Innholdstjenester og Teletorg

Lurer du på hvem et 4- eller 5-sifret nummer tilhører, hva teletorg er, eller hvordan du sperrer eller åpner for bruk av disse tjenestene? Her finner du svar på det meste.

Dette er innholdstjenester

Innholdstjenester er en samlebetegnelse for tjenester som er bestilt og betalt via SMS. Tjenesten belastes ved at du mottar en SMS fra et 4- eller 5-sifret nummer, eller ved at du klikker på en link i meldingen for å gjennomføre et kjøp.

Selve tjenesten kan være alt fra kjøp i brusautomater til parkering og bussbilletter. Enkelte innholdstjenester kan medføre at man starter et abonnement, f.eks. i forbindelse med svar på konkurranser. Da mottar du SMS/MMS som du belastes for jevnlig. Disse meldingene skal alltid inneholde informasjon om hvordan du stopper tjenesten.

Dette er Teletorg

Teletorgtjenester er et samlebegrep for en rekke nytte- og underholdnings-tjenester som tilbys per telefon. Disse telefonnumrene begynner med 820 eller 829. Kostnad for å ringe til disse numrene vil variere og vil bli opplyst ved samtalestart.

Det er nylig blitt innført lovpålagte beløpsgrenser til teletorg-nummer på maks 50 euro per samtale og 300 euro per måned.

Hvem har fakturert meg?

Du finner en full oversikt over hva du har blitt belastet for sammen med kontaktinformasjon til hver enkelt leverandør på strex.no/minside. Du finner også navnet på leverandøren av tjenesten på fakturaen din.

Les mer om Strex og mobilbetaling

Aldersgrense

Innholdstjenester er tilgjengelig for alle, men vi krever at alle innholdsleverandører gjør en alderssjekk dersom innholdet er uegnet for barn.

Barn under 18 skal ikke ha mulighet til å inngå avtaler om abonnementsbaserte tjenester, men det er viktig at vi har korrekte opplysninger om brukers alder for å sikre at det ikke oppstår slike tilfeller.

Ønsker du å sikre deg ytterligere, kan du legge til Sperring av SMS-innholdstjenester på abonnementet det gjelder.

barn med mobil
Innholdstjenester og barn Sørg for at barna har riktig abonnement og opplysninger knyttet til mobilnummeret. På den måten unngår du at barna får tilgang til uønskede innholdstjenester på SMS.

Sperringer

Sperring av SMS-innholdstjenester eller Teletorg er gratis, og endringen trer i kraft dagen etter at du aktiverer eller deaktiverer sperren.

  • Hvordan sperrer jeg for kjøp over mobilregningen?

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg Mobil og abonnement

    3. Velg nummeret det gjelder

    4. Velg Innstillinger

    5. Velg Sperringer

    6. Finn Sperr av kjøp over mobilregningen i listen og skru på bryteren for å aktivere sperren

    Ønsker du å deaktivere sperren ved et senere tidspunkt, skrur du bare av bryteren igjen.

  • Hvordan bestiller jeg Sperre for Teletorg?

    1. Logg inn på Mine Sider

    2. Velg Mobil og abonnement

    3. Velg nummeret det gjelder

    4. Velg Innstillinger

    5. Velg Sperringer

    6. Finn Fast sperre for Teletorg i listen og skru på bryteren for å aktivere sperren

    Ønsker du deaktivere sperren ved et senere tidspunkt, skrur du bare av bryteren igjen.

  • Hva er Beløpsgrense for innholdstjenester og Teletorg?

    Ønsker du kontroll over kostnadene uten å sperre fullstendig for bruk av innholdstjenester? Du kan velge å sette en beløpsgrense på 250, 500 eller 1000 kr/md.

    For å bestille beløpsgrense må du kontakte kundeservice. Se kontaktinformasjon og åpningstider.

Uenig i fakturert beløp?

Ønsker du å klage på et beløp forbundet med innholdstjenester eller teletorg, finner du kontaktinformasjon til leverandøren på Strex sine sider. Klager og generelle henvendelser om en innholdstjeneste eller teletorg-nummer bør helst rettes direkte til leverandøren av tjenesten. Du kan finne kontaktinformasjon på strex.no/minside

Du kan også klage til Strex (mobiloperatørenes betalingstjeneste) ved å bruke kontaktskjemaet på https://strex.no/klageskjema eller til Telenor ved å kontakte kundeservice.

Trenger du mer hjelp eller veiledning fra oss kan du kontakte kundeservice.