du er i ferd med å gå inn på en side som inneholder virus, svindelforsøk e.l. Alle bredbåndskunder har Nettvern inkludert, og aktivering skjer automatisk. 

Deaktivering av tjenesten (ikke anbefalt) eller manuell aktivering gjøres via innstillingene på din ruter. 

Hjelp til Nettvern

?

Endre nettverksnavn eller -passord

Velg abonnementet det gjelder
Velg Ruter. Her finner du ditt nettverksnavn og nettverkspassord. 

Ønsker du å bytte navn eller passord? Klikk Endre innstillinger

Fyll inn:
- Nettverksnavn: Navn på ditt nettverk. Du velger selv navnet på nettverket, bruk bokstaver og tall.
- Nettverkspassord: Passordet på ditt trådløse nettverk. Nettverkspassordet lager du selv og skal bestå av minst 9 tegn, samt et tall, en liten og en stor bokstav (ikke æøå).

Klikk Oppdater ruter

Innstillingene er nå lagret. Det kan være lurt å skrive ned de nye innstillingene.

Slik kobler du til trådløst nettverk

?

Hvordan kobler jeg til mitt nettverk?

Du kobler deg til ditt trådløse nett ved å finne ditt nettverk og taste inn passordet. Du finner nettverksnavn og passord på et klistremerke på ruteren din.

Koble pc til trådløst nett

Koble mobil og nettbrett til trådløst nett

?

Hvordan sikrer jeg nettet mitt mot torden?

Trekk ut alle ledninger på ruter, pc og annet teleutstyr hvis det er fare for torden, eller om du skal reise bort i tordensesongen. Ta gjerne bilde av hvordan utstyret er koblet først, så er det enkelt å koble det opp igjen.

Hvis ruteren din blir ødelagt av lynnedslag, dekkes dette dessverre ikke av Telenor. Du kan bestille ny ruter på Mine sider. Velg ditt bredbåndsabonnement og trykk på Bestill ny ruter.

?

Hva er forskjellen mellom WEP, WPA og WPA2?

  • WEP-kryptering er et passord for ditt trådløse nettverk. WEP er ikke like sikkert å bruke som WPA og WPA2-kryptering.
  • WPA-kryptering gjør ditt trådløse nettverk sikrere, slik at det er vanskeligere for andre å få tilgang til ditt nettverk.
  • WPA2-kryptering er den sikreste krypteringen. Bruker du WPA2-kryptering må trådløse enheter som kobles til ruteren også støtte WPA2. 
?

Trenger du ny ruter?

Hvis din ruter har blitt ødelagt, for eksempel på grunn av lynnedslag, kan eier/betaler av abonnementet bestille ny ruter på Mine sider eller ved å kontakte kundeservice på nummer 915 05000.

?

Hvem kan koble til mitt trådløse nett?

Når du søker opp trådløse nettverk på din datamaskin vil du få opp en liste med nettverk innenfor rekkevidde. Alle nettverk som er sikret vil enten ha et hengelås-symbol eller være markert med 'Sikret nettverk'. Det er kun de som har nettverkspassordet som kan koble seg til ditt nettverk. Du bestemmer selv hvem du ønsker å gi passordet til.
?

Skal du bygge eller grave, eller vil melde fra om skade på Telenors kabelnett?

Hvis du skal bygge nytt eller grave på egen tomt finner du det du trenger på Telenor kabelnett

Du kan også melde fra om skader på Telenors kabelnett. Eksempler er trær over linjen, skader på Telenors kabler, slakk/stram kabel eller infrastruktur som er til fare for liv og helse. Meld inn skade

Vis flere
Kundeservice

Vi hjelper deg

Du kan kontakte oss på 915 05000 (bredbånd) 915 00 391 (fiber), e-post eller Facebook.