Digital sikkerhet
Digital sikkerhet
- Sikkerhet

8 enkle råd for bedre digital sikkerhet

Skrevet av: Hilde Martinsen
Publisert: 30. mars 2022 kl. 12:00

Det er mange som gir råd om hvordan du kan oppnå bedre sikkerhet på nett og når du bruker digitale tjenester og enheter.

Det viktigste er imidlertid dette:

Følg alltid råd, rutiner og policy fra bedriftens IT-avdeling eller IT-leverandør og driftspartner – og spør dem om råd hvis du får e-poster eller tekstmeldinger du er usikker på, hvis telefoner, nettbrett og datamaskiner ikke oppfører seg som de pleier eller du tror du har gjort noe du ikke burde ha gjort. «Bedre føre var» gjelder alltid når denne formen for sikkerhet og risiko er involvert.

Så finnes det også mange gode råd som tilsammen danner grunnlaget for sikker og fornuftig adferd på nettet, både på hjemmebane og på jobb. Disse 8 er de fleste enige i:

1. God passordpraksis

Som betyr at passordet ditt må være langt nok, bestå av forskjellige bokstaver, tegn, symboler og siffe, at du ikke skriver det ned og at du unngår å bruke det samme passordet for innlogging til mange tjenester. Og bytt passord med jevne mellomrom.

En viktig sikkerhetsmekanisme å ta i bruk er to-faktor autentisering som kan hindre denne typen angrep. En god praksis for passord vil være med på å redusere faren for å få flere kontoer kompromittert.
Lær mer om god passordpraksis

2. Oppdatering

Sørg alltid for at datamaskiner, programmer, mobiltelefoner og nettbrett

er oppdatert med siste versjon av systemprogramvaren. Dette bedrer sikkerheten og er med på å tette kjente sikkerhetshull.

3. Benytt VPN
Unngå å logge på offentlige eller gratis Wi-Fi nettverk uten å bruke VPN. Hvis du har et mobilabonnement med inkludert datatrafikk kan det være fornuftig å bruke

mobilen som modem.

Lær mer om hva VPN er og hvordan det brukes

4. Sikker surfing

Ett godt råd for sikrere surfing på nettet er å unngå pop-up-vinduer. Lukk dem eller blokker dem med funksjonalitet i nettleseren du bruker.

Falske nettsider ser ofte svært proffe ut, og nettadressene er så og si helt like originaladressene. Da er det lett å bli ført bak lyset, og det kan føre til at mobilen eller datamaskinen får virus og at virksomhetskritiske dokumenter blir kompromittert. Skadevare fører til store kostnader for bedriftene, svekker omdømmet og går ut over produktiviteten. Et klikk kan være et klikk for mye.

Dette er faresignalene du skal se etter:

1.     Inneholder URL-en (adressefeltet) tall, ulike symboler og mange bokstaver uten betydning etter hverandre, er det tegn på at noe kan være galt. 

2.     Dårlig språk og stavefeil er ofte et tegn på at nettsiden er falsk.

3.     Blir du bedt om å oppgi kontoinformasjon på en åpen nettside, er sannsynligheten for at du blir utsatt for et phishing-forsøk stor. Og siden er trolig satt opp i et forsøk på å svindle deg.

4.     Se alltid etter en hengelås til venstre i adressefeltet - det betyr at nettsiden er kryptert og at eieren er bekreftet.

5.     Kontroller at adressen til siden, øverst i nettleseren, ser riktig ut

Det finnes også tjenester som kan gjøre surfingen tryggere.

SafeZone er den raskeste og enkleste måten å beskytte bedriften uten å måtte tenke på installering, oppdatering og vedlikehold. SafeZone samspiller godt sammen med en brannmur, og fungerer som et førstelinjeforsvar og trafikkfilter. Det forhindrer effektivt at noen gir fra seg sensitiv informasjon på falske nettsider, eller havner på ondsinnede sider som sprer skadelig programvare. Tjenesten gjør avansert sikkerhet tilgjengelig for alle med fast og mobil internettaksess fra Telenor, uansett hvor du befinner deg.

Nettvern er et sikkerhetsfilter som ligger i selve Telenor-nettet. Det stopper deg når du er i ferd med å gå inn på nettsider som er infiserte eller falske, samt inneholder skadelig programvare, slik at du kan surfe enda tryggere på internett. Nettvern er tilgjengelig for alle kunder, noen har dette inkludert i mobilabonnementet, via fastnett eller med vår trådløse ruter. Har du et mobilabonnement som ikke inkluderer Nettvern kan det bestilles som en tilleggstjeneste. 

5. Backup, backup, backup

Filer på virksomhetens servere blir vanligvis automatisk sikkerhetskopiert, men når du lagrer i lokale mapper eller på skrivebordet, risikerer du å miste mye hvis noe går galt. Én løsning kan være å opprette en arbeidsmappe på et område på serveren eller ta i bruk OneDrive eller en annen skybasert løsning, hvis du har tilgang på det.

Lær mer om grunnleggende datasikkerhet

6. Vær oppmerksom på falske lenker

Vær kritisk til lenker du får tilsendt på e-post eller i tekstmeldinger. De fleste digitale angrep starter med en e-post og en falsk lenke. Phishing er en betegnelse på digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. Og denne typen digital trussel starter som oftest på den måten. Det kan være lurt å følge noen gode råd for å avsløre sosial manipulasjon.

Sjekk om e-posten din har blitt hacket – les mer og sjekk din e-post

7. Ikke last ned programmer fra nettet

Før du laster ned programvare eller oppdateringer fra nettet må du være helt trygg på at de er sikre, og ikke kan forårsake skade på maskinen din og virksomhetens systemer.

8. Ta ekstra forhåndsregler når du er på reise

For mange av oss er det helt vanlig å være tilkoblet uansett hvor vi måtte befinne oss. Men hvor trygt er det egentlig å surfe via et ukjent nettverk som f.eks. hotellnettet, offentlig Wi-Fi, eller fra en hvilken som helst internettkafè?

Husk at det er «Bedre å være føre var enn etter snar», og at nettsikkerhet på reise er like viktig som på kontoret!

Sjekk om bedriften du jobber for har egne retningslinjer for deg på reise – eller se på rådene som Nasjonal Sikkerhetsmyndighet gir.

Lær mer om sikkerhet på reise