Produkter for hørselshemmede, synshemmede og eldre

Her finner du produkter og tjenester for hørselshemmede, synshemmede og eldre, samt informasjon om refusjon av kostander knyttet til dette.

Du får kjøpt Doro-mobil i vår nettbutikk

i

Nye 149 Teksttelefonen­

Telenor satte i drift ny teknisk løsning for 149 Teksttelefonen november 2014. Fra 6. desember 2014 er den nye tjenesten for pc med nedlastet programvare åpen for alle. Gamle terminaler, som Diatext IV, betjenes nå på ny plattform.

Senere vil Telenor også åpne tjenesten for smarttelefoner og nettbrett, samt webside for pålogging. Merk at programvare og apper fra NAV/Hjelpemiddelsentralen (fra T-meeting og nWise) nå også kan brukes til å ringe via 149 Teksttelefonen. Tjenesten utfører tolkning fra tekst til tale og omvendt.

Kom i gang på datamaskin 

  1. Klikk her for å registrere deg.
    Felter merket med stjerne er obligatoriske, og brukes i forbindelse med nødnummer og for å kunne sende deg nødvendig informasjon senere.
  2. Du vil motta brukernavn og passord på e-post. Ta godt vare på denne informasjonen.
  3. Klikk her for å laste ned programvaren.
    Det kan hende du på oppgradere JAVA for å installere, du vil i så fall få beskjed om dette. Dersom du får beskjed om at utgiver av programmet er ukjent og at programmet kan skade datamaskinen, velg 'Flere alternativer' og 'Installere likevel' eller liknende. Norton antivirus bør slås av under installasjonen.
  4. Åpne programmet og logg på med brukernavn og passord. Senere vil du automatisk bli logget på om du krysser av for dette.
  5. For å motta samtaler må du være pålogget. 
  • Når du registrerer deg får du tildelt en SIP-adresse, i formen ola.nordmann@teksttelefonen.telenor.no. Denne kan sammenlignes med ditt telefonnummer, og kan brukes av dine kontakter når de skal ringe deg via 149. De kan også spørre etter ditt navn.
  • Du kan nå bruke tjenesten på samme måte som andre chat-programmer. 
  • I tillegg til 149 vil du også kunne kontakte nødnummeret 1412 Teksttelefonen. 
  • Husk at tekstoverføring med 149 Teksttelefonen går over internett, og kan medføre ekstra kostnader om du ikke er tilknyttet et trådløst nettverk.
  • Hvis du trenger hjelp med Teksttelefonen, ring kundeservice på 915 05000. Du kan også ringe 149 Teksttelefonen i Mosjøen.
i

Teksttelefon

Teksttelefon er en terminal som kommuniserer ved hjelp av tekst. Dette kan være en pc med et teksttelefonprogram eller en app på et nettbrett eller smarttelefon.

Har du behov for teksttelefon med utstyr fra NAV/Hjelpemiddelsentralen - ta kontakt med NAV, Hjelpemiddelsentralen i fylke du bor i.

Slik fungerer teksttelefon

1. Har den du ønsker å kommunisere med også teksttelefon kan du ringe direkte til den.

2. Har den du ønsker å kommunisere med en vanlig telefon kan du gjøre dette via Teksttelefonformidlingen 149.

Du skriver inn det du vil si, og Teksttelefonformidlingen sier det videre til den du vil kommunisere med. Når den du snakker med svarer, skriver Teksttelefonformidlingen svaret til deg.

Teksttelefon kan kobles til Telenors fastnett via:

Internettlinje på fastnett eller mobil.

i

Teksttelefonformidling 149­

Teksttelefonformidling hjelper deg å komme i kontakt med andre ved hjelp av tekstbasert kommunikasjon.

Ring nummer 149 for å bruke tekstbasert kommunikasjon.

Priser

Det er gratis å ringe til 149.

Når samtalen er satt opp takseres den med 0,70 per påbegynte 2. minutt. Til mobiltelefon og andre spesialnummer gjelder egne priser.

Fra utlandet

Ring +47 22070149. Samtalen vil bli taksert som en vanlig samtale til Norge, fra der du oppholder deg.

Refusjon/Økonomisk kompensasjon

Teksttelefonbrukere som har fått den gamle typen betalt av NAV kan søke om økonomisk kompensasjon. Denne er for tiden 105,- per kvartal. Dette gjelder bare den gamle terminaltypen som ikke lengre er i produksjon (Diatext IV osv.)

