Fikk arbeidskarrieren tilbake i Telenor

Først mistet Christian Haugen-Flermoe hørselen, så svikta hjertet. Legene berget livet hans, og Telenor Open Mind stablet yrkeskarrieren hans på beina igjen.

Tekst Roald Orheim & Foto Martin Fjellanger

Livet smilte til Christian Haugen-Flermoe (51) inntil for fire år siden. Han hadde en spennende lederjobb i Aftenposten multimedia, og brukte store deler av fritiden på sin altoppslukende hobby som quizmaster, quizdeltaker og forfatter av etter hvert 16 spørrebøker. Han sluttet i Aftenposten da han fikk hjertediagnosen. En jobb i Ticketmaster var mer tilpasset helseutfordringene.

Christian Haugen-Flermoe i dialog med kollega

Christian Haugen-Flermoe i dialog med kollega

CV som skriker høy risiko

Han karakteriserer seg som taper i gen-lotteriet.

– Jeg har en genfeil som gjorde at jeg fikk gradvis dårligere hørsel fra rundt 30-års alderen. Til slutt var den nærmest borte, og operasjon for å sette inn Cochlea Implantat ble løsningen. Da han også fikk hjerteproblemer, og til slutt måtte bytte hjerte, var han for alvor ute av arbeidslivet. I tiden etter at han var operert, rehabilitert og friskmeldt, søkte han på flere jobber, men kom aldri så langt som til intervju.

– Jeg har dessverre en CV som skriker høy risiko

Men selv med en hullete CV og begrensninger etter sykdommen, mente Christian han hadde en restevne rent arbeidsmessig.

– Det var en massiv taushet etter alle søknadene. Og det kan jeg til en viss grad forstå. Da er det godt at det finnes selskaper som Telenor. Ved en tilfeldighet kom han over Telenors Open Mind-tilbud høsten 2018.

– Jeg fikk tilbud om å bli med i programmet, og dette har reddet arbeidskarrieren og yrkesstoltheten. En viktig brikke falt på plass.

Christian Haugen-Flermoe smiler

Christian Haugen-Flermoe smiler

Quiz-master

Nå jobber han som community manager. Jobben er å svare opp henvendelser fra kunder via sosiale medier.

For Christian som har brukt mye av fritiden på quiz, er han han vant til å svare på spørsmål.

– Jeg har på en måte forlenget hobbyen inn i arbeidslivet. Jobben nå er en slags telecom-quiz hvor oppgaven er å svare kundene.

- Jeg er fremdeles nybegynner, men mestringsfølelsen øker, forteller han, og legger til at Telenor har lagt forholdene godt til rette for at han skal lykkes, samtidig som det ikke er noen form for veldedighet fra arbeidsgivers side.

– Det stilles samme krav til meg som til andre. Slik skal og bør det være. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk denne sjansen til å stable yrkeskarrieren på beina igjen.

Christian sier det er mange helter i denne historien: de som berget livet hans, og folkene i Telenor som trodde på ham.

– De trodde på meg, og ga meg sjansen. Nå er det opp til meg å levere.