i

149 Teksttelefonen­

Teksttelefon hjelper døve og hørselshemmede å komme i kontakt med andre ved hjelp av tekstbasert kommunikasjon. 

For å ta i bruk tjenesten trenger du internettilgang og en PC med Windows 7 eller nyere. 

Har du behov for teksttelefonutstyr tar du kontakt med NAV, Hjelpemiddelsentralen i fylket du bor i. 

Slik fungerer teksttelefon

  • Hvis du har løsning via datamaskin så bruker du Tekstformidlingstjenesten. Se fremgangsmåte nedenfor.
  • Har den du ønsker å kontakte et eldre teksttelefonapparat, så kan dere ringe direkte til hverandre.
  • Har den du ønsker å kommunisere med en vanlig telefon kan du gjøre dette via Teksttelefonformidlingen 149. 

Du skriver inn det du vil si, og Teksttelefonformidlingen formidler det videre til den du vil kommunisere med. Når den du snakker med svarer, skriver Teksttelefonformidlingen svaret til deg.

Kom i gang på datamaskin

  1. Klikk her for å registrere deg
    Felter merket med stjerne er obligatoriske, og brukes i forbindelse med nødnummer og for å kunne sende deg nødvendig informasjon senere.
  2. Du vil motta brukernavn og passord på e-post. Ta godt vare på denne informasjonen.
  3. Klikk her for å laste ned programvaren
    Det kan hende du må oppgradere JAVA for å installere, du vil i så fall få beskjed om dette. Dersom du får beskjed om at utgiver av programmet er ukjent og at programmet kan skade datamaskinen, velg 'Flere alternativer' og 'Installere likevel' eller liknende. Norton antivirus bør slås av under installasjonen.
  4. Åpne programmet og logg på med brukernavn og passord. Senere vil du automatisk bli logget på om du krysser av for dette.
  5. For å motta samtaler må du være pålogget. 
Når du registrerer deg får du tildelt en SIP-adresse, i formen ola.nordmann@teksttelefonen.telenor.no. Denne kan sammenlignes med ditt telefonnummer, og kan brukes av dine kontakter når de skal ringe deg via 149. De kan også spørre etter ditt navn.
Du kan nå bruke tjenesten på samme måte som andre chat-programmer.
I tillegg til 149 vil du også kunne kontakte nødnummeret 1412 Teksttelefonen.
Hvis du trenger hjelp med Teksttelefonen, ring kundeservice på 915 09000. Du kan også ringe til teksttelefontjenesten på nummer 149.

Priser
Det er gratis å ringe til 149
Når samtalen er satt opp takseres den med 0,70 per påbegynte 2. minutt. Til mobiltelefon og andre spesialnummer gjelder egne priser.

Fra utlandet
Ring +47 22 07 01 49
Samtalen vil bli taksert som en vanlig samtale til Norge, fra der du oppholder deg.
i

SMS og tekstformidling 149­

Slik fungerer det

  • Du kan kommunisere med Teksttelefonformidlingen via SMS ved å sende en tekstmelding direkte til nummer 149.
  • Meldingen blir sendt som en e-post til Teksttelefonformidlingen, som igjen tar kontakt med avsender eller videreformidler beskjeden.
  • Skriv en SMS med ønsket tekst, send til 149.

Priser

  • For Telenor-abonnenter (og abonnenter av operatører som benytter Telenors mobilnett) koster tjenesten det samme som andre SMS-meldinger. Sjekk priser for ditt abonnement.
  • Brukere som benytter andre mobilnett enn Telenors nett, kan benytte tjenesten ved å sende SMS til 2080. Skriv en SMS hvor du starter med 149, deretter et mellomrom og ønsket tekst. Send deretter meldingen til 2080.
    SMS til 2080 koster 10 kroner per SMS.
i

DirekteRing nummer

Med DirekteRing kan du forhåndsprogrammere hjemmetelefonen din til å ringe et bestemt nummer.

Personer som har problemer med å huske telefonnummer til for eksempel familie, venner eller en vakttelefon kan ha nytte av denne tjenesten.
Fremgangsmåte for aktivering av tjenesten og mer informasjon finner du her: 

Informasjon og veiledning om DirekteRing

i

Refusjonsordninger

  • Refusjonsordningene gjelder normalt for fasttelefoni og bredbåndstelefoni levert av Telenor, og gjelder ikke for mobil- og bedriftsabonnement.
  • Brukere som får innvilget refusjon/økonomisk kompensasjon, slipper normalt å betale papirfakturagebyr for abonnement hos Telenor. 
Kontakt vår kundeservice på 915 09000 for informasjon om du kan få refusjonsordningene på den telefoniløsningen du har.  

Refusjonsordning til Teksttelefon 149

Døve/hørselshemmede som får dekket Teksttelefon av NAV, og som benytter den gamle typen apparat, får dekket inntil kr 105 pr kvartal av trafikkostnadene grunnet lav samtalehastighet ved bruk av Teksttelefonen. 

Refusjonsordning for blinde og synshemmede
Blinde/svaksynte kan etter søknad til Telenor benytte Opplysningen 1881 til redusert pris. For tiden er denne kr 2.54 pr oppringning til 1881. Det er en rabattbegrensning på maksimalt 5 minutter pr samtale. Prisen inkluderer også tjenesten 1881 SettOver. 

Merk: Samtalen takseres på ordinært vis etter at samtalen er satt over.
For mer informasjon ring 915 09000.

Døvblinde kan få begge ordningene.

i

Telenor Open Mind

Telenor Open Mind er et prosjekt i Telenor for å få personer med nedsatt funksjonsevne i arbeid.

Les mer om Telenor Open Mind

i

Kontakt Telenor

Ønsker du å kontakte Telenor? Ring oss på telefon 915 05000 eller send oss en e-post.
Kundeservice

Vi hjelper deg

Kundeservice er her når du trenger hjelp. Kontakt oss på 915 09000, e-post eller chat.