Over 30 000 foreldre finner trygghet i disse tjenestene

Mor og datter med mobil.

Visste du at hele 91 prosent av alle barn mellom 9 og 16 år har sin egen smarttelefon*? De fleste barn trenger en mobil til å ringe med, selv når det ikke er gammelt nok til å surfe på internett. Men med barnets første smarttelefon, kommer også foreldrenes bekymrende mine. Å være redd for barnas mobilsikkerhet er helt naturlig, men tjenesten SikkertBarn har hjulpet mange foreldre å puste litt lettere – da den sperrer for all bruk av internett på mobilen.

Les om alle fordelene ved SikkertBarn ›

*Viser tall fra Bufdir.

Når barna blir eldre, bruker de mobilen mer enn før – og de fleste får lov til å bruke internett. I følge en undersøkelse fra Bufdir er barn mellom 9 og 15 år på nett cirka to timer om dagen. Med Telenor-abonnement har barna dine Nettvern inkludert, slik at de surfer trygt på vårt nett. Som forelder er det likevel viktig å lære barna godt nett- og mobilvett. I alle våre U18-abonnement, inkluderer vi tjenesten Sikker Bruk. Sikker Bruk sperrer for uønskede samtaler/SMS og gjør mobilbruken tryggere for barna – og dermed også deg som forelder.

Les mer om Sikker Bruk›

At barna får private bilder spredt på internett er alle foreldres mareritt – selv om de fleste ikke tror det vil skje sitt eget barn. Skulle det likevel skje, er det derfor lett å føle seg rådvill – for hva skal man egentlig gjøre? Hvordan takler man noe sånt?

Hverken foreldre og barn skal måtte stå i en slik situasjon alene. Derfor er Nettslett inkludert i våre mobilabonnement for barn og unge. Nettslett er en forsikringsordning som kan hjelpe dere om barnet ditt blir trakassert på nett, eller han/hun skulle oppleve å få private bilder delt mot sin vilje.

Som foreldre kan vi ikke skjerme barna våre mot alt som skjer på nett, men det er en trygghet å vite at det er hjelp å få – hvis noe vanskelig skulle skje.

Les mer om Nettslett her ›

Med digitaliseringsbølgen har mobbing flyttet seg fra skolegården til mobilen. Det er ikke uvanlig at barn blir mobbet på SMS, og det gjelder spesielt de yngste barna som ikke er på sosiale medier enda. Å snakke med barna om godt mobil- og nettvett er noe av det viktigste man kan gjøre som forelder, men noen ganger må man gå litt sterkere til verks for å beskytte de små mot vonde meldinger som tikker inn.

Hvis mobbingen skulle gå så langt, kan det være godt å vite at Telenor tilbyr et mobbefilter som stopper nye meldinger, og gir avsender en advarsel på SMS som forklarer at han/hun har blitt nektet å sende meldinger til ditt barn. Du bestiller mobbefilteret ved å ringe Kundeservice på 915 09 000.