«Hemmelig» tjeneste stopper titusenvis av svindelforsøk på nett

Illustrasjonsbilde om Nettvern
Nettvern er et effektivt filter mot stadig mer utspekulerte svindlere.

Mailen du nettopp mottok ser i utgangspunktet seriøs ut.

Den er fra et postselskap, som forteller deg at det er et problem med pakken du nettopp mottok, og at du må klikke på lenken under for å ordne opp i problemet. Det gjør du – og dermed starter problemene. Avsenderen er nemlig ikke noe postselskap. men svindlere på jakt etter kredittkort og personopplysninger.

Slike svindelforsøk blir stadig mer vanlige, men er du Telenor-kunde vil de ofte fanges fort opp og stanses av en tjeneste kalt Nettvern, forteller Jan Ove Sævik, produktsjef i Telenor.

– Hver måned stanser vi mellom 50 og 140.000 ondsinnede nettsider, sier han.

Nettvern: Telenors våpen mot nettsvindlerne

– Litt hemmelig

Nettvern gjør med andre ord en formidabel jobb med å stanse en rekke svindelforsøk, uten at Telenors kunder nødvendigvis merker så mye til at tjenesten er der.

– Dette har kanskje vært en litt hemmelig tjeneste, sier Sævik.

– Det kan være fordi Nettvern fungerer automatisk både for kunder som bruker bredbånd eller mobilnett, uten å kreve noen installasjon.

Det innebygde filteret i Telenor-nettet beskytter mot alt fra pakkesvindlere til ID-tyver og utpressere.

Når du klikker på en lenke du ikke burde ha klikket på, møtes du med en tekstplakat som forklarer at du var på vei inn på et skadelig nettsted.

– De siste ti månedene har vi stanset brukere i å komme inn på svindelsider over en og en halv million ganger, sier Sævik.

Svindelsider

Svindelsider er ofte konstruert for å se ut som ekte vare.

Kreative svindlere

Telenors sikkerhetssenter i Arendal er nøye på at tjenesten ikke er et sensurorgan, så mange ting vi ikke liker - som falske nyheter - rammes ikke av tjenesten. Fokuset ligger kun på nettsteder som forsøker å lure brukere til å installere skadelig programvare eller gi fra seg sensitiv informasjon.

– Det hender at vi sperrer både titalls og hundrevis av sider i én sleng, sier sikkerhetsanalytiker Jan Roger Wilkens. Han opplyser at de må holde tritt med stadig mer kreative metoder. Ett eksempel Wilkens gir er da det nylig ble oppdaget en falsk innloggingsside for e-post for Telenor-kunder.

– Vi sendte ut en advarsel: «Ikke gå inn her». Da gikk det et par dager, så hadde svindlerne kopiert advarselen vår og sendt den på e-post til tusenvis av brukere i Norge.

Den eneste forskjellen mellom den opprinnelige advarselen og svindelutgaven var en lenke i bunnen:

«På grunn av dette må du oppdatere kontodetaljene dine.»

Sikkerhetsanalytiker Jan Roger Wilkens i Telenor.

Sikkerhetsanalytiker Jan Roger Wilkens i Telenor.

– Et våpenkappløp

Når noen oppretter en slik svindelkampanje mot norske brukere, gjelder det å reagere raskt. Enten de består av tekstmeldinger på mobil, eposter eller Facebook-annonser, er kampanjene heller kortvarige, men intense blaff.

Det tar ofte bare timer før de forsvinner igjen. På grunn av utbredelsen kan mange ha rukket å bli lurt i løpet av den tiden - med mindre de har blitt stoppet av filteret.

– Det er et våpenkappløp?

– Absolutt.

Wilkens er tydelig på motivasjonen for å fortsette denne runddansen.

– Det er veldig mange som blir reddet av denne tjenesten.