mobiltelefon

Dette er innholdstjenester

Innholdstjenester er en samlebetegnelse for tjenester som er bestilt og betalt via SMS. Tjenesten belastes ved at du mottar en SMS fra et 4- eller 5-sifret nummer, eller ved at du klikker på en link i meldingen for å gjennomføre et kjøp.

Selve tjenesten kan være alt fra kjøp i brusautomater til parkering og bussbilletter. Enkelte innholdstjenester kan medføre at man starter et abonnement, f.eks. i forbindelse med svar på konkurranser. Da mottar du SMS/MMS som du belastes for jevnlig. Disse meldingene skal alltid inneholde informasjon om hvordan du stopper tjenesten.

Hvilken innholdstjeneste betaler jeg for?

Å betale over SMS kan være svært praktisk når mobilen er det du har lettest tilgjengelig. Det er derimot ikke uvanlig å glemme hva man har kjøpt når mobilregningen kommer.

Den enkleste måten å se hvilke leverandører som har fakturert deg for innholdstjenester er å logge inn på strex.no/minside. Her finner du en full oversikt over hva du har blitt belastet for sammen med kontaktinformasjon til hver enkelt leverandør.

Les mer om Strex og mobilbetaling

Sperre for innholdstjenester

Sperring av SMS-innholdstjenester er gratis, og endringen trer i kraft dagen etter at du aktiverer eller deaktiverer sperren.

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg Innstillinger ved abonnementet det gjelder

  4. Velg Sperringer

  5. Velg Ja ved Sperring av SMS-innholdstjenester for å aktivere sperren, eller Nei for å deaktivere sperren.

Beløpsgrense

Ønsker du kontroll over kostnadene uten å sperre fullstendig for bruk av innholdstjenester? Du kan velge å sette en beløpsgrense på 250,- , 500,- eller 1000,-/mnd.

For å bestille beløpsgrense må du kontakte kundeservice. Se kontaktinformasjon og åpningstider.

Innholdstjenester utenom Strex

i

7001 - Google Play / 7004 - App Store­

Om 7001 eller 7004 vises under innholdstjenester på din faktura, tilhører disse henholdsvis Google Play og App Store. Disse numrene gjelder applikasjon eller liknende som er kjøpt og betalt med mobilfaktura istedenfor kredittkort.

Ønsker du mer informasjon om hva som er kjøpt, finner du dette i applikasjonen eller ved å kontakte leverandøren direkte.

Vær oppmerksom på at både Google Play og App Store har en sikkerhetssperre som gjør at det ikke er mulig å kjøpe for mer enn 2800,- i løpet av 35 dager.

  • 7001 - Google Play

  • 7004 - App Store

i

7005 - Spotify via Telenor­

Har du Spotify via Telenor kan du velge å betale denne over mobilregningen. På fakturaen vil dette vises som Internett - tjenester fra 7005.

Merk at det ikke er mulig å bestille Spotify på denne måten dersom du har aktivert Sperring av SMS-innholdstjenester på ditt abonnement.

Aldersgrense

Innholdstjenester er tilgjengelig for alle, men vi krever at alle innholdsleverandører gjør en alderssjekk dersom innholdet er uegnet for barn.

Barn under 18 skal ikke ha mulighet til å inngå avtaler om abonnementsbaserte tjenester, men det er viktig at vi har korrekte opplysninger om brukers alder for å sikre at det ikke oppstår slike tilfeller.

Ønsker du å sikre deg ytterligere, kan du legge til Sperring av SMS-innholdstjenester på abonnementet det gjelder. Denne sperren er også automatisk aktivert på alle våre U18-abonnement som er tilrettelagt for barn.

barn med mobil

Innholdstjenester og barn Sørg for at barna har riktig abonnement og opplysninger knyttet til mobilnummeret. På den måten unngår du at barna får tilgang til uønskede innholdstjenester på SMS.