Slik får du svindelvarsel mens det ringer
Er du bekymret for ukjente nummer? Med denne nye tjenesten kan du nå få automatisk varsel på mobilen mens det ringer.

Er du lei av ukjente anrop? Da er du ikke alene: En Kantar-undersøkelse gjennomført for Telenor viser nemlig at hele 70 prosent av oss opplever ukjente anrop som et problem.
Dette til tross for at Telenor i 2024 blokkerte 54,5 millioner svindelanrop. – Selv om vi stanser enormt mye, er det fortsatt mange som utsettes for svindel. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Ric Brown, leder for privatmarkedet i Telenor Norge.
Derfor har Telenor gjort det enklere for deg og meg å avsløre potensielle svindlerne med lanseringen av Nummervarsel – en tjeneste som varsler deg om potensiell svindel mens det ringer.
Tidligere har Telenor tilbudt en lignende tjeneste i appen Se Hvem, men nå er denne funksjonen flyttet over i mobilnettet. Det betyr at du som kunde ikke må laste ned en app eller aktivere noe som helst, for at du skal få svindelvarsel mens det ringer.
Under kan du lese 3 gode grunner til å holde styr på anropene dine:
Dette blir du varslet om:
Du får varsel når et anrop kan være et potensielt svindelforsøk, et såkalt svindelvarsel. Når du får dette anbefales det at du ikke tar telefonen.
Du blir også varslet om nummer som ringer ofte og til mange. Det vil si at nummeret som ringer har et ringemønster som anse som svært pågående – selv om det kan være en legitim aktør. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.

1. De kriminelle fornyer seg – hele tiden
– Svindlerne blir stadig mer sofistikerte og utnytter avanserte metoder for å maskere sine hensikter, sier Ric Brown i Telenor Norge.
Dette skjer som regel via såkalt «spoofing», der de kriminelles ekte telefonnummer med enkle tekniske grep «maskeres» bak et falskt nummer – som oftest et norsk mobilnummer.
Det er dette falske nummeret du da ser på mobilskjermen når det ringer. Det øker sjansen for at du faktisk tar telefonen, i motsetning til når anropet kommer fra et fremmed land langt borte.
– Svindlerne har i større grad begynt å misbruke norske telefonnumre når de kontakter nordmenn, både virkelige og konstruerte numre, forklarer Thorbjørn Busch, leder for Telenors sikkerhetsavdeling Fraud & Crime.
Nylig kunne telekom-operatørene i Norge fortelle om et nytt samarbeid som vil blokkere mye mer spoofing enn tidligere, dette er en gladnyhet for norske mobilkunder.
I tillegg til utenlandske kriminelle, tyder mye på at også flere nordmenn står bak økningen i antall svindelanrop. For eksempel gjennom såkalt politisvindel, der de kriminelle utgir seg for å være politi.
– Når noen snakker svært overbevisende på norsk, og ringer om noe veldig presserende fra et nummer som virker troverdig, er det lett å bli lurt, sier Busch.

2. Angrepene er rettet spesielt mot nordmenn
Telenors samarbeidspartner Hiya har analysert innkommende telefonsamtaler på tvers av Skandinavia, og oppdaget et urovekkende mønster: Skandinavias innbyggere er ettertraktede ofre, og antall svindelanrop øker stadig i alle land.
Vi nordmenn er internasjonalt kjent for å ha god råd, og er derfor et yndet mål for kriminelle fra hele verden. Bare i 2020 økte antallet svindelanrop i Norge med nesten 40% fra året før.
Med ny teknologi og telefon som verktøy, kan de kriminelle enkelt jobbe på tvers av landegrenser. Stadig mer avansert kunstig intelligens og deepfake-teknologi gjør at heller ikke språk nødvendigvis lenger er en hindring, selv over telefonen.
I en rapport fra Økokrim beskrives omfanget av bedrageri som et samfunnsproblem. Her trekkes det blant annet frem at tapene i Norge relatert til bedrageri var totalt på over en halv milliard kroner i 2022.
– Dette er alvorlige tall. Nettopp derfor har vi utviklet Nummervarsel som utnytter maskinlæring for å oppdage og hindre svindelanrop, sier Ric Brown i Telenor.
3. Du kan havne i en «svindelstorm»
I løpet av én enkelt dag i januar 2022 la Telenor merke til uvanlig mye svindelaktivitet fra et nummer i Nord-Korea. Hele 200 000 anrop ble registrert fra nummeret på kort tid.
Det var snakk om svindelformen «wangiri» hvor anropet kuttes etter ett ring for å pirre oppmerksomheten din. Ringer du tilbake, kan det koste dyre dommer.
– Slike svindelstormer går i sykluser, men det som skjedde her var spesielt. Når så mange anrop kommer samtidig, indikerer det et målrettet angrep på nordmenn. Det er alvorlig og vil bli politianmeldt, sier Busch.
Varsler også om svært pågående ringemønster
Selv om svindel er et reelt problem, så må det jo ikke være et svindelanrop for at du irriterer deg over et ukjent nummer – spesielt hvis du mistenker at det befinner seg en telefonselger på den andre siden av røret.
Derfor vil Nummervarsel også varsle deg om nummer som har et for pågående ringemønster.
Nummervarsel vil på denne måten gjøre det tryggere for deg å ta telefonen når du ikke vet hvem som ringer – da du er i bedre stand til å forstå om det er ukjent anrop som er trygt å ta eller ikke.
Da er det fint å vite at du kan svare, eller ringe tilbake, med god samvittighet.
Nummervarsel er en del av Telenors nye mobilabonnement som gjør det enda tryggere å være Telenor-kunde.
Tjenesten varsler deg ved mistanke om svindel eller for pågående henvendelser mens det ringer.
Du trenger ikke laste ned en app eller aktivere tjenesten – ettersom den ligger i selve mobilnettet.
Nye kunder vil umiddelbart ha tilgang til tjenesten, mens eksisterende kunder vil ha tilgang i løpet av de neste månedene. Tjenesten vil bli tilgjengelig både for privat- og bedriftskunder.
Les mer om Nummervarsel fra Telenor >