Mistet mobilen – hva nå?

Lommetyv som stjeler mobil fra en veske
Her finner du informasjon om hva du gjør hvis uhellet er ute, og hvordan du enkelt kan melde inn en forsikringssak.

Anmeld tyveriet

Er telefonen stjålet må du anmelde tyveriet til politiet før du kan melde inn en forsikringssak. Dette gjør du ved å møte opp på en politistasjon eller via nett.

Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

Er du under 18 år bør du møte opp på en politistasjon sammen med en foresatt. Du kan også få en foresatt til å anmelde tyveriet for nett for deg.

Er mobilen din mistet eller stjålet?
Meld skade

Sperre abonnementet

Vi anbefaler at du sperrer abonnementet så fort som mulig etter at du oppdager at mobilen er borte. Dette er for å sikre at ikke andre kan ta det i bruk. Du sperrer abonnementet ved å låse SIM-kortet, og du kan gjøre dette i Mitt Telenor-appen eller på Mine sider.

  • Velg Mobil

  • Velg Sperr SIM

  • Skriv inn en 4-sifret kode (denne velger du selv)

  • Trykk på Sperr abonnement

Dersom mobilen kommer til rette senere, kan du gjenåpne abonnementet ved å følge samme prosedyre og oppgi koden du skrev inn da du sperret abonnementet. Merk at abonnementsavgiften fortsetter å løpe selv om SIM-kortet er sperret.

Du kan bestille nytt SIM-kort dersom du ønsker å bruke abonnementet med en annen mobil.

Slett innhold på mobilen

Har du sensitivt innhold på mobiltelefonen din, enten det er bilder eller dokumenter, kan det være greit at dette slettes umiddelbart hvis mobilen er stjålet. Har du aktivert Automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk hvis tyven har tastet inn feil kode nok ganger. På iPhone aktiverer du denne under Innstillinger, og inne på Touch ID og kode.

En annen mulighet er hvis du har aktivert Fjernsletting på mobiltelefonen din. Da kan du fjernslette alt av innhold ved et par enkle tastetrykk ved et eventuelt tyveri. Slik aktiverer du fjernsletting:

  • iPhone: Apples løsning heter Find my iPhone eller Finn iPhone. For at tjenesten skal fungere må du ha aktivert funksjonen før den ble borte. Du slår på funksjonen under Innstillinger - iCloud og Finn iPhone.

  • Android: Googles Android Device Manager for Android har flere likheter med Finn iPhone og koster ingenting. Tjenesten er tilgjengelig på alle Android-enheter med Android 2.2 eller høyere. Dette gjør du på følgende måte: Innstillinger - Om telefonen og Programvareoppdatering. Deretter gir du Android Device Manager tillatelse til å fjernlokalisere mobilen via Innstillinger - Sikkerhet - Enhetsadministratorer.

Registrer skaden

Når du melder inn en forsikringssak, kan du velge den reparasjonsmuligheten som passer best for deg. Les mer om reparasjonsmuligheter

For deg med Plussforsikring

Er du uheldig å miste eller bli frastjålet mobilen din og har Plussforsikring, erstatter vi din tapte mobil med en tilsvarende mobil. Du melder bare mobilen tapt, så får du erstatningsmobilen én virkedag senere - også når du er i Europa og USA!

Merk! Det kan ta inntil 2 virkedager for avsidesliggende områder i Nord-Norge/Svalbard og utlandet. For å motta erstatningsmobil innen én virkedag, må skade eller tapt mobil godkjennes innen kl. 18.00 norsk tid på en virkedag.

Hva skjer etter at du har meldt inn en skade?

Etter at du har meldt inn din forsikringssak til SquareTrade vil saken behandles. Du mottar en e-post når saken er ferdig behandlet, og hva som skjer videre etter det.

Spørsmål? Les mer på squaretrade.no eller ta kontakt med Squaretrade på nummer 21 49 20 59 (mandag - fredag 10–18).

Nyttig informasjon

i

Finn ut hvilken forsikring du har

i

Egenandel

i

Vilkår forsikring