Sosial manipulasjon: Dette bekymrer nordmenn mest

kvinne i sofa

Hver eneste dag legger vi igjen personlig informasjon på nett, enten det er ved å logge inn på mail, registrere et betalingskort når vi kjøper varer på nett, eller når vi surfer via usikre nettverk. Det er denne personlige informasjon svindlere er ute etter.

Derfor er det viktig å ta noen forholdsregler når man beveger seg rundt på nett.

«Svindel på nett er nordmenns største bekymring»

Det viser Politiets innbyggerundersøkelse fra 2019, når spørsmålet er hvilke kriminelle hendelser som kan ramme dem. Paradoksalt nok er det likevel, ifølge en undersøkelse Kantar har gjort for Telenor, kun 15 prosent av den norske befolkningen som har ID-tyveriforsikring.

– Brenner det i huset, forstår de aller fleste hvilke konsekvenser dette kan få. Et identitetstyveri er mer abstrakt, og derfor vanskeligere å forstå konsekvensene av. Det er først når du har blitt utsatt for identitetstyveri at du forstår og føler konsekvensene. Å bli rammet av dette kan være en stor belastning – både psykisk og økonomisk, sier sikkerhetsekspert i Telenor, Thorbjørn Busch.

Unge voksne over 18 år oppgir at deres største bekymring er at et eventuelt ID-tyveri skal få økonomiske konsekvenser, ved at bankkortet eller kontoene deres blir misbrukt. Det viser en undersøkelse gjennomført av analysebyrået Infact.

Med vår tjeneste SAFE kan du få både advokaktbistand og økonomisk kompensasjon hvis du blir utsatt for ID-tyveri. Med SAFE surfer du også tryggere med mobilen og får varsler hvis din personlige informasjon skulle komme på avveie.

Lær mer om SAFE ›

Kvinne foran PC

Metodene er i stadig utvikling

Samtidig som vår hverdag blir mer digitalisert og vi får mer kunnskap om hvordan vi verner livet vårt på nett, arbeider svindlere samtidig med å utvikle sine metoder for å lure oss. Sikkerhetseksperten forteller:

– Nigeria-svindel, der nordmenn mottok brev med beskjed om at de hadde vunnet vanvittige pengepremier, har utviklet seg til mer avanserte metoder. Nå er den vanligste metoden «phishing», hvor svindlerne forsøker å fiske etter dine personlige opplysninger, som passord og betalingskort.

«Phishing» skjer ofte på e-post, men forekommer også via telefon, SMS, sosiale medier og når vi er logget på usikre nettverk. Felles for svindelmetodene er at de alle spiller på den samme mekanismen: Å utnytte menneskelig kontakt ved å få deg til å handle irrasjonelt og gi fra deg informasjon.

Thorbjørn Busch

Seks tips fra sikkerhetseksperten

Personopplysninger er sårbare på nett. Her er noen enkle tips du bør ta i bruk for å bli tryggere.

1. Lær deg begrepet «sosial manipulasjon» og hva det betyr. Sosial manipulasjon er nøkkelen til omtrent all nettkriminalitet – å utnytte menneskelig kontakt til å få deg til å handle irrasjonelt.

– Det viktigste du kan gjøre for din egen nettsikkerhet er å forstå bruken av sosial manipulasjon, samt være mer kritisk til det du møter på nett og mobil. Det hjelper lite med avanserte sikkerhetsløsninger hvis du blir lurt til å gi fra deg opplysninger som kan misbrukes, sier Busch.

2. Sørg for å bruke to-trinns-verifikasjon på nettsteder som har dette, eller annen elektronisk autentisering (som Bank-ID).

3. Når du velger passord er det ofte bedre å velge en lang setning man bytter sjelden, enn et kort og komplekst passord du bytter ofte.

4. Benytt aldri samme passord på flere nettsteder. Du kan også bruke en «password manager» og la denne generere unike passord for deg.

5. Vær varsom når du logger på usikre åpne nettverk uten passord.

6. Del aldri passord eller kodebrikke med noen, ikke engang dine nærmeste.

Vil du ha flere enkle tips som gjør deg tryggere?

Det skal være enkelt å være trygg på nett, derfor finner du det du trenger å vite om din nettsikkerhet her ›

– Nordmenn er ekstra sårbare

I løpet av de to siste årene har over 150 000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri på nett. Det viser tall fra Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). ID-tyveri innebærer at noen utgir seg for å være deg og misbruker identiteten din, enten for å oppnå økonomisk gevinst eller for å ødelegge omdømmet til en person.

– Svindlere bruker sosial manipulasjon ved å spille på grunnleggende psykologiske mekanismer som frykt, stress og tillit for å få deg til å oppgi personlig informasjon under opplevd tidspress. Hvis man er kjent med svindlernes metoder og bruken av sosial manipulasjon, er man bedre rustet til å avsløre det når noen prøver seg, sier Thorbjørn Busch.

Han mener at nordmenn er ekstra sårbare fordi vi er høflige, pålitelige og ønsker å være informerte. Samtidig er vi et av verdens mest digitaliserte land denne kombinasjonen utgjør den farlige cocktailen. Derfor er det viktig at vi stiller oss selv et par ekstra spørsmål når vi kjenner oss presset på tid.

La oss si du får en SMS med beskjed om at du har glemt å oppdatere betalingsinformasjonen på Netflix. Har du virkelig glemt å gjøre det? Tenk deg om en ekstra gang før du biter på og gir fra deg personlig informasjon, oppfordrer Busch.

Kvinne foran laptop

Blokkerer over en million svindelanrop i uken

I avdelingen «Fraud and Crime» hos Telenor jobber de kontinuerlig for at nordmenn skal være tryggere i den digitale jungelen.

– Som en stor samfunnsaktør er det viktig for oss å ta ansvar for den digitale sikkerheten til folk. Telenor jobber for å gi råd om trender og tendenser innen svindel, og være rustet og proaktive når det kommer til nettsikkerhet, sier Busch.

Daglig håndterer avdelingen all kriminalitet som kan forekomme på telenettet til Telenor, ved å observere unormale eller ulovlige aktiviteter. Ukentlig hindrer Telenor over 1,2 millioner svindelanrop. Selv om Telenor daglig jobber for å passe på befolkningen, må man være oppmerksom selv også, mener Busch.

– Vi har alle et ansvar for vår egen digitale sikkerhet, også sikkerheten til dem rundt oss. Det hjelper ikke å tegne innboforsikring hvis man er veldig uaktsom. Du kan ikke sette på kokeplaten og så legge deg for å sove. Selv om Telenor tilbyr løsninger for din nettsikkerhet, må du fortsatt utvise aktsomhet.

Bli tryggere på nett med SAFE

Vi har lansert tjenesten SAFE, som hjelper deg til en tryggere digital hverdag. Med SAFE sørger vi for at du surfer tryggere på trådløse nett, blir varslet hvis dine personopplysninger havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE består av tre produkter:

1. SAFE WiFi: Krypterer trafikken din når du er tilkoblet et trådløst nettverk, slik at ingen får tak i din personlig informasjon og du kan surfe trygt på mobilen din.

2. SAFE ID-vakt: Monitorerer dine e-postadresser og bankkort, og varsler deg hvis informasjon kommer på avveie.

3. SAFE ID-tyveriforsikring: Hvis uhellet allerede er ute får du økonomisk bistand og advokathjelp for deg og din husstand. Du får også hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett.

Lær mer om SAFE ›