Har du fått en e-post eller SMS du synes ser mistenksom ut? Lurer du på hvordan du kan skille en reell e-post fra en falsk? Her gir vi deg noen tips om hva du bør sjekke, og mulighet til å melde inn opplevde svindelforsøk.
Hva bør du gjøre når du får en suspekt e-post eller SMS?
NB! Vi vil aldri be våre kunder oppgi sensitiv informasjon i en e-post eller SMS
Ta deg god tid når du leser e-post eller SMS
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen?
Sjekk avsenderadressen på e-post
Ser at avsenderadressen ser useriøs ut? Er den feilstavet, eller slutter på .com eller telenor.ru (eller andre land) i stedet for .no?
Ikke klikk på lenker eller vedlegg
Blir du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenker eller åpne vedlegg.
Ikke oppgi sensitive opplysninger
Ikke oppgi sensitiv informasjon, kortinformasjon eller BankID-opplysninger på nettsteder du rutes til via lenker du er usikker på.
E-post og SMS om faktura eller refusjon
Undersøk om du faktisk har krav på refusjon eller om du har en ubetalt faktura.
Se nøye på språket og innholdet
Ofte vil det være skrivefeil i e-posten eller SMS-en, det er skrevet på en truende måte og har et rotete design.
Diskuter med andre
Snakk om innholdet i e-posten. En slik samtale vil ofte oppleves som nødvendig og nyttig.
Slik kan du finne ut om en e-post er svindel eller ikke
For å hjelpe deg har vi laget en sjekkliste med 6 tips du kan bruke for å finne ut av om en e-post er svindel eller ikke. Du kan se videoen til høyre, eller trykke på knappen for å lese artikkelen på online.no.
Helt enkelt: 6 tips for å avsløre falske e-poster | Telenor Norge
De vanligste svindelformene
Spoofing
Når noen skjuler seg bak en annen sitt nummer
Microsoft-svindel
Oppringing fra tilsynelatende vanlige norske nummer
Wangiri
Tapte anrop, gjerne fra utenlandske telefonnumre
Phishing
Digital snoking etter sensitiv informasjon via e-post eller SMS
Flubot
SMS-svindel som infiserer mobilen ved nedlasting av app
Falske nettbutikker
Det er ikke noe å frykte hvis du er tilkoblet en sikker linje, og handler hos en seriøs aktør
Fakturasvindel
Målet er å lure bedriften til å overføre penger til svindlernes konto
SafeZone sikrer bedriften din mot dataangrep
SafeZone forhindrer effektivt at noen gir fra seg sensitiv informasjon på falske nettsider, eller havner på ondsinnede sider som sprer skadelig programvare. SafeZone gjør avansert sikkerhet tilgjengelig for alle med fast og mobil internettaksess fra Telenor, uansett hvor du befinner deg.
Ønsker du melde ifra om svindel?
Har du mottatt en e-post eller SMS du mener er mistenksom?
Du kan sende den inn til oss via skjemaet under, så vil vi ta det videre med vår sikkerhetsavdeling.
Relevante artikler du bør lese


Små bedrifter uten sikring mot digitale angrep

Mobiltelefonene er et mål for datakriminelle

Små og mellomstore bedrifter er også et angrepsmål
Trenger du sikkerhetsløsninger?
Vi har sikkerhetsløsninger for bedrifter. Kontakt oss om du trenger beskyttelse mot svindelforsøk for din bedrift og dine ansatte.