En smilende IT-sjef i SR-Bank, Øyvind Braut, står foran hovedinngangen til Finansparken.
En smilende IT-sjef i SR-Bank, Øyvind Braut, står foran hovedinngangen til Finansparken.
- Nettverk

Realiserer den moderne arbeidsplassen med sømløs nettverksteknologi

Publisert: 13. april 2021 kl. 12:00

Sparebank 1 SR-Bank ønsket seg et fleksibelt og sikkert nettverk rustet for fremtiden da de flyttet inn på sitt nye hovedkontor. Slik ble løsningen deres.

SR-Bank fra Stavanger har en lang historie som strekker seg helt tilbake til 1839. Likevel fikk de ikke et ordentlig hovedkontor før åpningen av Finansparken i 2019. Overgangen fra flere lokasjoner til et stort hovedkontor ga banken en unik mulighet til å skape ny kultur og modernisere arbeidsprosesser. For å oppnå dette var valget av nettverksløsninger og nettverkspartner essensielt.

– Vi ønsket å gjøre Finansparken til en aktivitetsbasert arbeidsplass. De ansatte har en hjemmesone, men ingen fast plass. Tanken er at alle skal kunne flytte seg rundt for å finne det arbeidsmiljøet som passer til oppgavene de holder på med der og da – uten å være begrenset av kabler, forklarer Øyvind Braut, leder for IT-driften i Sparebank 1 SR-Bank.

Øyvind Braut smiler til kamera fra en stol i inngangshallen i Finansparken.
MODERNE: Øyvind Braut leder IT-driften i Finansparken. Europas største næringsbygg i tre og det nye hovedkontoret til Sparebank 1 SR-Bank.

Sikkert eller fleksibelt LAN? Ja takk begge deler

– For en bank som oss er datasikkerhet veldig viktig. Samtidig var målet med det nye nettverket å gjøre WiFi-løsningen så åpen som mulig, uten å kompromisse når det kommer til sikkerhet, forteller Braut.

Dermed ble det viktig at nettverksleveransen fra Telenor ikke delte opp bygget og de ansatte i forskjellige WiFi-soner. For å få til dette, samtidig som sikkerhetskravene ble ivaretatt, var det nødvendig å finne en løsning som kunne kjenne igjen hver enkelt ansatt og basert på den identiteten, vite hvilke funksjoner den ansatte skal ha tilgang til. Dette måtte være mulig uansett hvor den ansatte befant seg i bygget og uten omfattende identifiseringsprosesser.

– I tillegg ønsket vi å la ansatte kontrollere arbeidsmiljøet sitt selv. Som en del av det komplette trådløse nettverket, leverte derfor Telenor lokasjonsfunksjonalitet. Det betyr at brukerne selv kan styre lyset og gardinene der de befinner seg med en mobilapp, forteller Braut.

Få også med deg: SD-WAN og SD-Branch – nettverkstrenden som tar av i Norden

– Bilde at Finansparken fra utsiden. Bygget er tydelig moderne med store glassflater.
FLEKSIBELT NETTVERK: Den tekniske styringen av bygget, arbeidsstasjonene og mobiltelefonene til de ansatte henger sammen i samme nettverk og gir stor fleksibilitet og sikkerhet for SR-Bank.

Partner – ikke bare leverandør

– Telenor er ikke bare en forhandler av teknologi, vi er rådgivere og en samarbeidspartner, sier Endre Dambo, Head of Integrator Services i Telenor og prosjektansvarlig for nettverksleveransen til SR-Bank.

– For SR-Bank var det viktig å ha en menneskelig tilnærming til teknologi og IT på sitt nye hovedkontor. De ansatte skulle få en enklere og mer effektiv arbeidshverdag, og brukeropplevelsen var derfor sterkt i fokus da vi utviklet løsningen deres, legger Dambo til.

– Øyvind Braut sitter på en stein utenfor Finansparken med Sparebank 1 SR-Bank-logoen i bakgrunnen.
SØMLØST: Målet til SR-Bank var at de ansatte ikke skulle behøve å tenke over IT og nettverk i hverdagen.

Fornøyde ansatte med Cisco DNA-løsning

LAN-et i Finansparken er softwarestyrt og er bygget på en digital grunnmur med fullstendig nettverksinfrastruktur basert på Cisco DNA Center. Resultatet er en kompleks løsning med aksess basert på WiFi som benytter seg av kunstig intelligens og maskinlæring for å kontinuerlig optimalisere seg selv basert på brukerens behov.

– På flyttedagen i november 2019 kunne de ansatte ta laptopen under armen, finne seg en plass å sitte, logge seg inn og begynne å jobbe med engang. Tilbakemeldingene fra de ansatte har vært veldig gode, og konsernledelsen kaller det den mest sømløse flytteprosessen i SR-Banks historie, forklarer Braut.

Etter et par måneder med nytt kontor og nytt bedriftsnettverk måtte imidlertid 80 prosent av de ansatte flytte seg til hjemmekontor på grunn av pandemien som fortsatt herjer.

– Overgangen til fungerende hjemmekontor tok totalt to dager, og vi er veldig glade for å se at produktiviteten til de ansatte ikke har gått ned. Grunnlaget var lagt på forhånd, sier Braut.

Tilværelsen på hjemmekontor har ikke satt en stopper for ytterligere oppgraderinger og forbedringer av nettverksløsninger i SR-Bank-konsernet. I 2021 blir blant annet Nordic Connect implementert på SR-Banks lokalkontorer rundt om i hele landet. Nordic Connect er en pakkeløsning fra Telenor for sikkert WAN på tvers av lokasjoner hvor bedrifter betaler en fast månedspris.

Vil du vite mer om nettverksløsninger til moderne arbeidsplasser?

Vi tar gjerne en nettverksprat.

Kontakt oss!