Bruk eget skjema for økonomisk kompensasjon (PDF)

i

Refusjonsordning til Teksttelefon 149­

Telenor AS er av Samferdselsdepartementet pålagt følgende refusjonsordninger:

Døve/hørselshemmede som får Teksttelefon dekket av NAV, får dekket inntil 105,- per kvartal av trafikkostnadene grunnet lav samtalehastighet ved bruk av Teksttelefonen. Merk: Gjelder den gamle typen som er utgått og som bruker analog fastlinje eller Bredbåndstelefoni.

Døvblinde skal ha begge ordningene.

Ordningene gjelder bare for fasttelefoni og bredbåndstelefoni levert av Telenor, og gjelder ikke for mobil- og bedriftsabonnement.

NAV, Hjelpemiddelsentralene gir automatisk beskjed til Telenor for registrering av refusjonsordning/økonomisk kompensasjon.

Alle brukere som får innvilget refusjon/økonomisk kompensasjon, slipper å betale papirfakturagebyr for abonnement hos Telenor. 

Søknadsskjema for refusjon med retningslinjer (PDF)

For mer informasjon ring 915 05000.

i

SMS og Teksttelefonformidling 149­

Du kan kommunisere med Teksttelefonformidlingen via SMS ved å sende en tekstmelding direkte til nummer 149.

Meldingen blir sendt som en e-post til Teksttelefonformidlingen, som igjen tar kontakt med avsender eller videreformidler beskjeden.

Slik fungerer det:

Skriv en SMS med ønsket tekst, send til 149.

Tjenesten koster det samme som andre SMS-meldinger. Sjekk priser for ditt abonnement

Tjenesten kan benyttes av alle med Telenor-abonnement, og andre som benytter Telenors mobilnett.

Har du ikke Telenor-abonnement?

Brukere som benytter andre mobilnett enn Telenors nett, kan fortsatt benytte tidligere løsning ved å sende SMS til 2080.

Skriv en SMS med 149 mellomrom deretter ønsket tekst, send til 2080.

Tjenesten koster 10 kroner per SMS.

i

DirekteRing nummer

Med DirekteRing kan du forhåndsprogrammere telefonen din til å ringe et bestemt nummer.

Ved å løfte av røret og vente fem sekunder vil nummeret bli automatisk oppringt.

Eldre mennesker eller funksjonshemmede som har problemer med å huske nummeret til familie, venner eller til en vakttjeneste kan ha nytte av denne tjenesten.

Informasjon og veiledning om DirekteRing

i

Rabatterte priser til Opplysningen 1881­

Telenor AS er av Samferdselsdepartementet pålagt følgende refusjonsordninger:

Opplysningen 1881

Blinde/svaksynte kan etter søknad til Telenor benytte Opplysningen 1881 til redusert pris. For tiden er denne kr. 2,54.- pr. oppringning til 1881. Prisen inkluderes også tjenesten 1881 SettOver.

Merk, samtalen takseres på ordinær vis etter at samtalen er satt over.

Alle brukere som får innvilget refusjon/økonomisk kompensasjon, slippe å betale papirfakturagebyr for abonnement hos Telenor. 

Søknadsskjema for refusjon med retningslinjer (PDF)

For mer informasjon ring 915 05000.

i

Terminalutstyr

På 149-tjenesten kan det benyttes følgende terminalutstyr: 

  • PC med Windows 7 og høyere
  • Nettbrett med iOS og Android
  • Smarttelefoner med iOS og Android 

Merk: Alle terminaler krever at det lastes ned programvare (PC) eller app (Nettbrett og Smartphone).

For Telenor sine løsninger – se NYE 149 Teksttelefonen ovenfor.

NAV/Hjelpemiddelsentralens programvare og apper til Videotolkning kan nå også benyttes mot 149 Teksttelefonen. For NAV/Hjelpemiddelsentralen sine løsninger – kontakt Hjelpemiddelsentralen der du bor for hjelp og informasjon.

  • Tm-Pc (windows) 
  • Tm touch Ipad
  • Tm mobile Iphone
  • Tm Touch Android (nettbrett)
  • TM Mobile Android
  • myMMX (PC windows). 

Produktene støtter SIP/Reliablee Text, RTP t.140 tekst protokoll og G.R.E.A.T tekst protokoll (se Tmeeting.se for mer info).

i

Telenor Open Mind

Telenor Open Mind er et prosjekt i Telenor for å få personer med nedsatt funksjonsevne i arbeid.

Les mer om Telenor Open Mind

i

Kontakt Telenor

Ønsker du å kontakte Telenor? Ring oss på telefon 915 05000 eller send oss en e-post.
Kundeservice

Vi hjelper deg

Kundeservice er her når du trenger hjelp. Kontakt oss på 915 05000 (08-20), e-post eller Facebook.