Stengingen av Telenors kobbernett

Mandag ettermiddag 19. desember 2022 var det slutt for tale over kobbernettet, 142 år etter at den første telefonsamtalen fant sted her til lands. Det historiske øyeblikket ble markert ved at den siste gjenværende telefonkunden i privatnettet, 89 år gamle Ruth Solveig Frågodt ble ringt opp av Telenors daværende konsernsjef, Sigve Brekke.
Den siste samtalen satte strek for det som hadde vært hovednettet for telefonitjenester i mer enn 100 år. Kobbernettet hadde på det meste, rundt tusenårsskiftet om lag 2.2 millioner abonnenter.
Det var en rekke årsaker til at Telenor besluttet å stenge kobbernettet. Norge er et av verdens mest digitaliserte samfunn, og vi opplever en enorm datavekst. De siste 20 årene har datamengden i vårt nett økt med 129 000 prosent. For å møte denne veksten er vi nødt til å flytte våre kunder over på nye, mer robuste og moderne løsninger. Vi er nødt til å modernisere. Årlig investerer vi milliarder i oppgradering og utbygging av mobil- og fibernettet.
Det utdaterte kobbernettet strakk ikke til, verken på arbeidsplassen, i hjemmet eller på hytta. Kobberlinjene var gamle og skjøre, og de var kostbare å vedlikeholde. Det ble stadig vanskeligere å få tak i deler, og strømforbruket var svært høyt. Kobbernettet stod for omtrent halvparten av strømforbruket til Telenors infrastruktur, noe som tilsvarer det årlige forbruket for middels stor norsk by.
Pålagt å opprettholde kobbernett for grossistkunder
I 2019, da vi kunngjorde at vi skulle stenge kobbernettet hadde vi totalt 875.000 kunder igjen på det gamle nettet.
Ved utgangen av 2022 var dette tallet redusert til drøyt 37.000 abonnenter. Dette var kunder av eksterne selskaper som leide seg inn for å levere bredbåndstjeneste i kobbernettet. Etter pålegg fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) la Telenor til rette for at disse grossistkundene fikk beholde bredbånd over kobbernettet frem til september 2025.
Omfattende opprydningsarbeid
Samtlige kunder er nå over på moderne teknologi, og det store opprydningsarbeidet er for lengst i gang. I 2023 begynte vi å fjerne kabler, linjer, bygg og annet utstyr. Deler av nettet har fått nytt liv med fiber, og det som skal bort fjernes med tanke på gjenbruk.
Kabler
Stolper
Bygg og sentraler
Følger miljøregler i saneringen
Telenor Norge er ISO 14001-sertifisert og alt arbeidet vi, og våre samarbeidspartnere, utfører er i henhold til kravene for denne sertifiseringen.
Alt utstyr skal sorteres og fraktes til energigjenvinning eller gjenbruk. For eksempel vil de gamle kreosotstolpene forbrennes på spesialanlegg for å sikre at kreosot ikke siver ut i miljøet. Likerettere, moduler og overspenningsvern gjenbrukes i andre installasjoner. En del av materialene i infrastrukturen har gjenvinningsverdi og vi sikrer at dette kommer til nytte.
Regionvis sanering
Telenor planlegger regionvis sanering av bygninger, utstyr, luftkabler og stolper som ikke lenger vil være i bruk eller planlegges gjenbrukt i moderniseringen av Telenors mobil- og fibernett. Planer for fjerning av gammelt utstyr vil bli lagt slik at saneringen vil foregå på en miljøvennlig, planmessig og økonomisk forsvarlig måte. Vi kan derfor ikke fjerne spesifikke linjer eller stolper på forespørsel.
Selv om saneringen vil skje planmessig, rykker vi ut når vi får varsel om at kabler eller annen infrastruktur kan være til fare for dyr eller mennesker, eller til hinder for fremkommelighet. Vi oppfordrer kundene våre til å melde inn slike saker her.
Vi har allerede fjernet tusenvis av stolper og levert mange tonn metall til gjenvinning.