Innholdstjenester

Lurer du på hvem et 4- eller 5-sifret nummer tilhører, hva en innholdstjeneste er, eller hvordan du sperrer eller åpner for bruk av tjenester via SMS? Her finner du svar på det meste.

mobiltelefon

Dette er innholdstjenester

Innholdstjenester er en samlebetegnelse for tjenester som er bestilt og betalt via SMS. Tjenesten belastes ved at du mottar en SMS fra et 4- eller 5-sifret nummer, eller ved at du klikker på en link i meldingen for å gjennomføre et kjøp.

Selve tjenesten kan være alt fra kjøp i brusautomater til parkering og bussbilletter. Enkelte innholdstjenester kan medføre at man starter et abonnement, f.eks. i forbindelse med svar på konkurranser. Da mottar du SMS/MMS som du belastes for jevnlig. Disse meldingene skal alltid inneholde informasjon om hvordan du stopper tjenesten.

Hvem har fakturert meg?

Å betale over SMS kan være svært praktisk når mobilen er det du har lettest tilgjengelig. Det er derimot ikke uvanlig å glemme hva man har kjøpt når mobilregningen kommer.

Den enkleste måten å se hvilke leverandører som har fakturert deg for innholdstjenester er å logge inn på strex.no/minside. Her finner du en full oversikt over hva du har blitt belastet for sammen med kontaktinformasjon til hver enkelt leverandør.

Les mer om Strex og mobilbetaling

Sperre for innholdstjenester

Sperring av SMS-innholdstjenester er gratis, og endringen trer i kraft dagen etter at du aktiverer eller deaktiverer sperren.

  1. Logg inn på Mine sider

  2. Velg Mobil

  3. Velg Innstillinger ved abonnementet det gjelder

  4. Velg Sperringer

  5. Velg Ja ved Sperring av SMS-innholdstjenester for å aktivere sperren, eller Nei for å deaktivere sperren.

Beløpsgrense

Ønsker du kontroll over kostnadene uten å sperre fullstendig for bruk av innholdstjenester? Du kan velge å sette en beløpsgrense på 250,- , 500,- eller 1000,-/mnd.

For å bestille beløpsgrense må du kontakte kundeservice. Se kontaktinformasjon og åpningstider.

Innholdstjenester utenom Strex

i

7001 - Google Play / 7004 - App Store

i

7005 - Spotify via Telenor

Aldersgrense

Innholdstjenester er tilgjengelig for alle, men vi krever at alle innholdsleverandører gjør en alderssjekk dersom innholdet er uegnet for barn.

Barn under 18 skal ikke ha mulighet til å inngå avtaler om abonnementsbaserte tjenester, men det er viktig at vi har korrekte opplysninger om brukers alder for å sikre at det ikke oppstår slike tilfeller.

Ønsker du å sikre deg ytterligere, kan du legge til Sperring av SMS-innholdstjenester på abonnementet det gjelder. Denne sperren er også automatisk aktivert på alle våre U18-abonnement som er tilrettelagt for barn.

barn med mobil
Innholdstjenester og barn Sørg for at barna har riktig abonnement og opplysninger knyttet til mobilnummeret. På den måten unngår du at barna får tilgang til uønskede innholdstjenester på SMS.
info icon

Uenig i fakturert beløp?

Ønsker du å klage på et beløp forbundet med innholdstjenester, finner du kontaktinformasjon til leverandøren på Strex sine sider. Klager og generelle henvendelser om en innholdstjeneste bør alltid rettes til leverandøren av innholdstjenesten.

Du kan finne kontaktinformasjon på strex.no/minside

Skulle du trenge hjelp eller veiledning utover dette, kan du kontakte kundeservice.