Én åpenbar og ett lyn fra klar himmel

At Bjarne skulle jobbe med teknologi var klart fra barnsben av, men at bachelorkandidaten i medievitenskap Camilla skulle jobbe med Splunk må nesten regnes som lyn fra klar himmel.

To glade mennesker ute på Telenor Fornebu

-          Jeg fikk min første Intel pc i 1988, forteller Bjarne, og har vært interessert i teknologi fra før jeg begynte på skolen. Det har nesten vært skjebnebestemt at jeg skulle både studere og jobbe med teknologi. Og sånn ble det, takk og lov.

For Camilla har veien frem mot å jobbe med teknologi i Telenor på ingen måte være like klar.

-          Etter studiene i medievitenskap begynte jeg snodig nok som trainee i IT-sikkerhet i ATEA, fortsetter Camilla, og fikk ett år med intensiv opplæring. Jeg fordypet meg i Splunk, og etter å ha vært leid ut til Telenor i et snaut år begynte jeg som fast ansatt nå i januar. Ting endrer seg så fort i denne bransjen, at formell utdannelse fra skolen ikke gir noe evig fortrinn sammenlignet med en som meg; som lærer mens jeg gjør jobben.

Å elske problemer

Både Camilla og Bjarne jobber med å sikre at ulike systemer funker som de skal, hun i Splunk og han for det meste med Linux-applikasjoner og virtualisering i VMware. Pussig nok elsker Bjarne når ting ikke funker helt som det skal.

-          Jeg kan vel si at jeg elsker problemer, sier Bjarne, men i den forstand at jeg elsker å løse dem. Vi driver mye med «touch free operations» i Telenor, og mye av det jeg gjør for å stabilisere plattformen er å automatisere og standardisere. Men når folk jobber på litt ulike måter, må man løse nøtta med å lage en standard som funker til ulikt bruk. Sånn synes jeg det er moro å pusle med.

Bjarne, Camilla og deres kolleger i Telenor bruker en rekke ulike systemer for å automatisere, blant annet Ansible og Puppet.

Også Camilla liker å bryne seg på ulike problemer, og har den siste tiden vært med på å løse utfordringer knyttet til SMS-svindel.

- Splunk er jo ideelt for å se sammenhenger mellom ulike logger, forteller Camilla, blant annet for å oppdage sikkerhetsbrudd. De fleste har vel fått med seg at det florerer med SMSer som oppfordrer folk til å trykke på ulike lenker. De som faktisk kommer frem, er en ørliten brøkdel av det vi faktisk stopper.

— Camilla Johannessen, System Expert Splunk
Ung jente smiler

En godtebutikk for teknologer

Telenor har en bredde i stacken få kan måle seg med. For teknologi-hungrige mennesker er det som å være i en godtebutikk.

Klikk her for å lese mer om mulighetene ledig nå!

-          Det morsomste jeg vet er å teste ny funksjonalitet, forteller Camilla. Å leke seg litt og prøve og feile med en server man kan slå av og på uten at det påvirker andre. Da storkoser jeg meg. Det som er bra med Telenor, er at takket være vår bredde er det utrolig mye ulik funksjonalitet man kan prøve ut. Man blir liksom aldri ferdig. Godtebutikken er evig lang.  

-          Enig, legger Bjarne til, jeg får leke med så mye forskjellig teknologi her, og jeg bruker ordet leke helt bevisst. Det som er ekstra fint er at jeg får lov til å fordype meg i teknologier som jeg ennå ikke kan, det tror jeg ikke er alle forunt.

Et eksempel på en slik teknologi Bjarne har snust på i det siste er lastbalanseringsproduktet HAProxy.

-          I prosjektet jeg er involvert i nå, hadde vi en utfordring jeg ikke trodde var mulig å løse. Jeg hadde jobbet en del med produktet tidligere, men aldri på et slikt nivå, så her måtte jeg virkelig ta et dypdykk, nesten på kildekode-nivå. Løsningen er kanskje ikke så kjent, men da jeg fant den og løste problemet skal jeg innrømme at jeg danset litt for meg selv på kjøkkengulvet.

Ikke bare teknologien som er variert

Når du har et bredt spekter av teknologier, følger det også med et bredt spekter av teknologer. De har dog minst én ting til felles.

To kollegaer foran en bildevegg

 

-          På teamet mitt har vi en helt herlig blanding mellom unge og gamle, sier Camilla, og med variert bakgrunn – noe jeg er et tydelig bevis på. Det som er felles er at vi alle er like mye verdsatt, alle blir sett på som en viktig bidragsyter. Og bidrag er det mye av, og da tenker jeg på innspill, hjelp og ideer. Der må jeg få lov til å skryte litt av Bjarne. Rett som det er går han forbi Splunk-gruppa og kommer med et perspektiv eller innspill som får oss videre.

- Jeg er jo en sånn atypisk nerd som faktisk er sosial av meg, legger Bjarne til, så jeg liker å vandre rundt og skravle teknologi med hvem det måtte være.

— Bjarne Offenberg, System Expert Operate
En ansatt foran telenor-bygget

Folk deler gladelig av sin kunnskap, det setter jeg pris på. Camilla er en sånn bidragsyter, det er ikke lenge siden hun hjalp meg med å løse et problem jeg sto ovenfor. Forresten Camilla, jeg må få sendt deg de filene snart.