Med mobilen som arbeidsverktøy kan dine ansatte arbeide mer effektiv, og utføre mange flere arbeidsoppgaver «på farten», hvor som helst og når som helst.

Dette innebærer imidlertid at angrepsflaten mot virksomhetens systemer og data også blir større. Når mange ansatte i tillegg bruker samme mobiltelefonen til både jobb og privat, kan det være krevende å sørge for at datasikkerheten er godt nok ivaretatt.

Med MDM fra Telenor kan du sørge for at mobilene blir satt opp riktig med en gang, i henhold til de behov og det sikkerhetsnivået som dere har besluttet. Samtidig får dere den nødvendige oversikten, innsikten og kontrollen over alle mobilenhetene i virksomheten.

Mobile DeviceManagement beskytte
NYHET!

Vi kan nå tilby en startpakke for oppsett av Telenor MDM til fast pris og en komplett drifts- og supporttjeneste. Det gjør at beslutningsprosessen blir enklere og du kommer raskere i gang. Det gir ofte også et bedre resultat!

Slik fungerer Telenor MDM

Mobilansvarlig i bedriften

Mobilansvarlig i bedriften

Slik kommer du igang med Telenor MDM

Slik kommer du igang med Telenor MDM

Mistet jobbmobil med sensitiv informasjon?

Mistet jobbmobil med sensitiv informasjon?

Fordeler med Telenor MDM

Få oversikt over og kontroll på alle endepunkter

Spar tid for brukere og it-administrator

Sørg for at dine ansatte har trygg og sikker tilgang til nødvendige tjenester - også på mobilen

Integrasjon mot mPort for automatisk oppsett av nye mobiltelefoner og nettbrett

Overlat konfigurasjon, drift og support til våre dyktige og erfarne konsulenter

Nyttig informasjon om Telenor MDM

1

Hva er Telenor MDM?

Telenor MDM er Telenors løsning for Mobile Device Management. Løsningen er en skybasert og skalerbar sikkerhetsløsning som gir bedriften kontroll over alle de mobile enhetene i virksomheten.

Telenor MDM er basert på IBM MaaS360.

2

MDM, EMM eller UEM?

EMM (Enterprise Mobility Management) og UEM (Unified Endpoint Management) er nye begreper som har blitt introdusert de siste årene, hvor UEM-begrepet inkluderer MDM og EMM. Telenor MDM/IBM MaaS360 er en fullverdig UEM-løsning.

3

Kreves det at man installerer noe på bedriftens servere?

Dersom man ønsker å integrere Telenor MDM mot interne systemer som for eksempel Exchange Server og Active Directory, kreves det installasjon hos bedriften. Denne jobben kan enten utføres av bedriften selv, eller som en betalt tjeneste. Velger man imidlertid å ikke ha noen integrasjoner, vil man uansett ha glede av Telenor MDM. Man får full oversikt, beskyttelse og kontroll over telefonparken.

4

Kreves det at man installerer noe på de mobile enhetene?

Ja, man må installere en app/profil på telefonen/nettbrettet og konfigurere denne ved hjelp av en veiviser.

Hvis ønskelig, kan man sette opp løsningen slik at nye enheter automatisk blir satt opp mot Telenor MDM, uten brukerens medvirkning. Dette forutsetter at enhetene kjøpes gjennom Telenor. Teknologien som benyttes Apple DEP, Google Zero Touch og Samsung KME.

5

Må man ha Telenor abonnement for å benytte tjenesten?

Nei, alle kan benytte Telenor MDM.
6

Hvilke data om brukerne samler tjenesten inn?

Tjenesten samler kun inn informasjon som er nødvendig for å ivareta din sikkerhet og produktivitet. Tjenesten får ikke innsyn i eposter, kontakter, kalender, SMS, bilder, dokumenter osv. Lokasjon er også mulig å innhente dersom bruker aksepterer dette i appen. Mange bedrifter velger imidlertid å ikke aktivere denne funksjonen i Telenor MDM. Innsamling av informasjon om hvilke apper som er installert er en valgfri opsjon som administrator kan aktivere.
7

Har systemet oversikt over hvilke apper jeg bruker?

Administrator har oversikt over apper som er distribuert av selve tjenesten. Det er også mulig å samle inn data om øvrige apper som er installert, men denne funksjonen er valgfri, og mange bedrifter velger å ikke aktivere denne.
8

Hvor lagres data som tjenesten innhenter?

Data blir lagret på IBM sine servere i EU. Det er høye sikkerhetskrav til disse serverne og de følger standarder som ISO 27001, NIST, AICPA SOC-2 Type II, FISMA og FedRAMP for sikkerhet og tilganger.
9

Hvilke personer får tilgang til informasjonen om de mobile enhetene?

Administrator på løsningen kan se denne informasjonen.
10

Kan systemet installere og oppdatere apper på brukernes telefoner?

Bedriften kan sende ut apper til de ansatte, slik at de blir tilgjengeliggjort i en egen (enterprice) App-Store på den mobile enheten. Avhengig av implementasjon kan man også fjerninnstallere apper og oppdateringer.
11

Hvordan skiller systemet bedriftens informasjon på mobilen fra brukerens private?

Tjenesten kan lage et eget arbeidsområde på den mobile enheten (Krever Telenor MDM DeLuxe pakken eller høyere). På dette krypterte området med utvidet sikkerhet ligger alt som er jobbrelatert.

12

Hvordan fungerer prising av tjenesten?

  • Det er ingen etableringskostnad

  • Enhetslisens - pris per enhet per måned

  • Bestilling – lisenser bestilles av Telenor i forkant av innrullering/aktivering

  • Aktivering av enhet – innrullering/aktivering av nye mobilenheter forutsetter tilstrekkelig antall ledige lisenser

  • Fleksibilitet - de ansatte i bedriften kan ha forskjellige produkter (Essentials, Deluxe, Premier eller Enterprise) avhengig av behov

13

Er det mulig å få en driftet løsning?

Ja, vi tilbyr komplette support og driftsavtale for kundens tjeneste.

14

Hvordan komme i gang med Telenor MDM?

Telenor tilbyr en startpakke til en fast pris slik at det er enkelt og raskt å ta i bruk Telenor MDM.

Hvordan komme i gang? Selvbetjent eller driftet løsning?

For at dere skal kunne komme raskt i gang og få mest mulig ut av løsningen, tilbyr Telenor oppstartshjelp og support-/driftstjenester.

Standard oppstartspakke

En standard oppstartspakke har en fast pris, og dekker de mest vanlige behovene til en bedrift. Dette inkluderer bl. a tilknytning mot Apple/Samsung/Google for automatisk konfigurasjon av nye enheter, integrasjon mot Azure AD, epost-oppsett, installasjon av apper, sikkerhetspolicy, overlevering og gjennomgang av oppsettet.

Spesialtilpasning

Gjennom våre dyktige konsulenter kan vi også tilby skreddersydde oppsett etter nærmere avtale. Dette inkluderer f.eks integrasjon mot AD/fil-server (on premise), oppsett av funksjonsterminaler (Kiosk), differensiert oppsett, integrasjon mot bedriftens eksisterende løsninger (VPN, PKI/CA).

Sluttbruker-support

Hvis ønskelig kan vårt support-team tilby 1. linje support for deres sluttbrukere.

15

Last ned produktark

Produktark for MaaS360/Telenor MDM for mer utfyllende informasjon.

Last ned pdf